AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.788

automatlådan på 540!

Sida 1 av 3
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tidiga 540 och 740 modeler e34 och e32 hade ju problem med kulorna i lådan.
Hur är automatlådan på e39 540 då?
Har dom några problem?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nej. Den lådan har inte plastkuleproblemet. Inte något annat standardfel heller vad jag vet.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, de tidiga E38/E39, utan steptronic har detta problem! Försvinner iom. -98 års modell rakt över...

ALLA E32 o E34 har plastkuleproblem! (ZF5HP30EH)

/Anders

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
J.Dredd:

Är i princip samma trans. på E32/E34 -93 540/740 som på E38/E39 -94-96-> 540/740!

Även -94-95-96 A-S lådorna i E34!

/Anders

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Det gäller 99!
Nåt annat man bör fundera på ang 540?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kraftwerk: Aha. Man lär sig alltid något nytt på detta forum :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det är i stort sätt bara elektronikstyrningen som skiljer... Samma lådor.

DANNE
Min bil:
Länk
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Tipsa mig gärna om bästa lösningen. Byta låda,byta kulor eller byta bil? Vad blir billigast?
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
jannes-
Beror ju på...
Vad är bilen i för skick? Hur artar sig dina problem? Säker på att det är kulorna och inget annat? Hur länge har du kört med bilen i detta skick på lådan? mm.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jannes:

Vad är problemet i Din låda?

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Jo jag jöpte bilen i tisdags och tyckte väl inte jag märkte något då,men startade heller inte på 2an i början.
i D tycker jag det funkar ok men som sagt backen tar lite tid dock ej anmärkningsvärt, 2an o 3an driver bara ibland?!
Har inte en aning,synd för bilen är fin och underbar att åka i!
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Har varit inne på oljebrist men hittar ingen "sticka" och vet ej heller hur man fyller på?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Oljan i lådan undersöker du under bilen. Det finns en mekartips under " Gör det själv" på en sådan låda och där kan du läsa dig till hur man kontrolerar oljan.

MvH Bmw 4-ever
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Peter78w:

Kamdrivningen, kamdrivningen o KAMDRIVNINGEN!!! Är kamkedjorna glappa så är det icke roligt...BMW tar c:a 22.000:- för ett komplett byte.

Vanos o vanos o vanos...är den glapp o slut= c:a 30.000:- Försök hitta beggade friska= NEJ, det GÅR knappt...

Nästa problem är de hydrauliska ventillyftarna. OM det slamrar (om så än nååågot) vid kallstart (o bilen har SLX olja o är servad enligt bok, mm, mm) så är tryckarna SLUT.(alt. skitiga invändigt, o behöver en tex. Omega-rengöring, för att få fullt tryck igen. Funkar en rengöring, är det bara att köra vidare :-) Det kostar i runda slängar c:a 15.000:- att byta dem på BMW.

Ytterligare problem, är backventilen i oljefilterhuset...ujuj...om den är paj, så rinner oljan snabbt tillbaks ned i tråget, o det tar tid att få upp 100% tryck i topparna, med slammer som följd, samt onödig förslitning av ventiltryckare, (som gör att de tar slut fortare...) För att avhjälpa detta (då backventilen är gjord av plastmaterial, som vittrar sönder med åren, o kan icke bytas), så får man köpa ett nytt oljefilterhus. Det kostar c:a 2.500:- nytt på BMW. Samma på M60 3.0, 3,5, 4,0. Passar rakt över.

Oljepumpsproblemet, dvs lösa bultar osv. är ju lätt avhjälpt, MEN det finns ett annat problem också, som turligt nog inte är sååå vanligt, o det är att själva pumpen "går isär"! Yes that´s true! Det hade den gjort på en av mina 530:or...helt sjukt! Resulterade i att tryckfjäder åkt ur läge o backventilen var söndertrasad, o krävde byte. Nya delar kostar 174:- på BMW o det tar c:a 10 min. att sätta ihop alltsammans igen. Blev som ny :-)

Vid visst slammer (som i princip ALLTID uppstår runt 20K mil på både M603.0, 3.5, 4.0, 4.4, 4.6, 4.9) o det sägs att bilen endast rullat 13K...DÅ bör man ifrågasätta hela upplägget o bilen man kikar på, för de går LÅÅÅÅNGT o FORT, på relativt kort tid, dessa vagnar (framförallt Autobahn). Det spelar ingen roll om det fullservas eller dylikt, för varje mekanisk del har sin "limit" sas. Det är dags att byta, helt enkelt. Jag har varit med om en 740 som såg ut som 12.000mil, gick som 12.000mil, o var i NYSKICK, men så rasade HELA oljepumpsdrivningen med maskinras som följd... (o den var dragen o kollad...o det var INTE kedjan som gick av...utan lagret till drivningen..brrr, så slut det var...)...Det visade sig senare att vagnen rullat 44.000mil....på 6 år...o var i princip fullservad, med viss negligation på "slutet" sas...

Visst, ovanstående priser kan kapas rejält, om man vänder sig till en "vanlig" verkstad,(dock ej priser på nya delar...) men då bör de veta vad de håller på med... Har sett många skräckexempel här på forumet, på verkstäder som säger sig kunna fixa detta, men resultatet har blivit "pannkaka", o den stackars ägaren ledsen o fattig...

Tro mig...jag har gått igenom i princip ALLA av de ovanstående problemen...Utom kamkedjeras...tack o lov...

Hej o hå, nu har jag givit exempel på bland det värsta som kan hända. Dessa problem är vanliga, men ganska lätta att upptäcka...Ju nyare bil, desto säkrare...Vad gäller -99 o uppåt, så bör där inte vara några problem, ufs, att det inte är en skruvad, vidaresåld o gasad, "resesäljarbil" som rullat 40K...KOLLA NOGA!

Usch, nu målar jag fan på väggen igen... ;-) Det blir säkert bra :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
jannes:

Byt olja, filter (o packning till tråget givetvis). Blir det bra, så är det OK! Tänk på att plastkulorna kan "trilla" igenom", vid ny olja....DOCK... så byt helst dessa också...Ett kit kostar 1.300:- pfsk. från Lundbergs Mekaniska Verkstad! Kolla mektips o sök på forumet!

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Har fått veta av säljaren att min bil är 93A och att kulorna började f.o.m. 93B?????
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jannes:

Han snackar SKIT!

ALLA E34 o E32 med V8 M60 4.0 (vad gäller E32, fr.om. -92) har ZF5HP30EH, o de HAR ALLA PLASTKULOR!

/Anders

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Olja o filter bytt 2004
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Visst, det är bra, men jag skulle kolla upp VAD för olja som hällts i...Det får icke förekomma några tvekningar, för då är det smörjproblem....alt. några/någon slid som icke går som den skall..Hur är lamellpaketet, frågar man sig?

Mvh
Anders

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Finns det någon växellåda av aktuell typ som "klarar " sig undan plastkulehelvetet?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja den mindre lådan som heter ZF5HP18 som bl.a. sitter i 530iA V8 eller HP24an (hp30'ins efterträdare) har inga problem med plastkulorna.

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.