AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.612

Antal ägare & Tidigare ägare!

19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Hej

Vill lyfta följande ämne till diskution!

Läser ofta om att man diskuterar och understryket i annonser att det är få tidigare ägare, jag vill dock påpeka att min erfarenhet säger att bilar bilar som kostar mycket i underhåll eller rena driftskostnader ofta byter ägare, att ex. en 7 serie haft många behöver inte betyda att bilen är sämre.

Håller man efter en bil så spelar antal ägare mindre roll, familjen har ett antal bilar där en har en tidigare ägare och en annan 9 tidigare ägare, jag kan inte påstå att detta gör någon skillnad
på bilen, snarare tvärtom eftersom varje ny ägare har gjort extra servisar och underhåll.

Har jag rätt eller har jag rätt!

Det beror väl mycket på VILKA ägare det har varit. Det är klart att om bilen farit runt mellan entusiaster som var och en velat lägga ner pengar på underhåll, är ju ägarbytena positiva. Annars, vilket nog är vanligare, kanske bilen bytt ägare just på grund av diverse fel som ägaren inte orkat eller haft råd att fixa. Då hamnar den i en negativ spiral där felen leder till följdfel och kostnaden för att få den i bra skick skjuter i höjden.

Mvh Johan
Danne L
jag kan inte tänka mig några vettiga argument när det är bättre att en bil har varit ägd av många ägare

få ägare betyder i mina öron en bil som det inte funnits någon anledning att göra sig av med

flera ägare tyder mer på vad Jiie skriver

självklart finns det säkert fina bilar som ofta bytt ägare men jag kan tro att procenten fina bilar är betydligt högre bland bilar med få ägare
I min värld ger det också en negativ klang om en bil haft alltför många ägare. Visst kan det vara så som du säger att varje ny ägare har skött bilen exemplariskt men det känns även som risken är större att någon av ägarna har varit en riktig slarver och/eller tokkört bilen. Jag håller med Danne att få ägare ger en antydan, men ingen garanti, att föregående ägare varit nöjd med bilen. När jag ska köpa bil värderar jag få tidigare ägare mycket högt.

// Erik
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det kan faktiskt stämma rätt bra åt båda håll!
Hade 518 -85 33000mil vid köp o gick som en klocka, idag står det på VV sida 10ägare o skulle tänka mig köpa bilen igen.
525 -90 kring 22000mil när jag sålde den o idag 15 ägare o den bilen borde ingen köpa pga vissa fel som inte syns.
Dom flesta 5-10 åriga bilar byter ägare varannan eller tredje år, hade 5-10 ägare där varannan är bilhandlare.
Om 5årig bil har haft 10 ägare kan vara skumt men om 10 årig bil har haft 5 ägare så låter det seriöst tycker jag.

Mvh Peter
fyllecaj
körsättet kan också inverka på bilen skick
ju fler ägare desto fler körstilar kan innebära annorlunda slitage jämfört med färre ägare jag skulle ogärna köpa en bil som t ex har varit hyrbil trots att den bara är ett år så har kanske 200 olika människor kört den och en hyrbil får gå ganska hårt

å andra sidan kan en ägare ha eldat koppling i många år

få ägare är nog att föredra i alla fall för mig är för närvarande 3dje ägare på en -87
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Men är det inte så att man byter "extrema" bilar snabbare, jag har haft 750/Z3/Porsche och dessa har jag haft kortare perioder och även de som senare köpt dessa om man kollar i bilregistret.

Sålde min första BMW till en riktig freak, han ville samla all dokumentation och så mycket historia som möjligt om bilen, påstod att han alldrig haft en finare bil och skulle behålla den för alltid, kort efter såldes bilen ett antal gånger i snabb takt....

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Min nuvarande bil är en 328 årsmodell 1998. Jag köpte den i höstas. Import, 5300 mil och 6 ägare i Sverige. En bil att rata om jag förstår flera av trådskrivarna här. Men jag gjorde en noggrann research. En vecka senare åkte jag upp till Dalarna och det sa bara klick när jag såg bilen. Mycket välskött och fräsch. När vi skrivit på alla papper erkände ägaren att jag var den förste som bemödat mig med att åka och titta på bilen - och den hade legat ute till försäljning i nästan tre månader.

Ett tydligt bevis på att många ägare inte behöver vara något negativt. Skick och spårbarhet vad gäller historik är nummer ett. Vandrande mellan bilhandlare och byten inom familjen är många gånger en förklaring.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Mixtus!

Kul att se att det finns någon som har god erfarenhet, det är lite av det jag vill ha fram att de flesta förkastar bilarna som har flera ägare, de flesta söker efter en tidigare ägare och drömmer om att man haft den med sig i sovrumet på nätterna och bara kört till kyrkan på söndan....

Jag har tidigare sålt bilar med både en och ibland flera ägare, -men det är bara i de fall när man kanske är första eller andra ägaren som folk kommer och tittar, när jag senast sålde en bil av ett annat tyskt märke av årsmodell 2001 med 4 ägare köptes den av den första som kom och tittade, med komentaren - det trodde jag inte den vara så fin...

Många ägare är aldrig positivt, men det måste inte vara negativt. Min första BMW var jag 17:e ägaren på (bilen var då 16 år gammal), men sista ägaren före mig hade renoverat den ordentligt. Jag körde den i fyra år innan jag sålde den och hade inga problem med den (förutom en sabbad tryckplatta, men det berodde på en missad växling). Bilen avregistrerades 2001 och hade då haft 28 ägare på 26 år.

En M3 som haft 10 privatägare på fem år ratar jag direkt, då har garanterat ingen av dem skött om bilen, det har högst sannolikt handlat om att bränna däck i några månader och sedan byta till nästa leksak, äkta "slit-och-släng"-mentalitet.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
En annan faktor som gäller vissa bilmodeller såsom cabbar är att många äger den typen av bilar endast under en säsong för att sedan sälja.
Om det är bra eller dåligt beror helt på den som äger den.. Men det ökar ägarantalet ganska kraftigt på vissa modeller även om det inte finns några fel på dom.

Mvh
PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.