|
|
|
|---|---|
|
Tänkte skaffa mig en underhålls laddare till min 850, är det någon som har erfarenhet av att ansluta en laddare av denna modell: Clas Ohlson: artikel nr: 34-3655 Batteriladdare CTEK Onyx. 5-stegs helautomatisk primärswitchad laddare för alla 12V blybatterier, 14-225 Ah. Max 7 A. IP65. Klarar den att underhålla båda batterierna? | |
|
CTEK fungerar perfekt har använt detta på min840 hela vintern. Betteriet i perfekt kondition vid första start i april. |
|
|
Jag är åxå väldans nöjd med min CTEC |
|
|
Jag har haft den mindre CTEK till min tidigare bil (E34)-min fråga är om man måste gå upp till den större modellen som säljs fär 1298:- eller klarar den lilla laddaren båda batterierna i 850:n |
|
|
Den mindre för ca 600 kr fungerade för mig hela vinteruppställningen |
|
|
Har kört med den lilla nu ett tag till ett par olika bilar, inklusive min 8.....Fungerar super för mej. Den lilla ska bara klara batterier upp till 90 Ah, men har som sagt gått bra. Kör försiktigt. :) |
|
|
Hejsan (dagen efter att Canada-löven föll för Kronornas prestanda trots ett onödigt "depåstopp" som höll på att kosta segern...). Jag undrar om jag inte behöver ta ur batterierna trots att det kan bli minusgrader där bilen står uppställd på vintern? Räcker det att koppla in en underhållsladdare till urtaget i motorrummet? Det vore ju väldigt smidigt! Sen vill jag bara säga att min debut som e31-förare denna vår överträffar alla förväntningar!!! Helt underbart komplett skön bil! Ibland glida tyst och belåten som en haj efter middan för att sen få syn på en "dessert" vilket föranleder ett tryck till S-läge och en kick-down.Det ryter till några sekunder och sen planar jag ut i en skön känsla som jag trodde bara kvinnor kunde ge... Ha det skönt överallt! /Dixie. |
|
|
har haft laddaren kopplad under huven hela vintern. Enkelt och snabbt |
|
|
Jag fortsätter på denna tråd. Min 850 var helt död senast jag var och tittade till den. Jag har köpt en CTEK Multi XS 3600. Kan jag nu koppla in laddaren nånstans så att båda batterierna börjar ladda och helst utan att larmet får fnatt eller liknande när krämen börjar komma tillbaka? Vill inte riskera att paja nått. Bilen står nämligen 20-30 min hemifrån så jag vill inte få massa samtal om att den står och tjuter. Var sitter uttagen under huven som jag läste om här ovan? (850 ägare sen i Oktober och bilen avställd nästan hela tiden) Tacksam för svar. |
|
|
Koppla in den på pluspolen under huven och minus på nån av bultarna i t ex fjäderbenet. Sen tar det nog 3-5 dygn innan den är fulladdad. Mvh Asken |
|
|
Var nere hos bilen idag efter att CTEKen suttit ikopplad sen i torsdags. Inte en gnutta liv i bilen fortfarande :( Nog borde det väl hänt något på de här dagarna? Så det blir väl till att köpa nya batterier antar jag. Eller tror ni det hjälper om jag tar ut batterierna och sätter laddaren direkt på dem och laddar upp ett i taget? Vilka batterier rekomenderas till 850? Måste jag koppla i de nya i rätt ordning eftersom det finns två stycken? |
|
|
Om batterierna är riktigt urladdade så kan det mycket väl vara så att du behöver ta loss batterierna och ladda upp den. så var det när jag skulle ladda upp vår camaro den ville inte alls men när jag kopplat bort polen så tog det bara en halv dag innan batteriet orkade starta mortorn... men om det finns lite ström i batteriet så ska det gå utmärkt att underhållsladda med pluspolen under huven... |
|
|
Kolla vattennivån i batterierna om det är fullt? Annars kan du ju prova att ansluta cteken på polerna först på det ena batteriet och sedan det andra. Det kan vara att de är så oxiderade att de behöver en kick av en starkare laddare för att vakna. Prova annars en bilverkstad, de brukar ha proffsgrejor att ladda med. Mvh Asken |
|
|
Nya batterier köpte jag original med 20% rabatt i höstas. Passa på 5-10 Mars tror jag det var, då har de 20% rabatt på alla delar vid BMW Solna om man är med i BMWCS. Se mer på bmwcs hemsida. Samt det trevligaste, alla härliga träffar. Mvh Asken |
|
|
Var nere nyss igen i garaget och lossade polerna på det vänstra batteriet och satte cteken rakt på. Nu får det sitta tills i helgen då jag byter till nästa. Vattnet såg bra ut tyckte jag. Det var iallafall fuktigt på de vita plastsakerna som sitter på skenan man kan ta loss. Verkar f.ö. bökigt att ta ur hela batteriet. Verkar som man måste demonterna hållaren för domkraften eller ska det gå att lirka ut det ändå? Angående det högra batteriet: Räcker det om man lossar minuspolen och sen ansluta laddaren? Såg lite svårt ut att komma åt pluspolen eftersom det sitter massa grejer i vägen. Är lite nojig över att skada elektroniken. Hur är batterierna kopplade i bilen? Spelar det någon roll vilket man kopplar på först sen när de är fulladdade? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.