|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster:) Jag hade ngr frågor som jag hoppas kan få svar/råd på angående kylaren till min 540. För någon månad sedan råkade jag ut för ett missöde. Efter en kickdown, när vädret var fint, började det ryka ngt fruktansvärt om bilen. Jag stannade till vid en parkering och öppnade till motorrummet. Där upptäckte jag att den övre (kraftiga) kylarslangen hade lossnat (krängts av) och hela motorrummet var fullt med klibbig gammal kylvätska. Den helgjutna ringen, runt slangen, satt kvar men snabbkopplingen i plast (som slangen sitter påträdd på) satt kvar i motorblocket. Jag tog bort ringen och trädde på slangen samt skruvade fast den med en slangklämma. Sedan blandade jag glykol och vatten och lossade luftningsskruven. Jag slog på tändningen och satte kliman på max värme samt max fläktstyrka, sedan hällde jag långsamt i blandningen. När jag bara kunde se att det rann vatten/glykol ur luftningsskruvens hål, så skruvade jag igen den och startade upp bilen. Dagen efter fick jag efterfylla glykol/vatten. Sedan dess har tempen hållt sig stadigt på 108 grader. Gjorde jag rätt eller fel angående förfarandet ovan? Det jag funderar över är följande: 1. När jag kört med bilen och parkerat den dröjer det åtsskilliga timmar innan motorn svalnat, är det normalt? 2. Den övre slangen (som lossnade) satte jag fäst med en slangklämma, duger det eller bör jag bytta ut hela slangen? Slangen blir dessutom väldigt hett och stel när motorn har nåt arbetstemp är det normalt? 3. Hur kontrollerar jag att vattnet pumpar runt i systemet som det ska och att ingen luft finns i det? Ska den undre kylslangen vara lika varm som den övre eller? Hur kommer jag åt att känna på den? Var sitter den placerad? 4. Efter denna händelse så tycker jag att själva flottören i påfyllnadsröret inte rör sig vare sig uppåt eller nedåt, när jag fyller i vatten/glykol. Jag har rört på den så den löper fritt men ändå "flytter" den inte upp. Normalt? Eftersom det tydligen var ett kraftigt övertryck som fick slangen att kränga av trots den helgjutna metallringen, är det ngt jag bör kontrollera eller byta efter detta missöde? Vad kan orsaken ha varit? Någon som råkat ut för ngt liknande? Har känt mig lite orolig när jag tvingats trycka till vid omkörningar på landsväg, man vill ju inte bli stående igen. Man tycker ju att slangarna ska vara dimensionerade för trycket, är det dåliga slangar/fästen eller ett rent konstruktionsfel från Bmw:s sida. Jag gjorde rent motorrummet efteråt men ändå så ser aluminiumen ut som det kommit ngt sockrigt på den (förmodligen glykolen). Vad kan jag göra rent med? Avfettning eller nåt annat som är bättre? Ngr frågor blev det, men jag hade tänkt avverka ngr mil i sommar och vill helst inte bli stående i en mörk skog......sen vill man ju att motorn skall må bra i pärlan:) Tacksam för råd/tips. Vh/Kermit. | |
|
Hasso har ju skrivit om detta tidigare. Det väsentliga på enkel punktform är: 1. På med tändning, kupevärmen på MAX lite fläkt, fyll på kylarvätska till mellan markeringarna så luftas värmepaketet innan motorn startas. 2. Hissa upp framänden en aning. 3. Fyll fullt med kylarvätska i luftningshålet/hålen. 4. Skruva igen luftningsskruven och kylarlocket och starta bilen. 5. Låt gå en stund på tomgång, efterfyll vid luftninghålet. 6. Varva upp motor mellan 4500-5000 rpm. 3-4 gånger i följd. 7. Öppna återigen luftningskruven och fyll på. Vid behov fyll även på vid kylarlocket så nivån ligger mellan markeringarna. 8. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter. Håll koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på dom flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet. Håll även koll på temperaturen inne i bilen. 9. Kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motortemperaturen för termostatens öppnande. 10. Efteråt så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas full hela tiden. Kläm på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. 11. Öppnar och kollar luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. 12. Öppna återigen luftningskruven och kolla att det är fullt. 13. Dagen efter så har nivån i expansionskärlet ev. sjunkit ner under nivån för kall motor som är markerad. Fyll upp till rätt nivå. Hoppas jag inte glömt något. Jag följde ovan metod på en kompis 523 -97 för ett halvår sedan och det funkade klockrent. Svekke |
|
|
Svekke: Jodå, jag har läst Hassos beskrivning, dock efter själva incidenten inträffade. Detta var ju inget "vanligt" byte av kylvätska utan ett ofrivilligt:) Det är därför jag undrade om det var ngt speciellt jag skulle kontrollera eller ev. byta ut pga. det enorma tryck som fick slangen att bokstavligen pressas ut/av. Dessutom har jag redan fyllt på kylmedel, och undrade om det fanns ngt sett att veta att det fungerat bra. Var någonstans är den undre kylslangen placerad? Går det att känna på den från motorrummets övre del eller måste man hissa upp bilen och känna på den underifån? Tack för tipset, dock:) Vh/Kermit. |
|
|
Ok Kermit bra att du redan har koll på luftningen. Var ute en sväng i ett ärende med min 540 nu och passade även på att kolla lite på dina funderingar.. 1. Normalt håller v8:an värmen flera timmar. Bra egenskap på vintern. 2. Jag har också skruvbar slangklammer på min och det har inte varit något problem. Ja det är normalt att övre slangen blir ganska het, så pass att man inte ville hålla i den mer än några sekunder. Den är ganska hård men det går att trycka på den något. Är det luft i systemet har jag för mig att slangen kan bli nästan stenhård av trycket 3. Om tempen inne vid instrumenten är i mitten och värmen funkar bra så skulle inte jag vara orolig. Jag kollade tempen på den undre kylslangen med varmkörd motor. Dess temp är betydligt lägre än den övre så pass att det går bra att hålla i slangen. Undre slangen sitter lite lurigt placerad under luftburk/LMM hus. Det går att kommer ner med handel lite grann mellan motor och LMM huset. Svårt att klämma men går att känna efter hur varm den är. 4. Har inte kollat efter så vet ej. Om du inte har problem nu så är det kanske så att din "metallring" som höll den övre slangen helt enkelt satt lite dåligt. Din skruvklammer borde fungera bra som ersättning. Flera på forumet har haft problem med knäckt slanganslutning på kylaren. Det kan vara så att slangklammer använts och skruvats år för hårt på slanganslutningen som är i plast. En svag punkt. Så tänk på att du inte skruvat åt för hårt. Möjligen skulle deta vara bättre att använda dubbla klammer och inte tokskruva åt dem? Svekke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Detta att hälla vatten i luftningshålen är enbart till M52 och gäller inte V8 maskinerna. Nått som är viktigt är att aldrig överfylla expansionskärlet kall nivå, gör man det så kan det bli eftertryck så bilen trycker ur halva kylsystemet när man stänger av den, råkade hände mig när flottören fastnat och jag skulle bara slå i nån deciliter för att kalibrera varningen för låg nivå so kom ibland vis start med kall motor. M62 går "rätt varm" den kan komma upp i 110-113C innan termostaten öppnar fullt, sexorna ligger runt 105C jag körde livedata från kall motor till varm en gång bara fär att kolla alla världen och få referenser att spara. ///MVH Hasso Länk |
|
Svekke: Tack för infon, lite bättre koll på slangarna fick jag nu. Koll på luftningen vet jag inte om jag har men kollade mektipset och jag hade gjort "nästan" rätt:) Var ute och tittade, precis som du sa så är det väldigt tight att komma ner med handen för att känna på den undre kylslangen. Det med att motorn håller värmen var ju bra att veta att det är som det ska, som du säger skönt på vintern:) Hasso: Okej, då förstår jag varför jag inte hittade en liknande luftskruv som den på bilden i "Mektipset". Tror du att min luftning var ok, trots att jag inte startade upp motorn och varvade den lite? När jag undersökte flottören närmare idag, så kunde jag plocka upp den ur sitt "styrhål/ränna". Den var som en rak plastpinne. Ska den se ut så eller är det ngn del som fattas? Köpte lite glykol till som jag tänkte blanda i, men då är det ju bra att veta att flottören fungerar. Ska jag skruva av luftningsskruven och se om jag kan lufta lite till, enligt ditt mektips denna gång, eller bara fylla på? Tack för hjälpen:) Vh/Kermit. |
|
|
Glömde en sak:) Finns det ngt bra medel för att tvätta rent /neutralisera den gammla sura kylmedelt, i motorrummet med? Har förstått att gammal kylvätska fräter på lack och dyl. Har redan provat med avfettning men tycker ändå det finns beläggningar kvar lite här och där. Några Tips:) Vh/Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.