AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.103

518i Touring -94 trycker ur sig kylvätska

Hej.

Jag misstänker att min topp antingen är sprucken eller om "bara" topplockspackningen är trasig. Den trycker ur sig kylvätska. Först bytte jag expansionskärlet då de sa på BMW att o-ringarna med tiden blri dåliga. Då jag skulle lufta, kör jag motorn på tomgång. Men ett regelbundet intervall på ca 2 sek, puffar det ut luft/avgaser ur luftningsventieln. jag lät den stå i flera minuter, och fyllde dp på ca 0,5 liter kylvätska. Puffandet slutade inte. är det så illa som jag tror?
an
643
anlima
735iA -87
Kolla med någonsom har en CO-haltindikator som man sätter på expansionskärlet. Den funkar ungefär som ett vattenlås med indikatorvätska som reagerar på CO , känsligheten tror jag man ska räkna i promille.
Avgaser i glykolen = riva toppen.

/Mats
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det kan vara luftningsventilen som är kass. Det är ju sluten kylsystem på BMW så det borde inte bli nån vätske förlust om systemet ät tät men o andra sidan finns det en säkrehetsventil(eller vad det heter) i locket har för mig.
Om det är övertryck så det måste komma från någonstans o toppet kan vara trolig orsak.

Mvh Peter
Det förekommer att kylarlock pajjar, ja.
tr
29
trent
bmw 525i -92
om toppen är kass märker man inte det på andra sätt än att kylarvattnet läcker ut?
an
643
anlima
735iA -87
En topp kan vara kass på flera sätt.
en tänkbar variant är den du har , tryck i systemet
trycket kan även gå ut avgasvägen med vitrök och lukt.
nästa är blandar olja och glykol, "chokladblandning" i tråget.
Men kolla först locket och sedan med indikatorvätska.

/Mats
Men var kan man få tag i en sådan avgasmätare för kylvätska? Och hur monterar man den i expansionskärlet?

Defekt kylarlock är ju givetvis nästa steg att kontrollera. Ett billigt sätt vad jag förstått. Kylarn i sig kan ju vara trasig, men vad jag kan se så läcker det inte då bilen står still, utan bara då motorn är igång.

Riva toppen, låter mera som "skrota bilen" tycker jag. vad kan man få för en 518i T -94, ca 30000 mil, importerad -98 av föregående ägare till mig, "tyst" kamaxel, renoverad AC, ABS, elhiss fram, armstöd, dragkrok. Rost finns i dörrars bakkanter. Karossen är i ärlighetens namn ingen höjdare, men bilen är ju besiktigad till maj nästa år, och går mycket fint.
an
643
anlima
735iA -87
Åk förbi en verkstad och hör med dem om de kan göra testen med indikatorvätska ,kan inte kosta stora slantar. Jag betalade ca1500kr för min indikatorsats för fem-sex år sedan och den har betalat sig flera gånger för de jobben som sedan kommit in i mitt garage.

Den liknar avluftningskorkar för hemmagjorda vindunkar,,,

/Mats
Jag har efter diverse utredningar nu bytt kylare, då jag genom att provtrycka systemet såg att det läckte. Men: Nu med ny kylare, så läcker vattenpumpen istället. Någon sa att om toppen är sprucken, har även vattenpumpen pajat. Finns det sanning i det uttalandet? Och: Är det besvärligt att byta vattenpump? jag såg ett mektips om detta,men kunde inte riktigt reda ut var det var för modell mektipset gällde.
an
643
anlima
735iA -87
Det ser inte ut att vara så krångligt att byta pumpen,,,
Glöm bara inte att stora muttern på fläktaxeln är VÄNSTERgängad.
Lite gryll blir det ju alltid när man håller på med vätskor.

/Mats
Jag har en gång i tiden lärt mig den hårda vägen att muttern är vänstergängad.. Hade en 635 Csi -83 en gång, och skulle då byta fläktkopplingen.. Vad jag slet!! Efter en tid satte jag mig ner och stilla betraktade den nya fläktkopplingen..Då kändes det lite underligt, och då kom jag på vad det var: Den var ju vänstegängad! Sen gick det ju som en dans.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.