|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 318is är tyst när jag startar den men när den har värmts upp och körts lite hårdare tickar den ljudligt från (vad jag kan höra) toppen. Ljudet fanns inte där tidigare och uppstod efter att ha bytt olja mot Biltema helsyntet. Är dessa motorer känsliga för viskositet och ska jag byta mot någon tjockare olja? Är det vanligt med dåliga lyftare? Mvh. | |
E30 Beemah |
ja lyftarna brykar vara slitna lr bli slitna.. kör ej på biltema oljor det är inte bra.. slå i 5*40 lr nått (ej helsyntet) kör med vanlig mineral olja.. E30 Beemah |
|
E30 Beema, varför är biltemaoljan dålig? Varför inte använda syntetolja? (vilka mineraloljor har 5W40 i viskositet?) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag upplevde samma sak när jag hällde på mobile 1 5W/50 på min is, den började låta från ventiltryckarna när den blev genomvarm. Förra säsongen annvände jag Agip RACING 10W/60 och verkligen piskade skiten ur bilen på dvs banträffar och så länge jag inte tokvarvade maskinen så bråkade inte tryckarna för mig. Jag kanske ska nänma att jag varvar ngt mer än orginal varvstopp ;) Mina tryckare har byttes under förra sommaren och mitt tick problem härleder jag direkt till oljan Om du ska köra på banträffar/mkt hårt med din is så rekomenderar jag att du annvänder en olja som tål värme, då någon tok hos bmw fick för sig att spara in på oljekylaren..och oljetempen sticker lite väl mkt när man börjar hårdstressa dom här bilarna. |
|
|
Johan B: Va snäll nu:-) |
|
|
använd helsyntet olja, Valvoline Synpower 5W40 kan jag rekommendera. /Simon |
|
E30 Beemah |
Jag hatar helsyntet finns inget sämre enligt mig och billiga biltema oljor slumas bort=) (I must have some real shit) :S E30 Beemah |
|
Ok, då får jag tacka för det sakliga och fylliga svaret från E30 Beemah... :o/ Dock vill jag med bestämdhet hävda att helsyntetisk olja är överlägsen den mineraliska om man bara använder rätt viskositet. Dessutom vill jag påstå att biltemas helsyntetiska olja är bättre än i princip alla "märkesoljors" mineraloljor! Ps. biltemas oljor tillverkas av ett norskt oljebolag... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde ju själva trådstarten... Ibland kan det komma in luft i lyftarna när man byter olja. Dessutom kan det i vissa fall lossna smuts som sätter sig i desamma vid oljebyten, så jag skulle misstänka att det är något av detta som hänt. Oftast brukar oljan skölja bort smutsen och luften efter ett tag. Vilken olja och viskositet var det tidigare i motorn? Kanske är den sliten och behöver en tjockare olja!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen har mer eller mindre stått still i ett och ett halvt år innan jag köpte den, så jag bytte olja och filter det första jag gjorde. Jag vet inte vad det var för fabrikat på orginaloljan men jag har bra erfarenheter av Biltema helsyntet så jag hällde i den till att börja med. Dock är oljan fortfarande lite mörk och jag fick i bara 4 lite så jag antar att jag inte fick ut all olja vid första bytet. Jag har nu köpt halvsyntet och ska byta olja igen. Förhoppningsvis kommer detta att tysta lyftare (det är bara en enda lyftare vad jag kan höra) och få ut all skit ur systemet. | |
E30 Beemah |
men då får du la ta din olja då =) inte mig imot he he men byt olja igen för att vara säker på att det blir ren och fin olja =) MVH E30 Beemah |
|
Har bilen stått så länge som du skrev, är det troligen luft! Kör ett tag och se om ljudet försvinner. Ett nytt oljebyte efter ca 200 mil är nog klokt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| HAr upplevt samma sak på min 318IS, den har haft helsyntet i ca 600-700mil, men jag bytte till delsyntet nyligen 10W-40 från Mobile och bilen går verkligen tyst nu! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.