AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.405

svarva fälgar, högre ET

To
43
Togg
328i -95
Hej
Har problem med att min e36 328 är väldigt spårkäsnlig. Antar att en del av problemet ligger i att det är fel ET på fälgarna. Min fråga är alltså: tror ni att det blir bättre om jag lämnar iväg fälgarna på svarvning? och hur mkt tror ni det går att svarva, har som sagt ET 35 men de ska väl va ca 42?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, på 328i är det ET 47mm standard! (BMW:s originalfälgar till E46 varierar mellan ET 41 och 50 mm, beroende på modell och bredd)

Normalt brukar det gå att ta 3-5mm på fälgarna, lite beroende på hur tjockt gods det är i navet - kolla med firmor som t ex Fälgfixarna.

Hur är skicket på däcken? Slitna däck brukar förvärra tendenserna.
Har du gjort en fyrhjulsinställning?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
43
Togg
328i -95
däcken ska bytas, just nu är det 235/40 runt om (olika fabrikat fram och bak) som är snedslitna i bak och vänster fram. Har bytt bussningarna som gjorde att de slets snett och gjort en fyrhjulsinställning efter. Går det att köra 328 med ET 35 om däcken är bra (kanske 225 i fram också) ? Någon som gör det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
225 går nog med et 35, men det blir nog inte mycket utrymme kvar i främre hjulhusen.

Slitna däck som är snedslitna är inte positivt för spårstabiliteten.

Att blanda olika däck fram och bak brukar ofelbart resultera i spårningstendenser.

Skulle tro att det är däcken som är den största boven i detta drama. Byt däck och se hur den uppför sig sedan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har du friska bussningar och dämpare/fjädrar samt gjort en 4-hjul inställning?
Min E36:a har ET 42 som orginal.

Jag har ET 35 med Good Year Eagle F1 225:or och de spårar inte ett smack. Jag har dock bytt ut bussningarna samt fjädrar och dämpare samt gjort en 4-hjulinställning precis. Men prova att byta däcken först, för 235:or gör bilen väldigt spårkänslig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.