|
|
|
|---|---|
|
tempmätarn går mot rött när man tex kör i stan ett tag... vad kan felet vara? Tempgivaren? Isåfall var sitter den? sitter 2st givare/kontakt saker framför toppen längst upp vid termostaten... men vilken av dom isåfall? Har oxå hört att det kan vara nåt innan för fläkten...? (alltså stora, svarta fläkten framför kylaren) mvh ~bmw 320 -86~ | |
| Det är väl rätt troligt att det är termostaten som inte öppnar helt. | |
|
Nja, går tempen upp när du kör i stan dvs motorn står en del på tomgång och körs i låga hastigheter? Är det så skulle jag tippa på viscokopplingen. Är tempen normal då du kör på motorväg och får kylning i form av fartvinden.. ? |
|
|
Just ja, så hette den.. viscokoppling.. Den går lätt upp mot rött i stadskörning, så man får köra med full värme på kupé fläkten... Motorvägs körning håller tempmätaren sig på mitten som den ska vara.. Hur sitter viscokopplingen? Sitter den innan för fläkten? |
|
| Jag vet inte hur det ser ut på m20 men på min sitter den vid fläkten, vänstergängad. Tror det är 22 mm nyckel till den, minns inte riktigt. Kostar 1200 ny på BMW har jag för mig. Har aldrig själv behövt byta men haft av fläkten många ggr, säk lite på forumet ang. viscokoppling/fläktkoppling så lär du finna mer info! | |
|
MD,32mm är det 325turbo,testa att öppna luftningskruven som sitter på termostat huset,för har du en luftficka alldeles vid tempgivaren så stiger mätaren mot rött,det blir luft i systemet om tex, termostaten har bytts men det kan även vara läkage vid topplockspackningen om bilen tidigare har körts varm (skev topp) |
|
| Blir likadant på min när jag har extraljusen på. Viscokopplingen slår du lös med en 32 mm fast nyckel eller smal skiftnyckel. Höll på i flera timmar när jag skylle byta kamrem och ha lös fläkten. Hade inga smala nycklar som passade så jag fösökte kila fast och dra lös med rörtång/polygrip/jätteskiftnyckel - Lönlöst. Tar 2 minuter med en vanliga fast 32 mm. | |
| Segge: okej, är den vänstergängad? | |
| Jepp och du skruvar lös den medurs sett från bilens framsida. Verkar som att min också är paj, ska testa om det är någon skillnad på motståndet i den kall som varm idag. Har märkt att tempen går ovanligt högt nu när det börjar bli varmare ut. | |
|
325turbo, fick du ordning på grejjerna? Jag har samma problem... |
|
| japp det ordnade sig, jag bytte viskokopplingen.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.