AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.068

Vilken olja är bäst o vilken sämst?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det skrivs mycket om oljor vilket är bäst osv...
Men vi glömmer bort rekomendationer o går efter erfarenheter.
Skriv vilken var bäst o vilken sämst:
Min bästa: BP 7000 synth - fortfarrande brun o fin innan byten
Min sämsta: Statoils halvsynteth - svart "vatten" vid byte.

Mvh Peter
mobil1 supersyn
Grabber: Att en olja är svart/mörkare när man byter tyder på att den gjort sin uppgift, dvs "kapsla" in sotrester mm som inte fastnar i filtret(förutom att smörja motorn förståss...)...

al
499
alaska1
118dA-13
Ja det är problemet med oljor - det går inte att se på oljan hur bra/dålig den är!

Det man vet är att olja är en standardiserad produkt så det går att ur texten på burken se vad oljan MINST klarar! Klarar den minimi behoven för din motor så är den tillräckligt bra!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är ungefär som: Vilken glass är godast?

Olika oljor (och andra produkter för den delen med) är olika bra på olika saker. Köper man en helsyntetisk olja med rätt och senaste/bästa klassningar får man en olja som är mycket bra på alla relevanta områden.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja det är frågan; "Vilken glass är godast?"
Jag vill bara veta era erfarenheter av olika oljor oavsätt märke osv.
Vissa oljor är ju bättre än andra o andra oljor pasar inte till vissa motorer så på slutet ser vi alla vilken olja är mest o minst populär bland BMW ägare.

Måste denna forumet/fråga spåra ur på ett annat änme oxå???

MVH Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grabber, problemet är att du inte har en aning om hur sliten oljan är när du tappar ur den, enbart med ledning av hur den ser ut....

Frågan är kanske relevant, men är i praktiken omöjlig att svara på om man inte specificerar vilka områden/egenskaper man vill mäta. Dessutom behöver man nog ett oljelaboratorium för att sedan utröna dessa egenskaper i den "slitna" oljan.

Enkelt kan man säga att oljeindustrin redan har svarat på frågan genom att klassa oljorna i olika klasser efter strikt standardiserade tester. I dessa tester ingår även att mäta hur oljan klarar slitage.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ingen som klarar av en enkel fråga? Lika bra att radera denna inlägg...
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Jag gillar dajmstrut ;)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Fler såna ilägg som Vigg0 o anpo!!! :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Löjligt att hålla på att fjanta bort en tråd sådär..

Men iaf...Är ju lite svårt att svara på som Johan B säger!
Men kör man på en helsyntet kan man oftast simma lugnt? :)

Skulle va kul att kunna mäta slitaget efter 1000 mil i mellan tex Mobil 1 och biltema,för att sen döda kunan döda allt snack hit å dit om de..
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja jag håller med dig o Johan B men jag kanske borde utväckla det lite mer...
Det jag vill veta är det vad ni tänker när ni släpper ut olja vid byten:
"ush den olja var inget bra..." eller "den olja ska jag köpa igen".
Det är den biten jag vill ta upp inte att jag vill jämföra synteth efter mjuk körning med gammal mineral efter hård körning.

Jag hade en länk med en test av biltemas olja. Det skrevs en del spännande saker. Ska försöka hitta den igen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Castrol RS Syntetic 10-60 är min favorit.

Funkar bra ned till -30, uppåt är den exremt värmetålig.
Jag köper så kallad "kvalitetsolja" som uppfyller BMW:s specifikationer till lägsta dagspris. Valvoline, Castrol, Shell gillar jag. Ogillar dock Mobils oljor samt no-name "smörjor" typ Rusta, Biltema och liknande då man inte riktigt säkert vet vad som finns i förpackningen för dagen. Jag överstiger inte tillverkarens orginalspecar när jag shoppar smörjmedel, då jag anser det vara pengar rätt ner i sjön (vid nyare bilar alltså).

Vad gäller glassfrågan så är i princip all Svensk glass oätbar!!! En smaklös gräddindränkt sörja är vad det är... Glassbreddgraden går i norra tyskland och söder över. Allt över meridianen är otjänligt. ;)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
För att kolla hur bra oljan har klarat sig så vet jag att man gör on-condition tester på t.ex. gasturbin motorer och byter ifall oljan inte uppfyller kraven. Men då krävs sofistikerad utrustning och ja, som Johan B säger, typ oljelab.

För att kolla oljan finns en metod kallad SOAP; -Spectrometric oil analysis program. Databaserad olje analys program som mätar antalet partiklar av olika kemiska element per miljondel olja.

För att säga om en olja är bra eller mindre bra bör man analysera förekomsten av järn, koppar, aluminium, nickel och andra metaller. Om t.ex. förekomsten av järn är ökande (jämfört med tidigare analys) så är det ett tecken på slitna kolvringar eller cylinderväggar. Om förekomsten av aluminium är onormalt hög så indikerar det problem med kolvarna, och så vidare.

Man kan öven inspektera hur filtret ser ut, förekomsten av metaller där. Men detta görs inte av blotta ögat då de skadliga partiklarna är mycket mindre än vad ögat kan se, så även har behövs sofistikerad utrustning.

En olja som är bra i mina ögon är en olja om uppfyller rätt klassningen eller högre. Dvs bra cold cranking värde (W) och högt viscositets index, att oljan ändrar sina egenskaper minimalt beroende på temperaturen.

Rent amatörmässigt har jag upplevt Castrol magnetic som dålig, jag använde den en gång i min 318i -92 och motorn som gärna tickade lite grann tickade faktiskt något mer med denna olja. Jag brukar köra på TWS 10w-60 på sommartid och har bra erfarenheter av den, dels känns gången smidigare och tystare, dels har bilen knappt dragit någon olja med den, även fast TWS är overkill i mina bilar som jag har ägt. Nu i vinter har jag kört på en 5w-40 olja och har faktiskt varit väldigt nöjd, bilen har inte dragit någon olja, lättstartad och på BMW 6:or brukar ett mindre tickade förekomma innan oljetrycket byggts upp (ca 2-3 sekunder) men jag har varit befriad från detta tickande.

Snart ska jag byta olja igen, då funderar jag på någon olja med högre viscositets index, har aldrig kört på mobil 1 och är lite nyfiken, kanske blir sån. Annars så beställer jag från den tyska sidan, blir nog skitbra vilket som.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag anser dock att "glassmeridianen" börjar i Italien ;-) FORZA Gelati!!! Världens bästa glass :-D tycker jag...O så gilar jag GB:s KoKosKon (KKK)! HAHA ;-DDD

Vad gäller oljan, så kör jag med Shell, Pennzoil, Quaker State, TOTAL, Divinol, o alla med viskositet 5W 40! Funkar klockrent för mig o mina maskiner!

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Funderar på att köra i Castrol Formula RS 0W-40(LL01) i min 520 -93:a för att den kostar 35 euro/5 liter på mapodo och är en bra olja. Duger denna olja gott för min fars bil, en 525:a -01 som gått 4600mil? Eller borde man hälla i denna Länk "originalolja" med LL04 klassning? Känns egentligen som en rätt dum fråga, för visst duger säkert RS oljan gott. Men det skadar ju inte att få lite synpunkter..
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Valvoline synpower 5w-40 är jag mycket nöjd med. Använder denna i min 325:a -90. Svårt att avgöra varför den skulle vara bra, men den upplevs iaf tysta motorn något och håller fin oljebrun färg fram till bytet. Dessutom ligger den rätt prismässigt.

Annars tror jag nog att ovanstående oljor som jag nyligen beställt är mycket bra.
Så varför inte bara köra på en av BMW godkänd olja, med rätt viskositet och av välkänt märke(?) och byt i tid! Ofta kanske det kan vara en kostnadsfråga, men några hundralappar om året kan man väl kosta på sin BMW..
Tips: Kolla länken i förra inlägget.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag kör normalt med Castrol Magnatec 5W-40 men kommer att välja något annat nästa gång. Kanske Valvoline Synpower 5W-40 eftersom den är en äkta syntetolja och inte fake som Magnatec (det har jag väl rätt i?). Jag byter dessutom olja ungerfär var 5-600de mil, för säkerhets skull.

Glass då? Jag hävdar bestämt att det tillverkas fullt ätbar glass i Sverige. Klings Glass som säljs i Västergötland är riktigt bra men har vansinnigt fula omslag och namn. Världens förvåning var det då jag köpte en strut av ironiska skäl och upptäckte att det var den bästa struten jag ätit.

Sia Burkar är bra!

men Lejonet och Björnen regerar ohämmat på glassfronten.

Observation: En bra olja ska vara så syntetisk det bara går medan bra glass ska vara så osyntetisk som möjligt.

mvh Fredrik
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
elhe: Castrol RS Power & Protection går alldeles utmärkt att köra på den är LL-01 klassad
Xy
252
Xyris
520i -93
När jag köpte min 320 -85 så var det mobile 1 olja i. Inte ovanligt så var kamaxeln tämligen sliten. Det tickade nått grymt i högre farter. Sen när jag byte pga havererat oljetråg hade jag i "Castrol High Mileage" mineral-olja! :) Det blev en MÄRKBAR skillnad. Det var som att ha i balsam i motorn, tickandet nästan upphörde helt.
Så jag kommer nog alltid köra med castrol mineral(High Mileage) efer den erfarenheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.