AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
724

Tankavluftningsventilerna på e38 750

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Var ute och mätte på min 750 lite och upptäckte att en av tankavluftningsventilerna tickade. Kontrollerade med ett spänningsaggregat att dom öppnade vid 12 Volt och då kunde man blåsa luft igenom med munnen (hade kopplat bort slangarna förståss). Det skumma är att kablarna som sitter på bara ger 6 Volt. Kan någon vänlig skäl gämföra med sin bil och ge mig info om hur många Volt det ska vara till dom här ventilerna. Kan ju vara så att dom öppnar gradvis från 6 - 12 Volt.
Men det ser ut som en magnetventil (till eller från).
Hur ska dom fungera???

/ Tony
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Skaffade en ny på BMW och provade med aggregatet i källaren (billigare än att lämna in den, 500:-). Den öppnar bara vid 12 Volt, helt och fullt. Ska prova någon dag i bilen. Förmodligan köpt en i onödan men vi får väl se....

/ Tony
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Så här blev det.
Tydligen ska dom ticka, åtminstone lite tyst. Min ena hade nog kärvat lite.
Sätt en skruvmejsel mot örat och lyssna mot ventilerna så hörs det tydligt hur dom tickar. Men bara när motorn blivit varm. Förmodligen visar det 6 Volt för att det växlar så fort (ca: 5 Hz). Har inte provat med occiloskop.
Inte för att jag märkt någon skillnad på bilens egenskaper men nu funkar båda lika iallafall.

/ Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.