AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

Kommer den nya bensinturbo motorn även i E60/E61

Någon som vet? Vore optimalt enligt min mening...

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Såg nåt i en tidning på macken idag! Efter 20 år dags igen. Undrar hur blir det med BMWs turbo?
Det skulle förvåna mig mycket om motorn inte dök upp även i E60/E61!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
När jag var på bilsalongen i Geneve så lunchade jag med en av produktutvecklarna för den nya turbomotorn. Han sade att turbomotorn successivt kommer att introduceras i samtliga modellserier, med början i en ny modellserie. Motorn kommer inte att ersätta någon befintlig utan kommer att komplettera nuvarande motoralternativ. Vidare sade han att turbo inte kommer att komma på befintliga motoralternativ (såsom 1.8, 2.0 liters osv), utan kommer som top-of-the-line-motorer. Däremot skulle inte M-bilarna utrustas med turbo.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Mo
30
Monkie79
BMW 523iA Touring -98
Har oxå hört att de ska komma med turbo i sina top-of-the-line, dock med två mindre turbos istället för en större...
Buspelle
Turbosexan kommer garanterat att komma även i 5-serien. Först ut på plan efter E92 lär ju vara E90, men därefter är det väl troligt att det blir E60s tur.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Det stämmer att det är två små turbo istället för en. Två riktigt små turbo dessutom, som jobbar med mycket höga varvtal.

Det finns lite bilder på turbomotorn i mitt bildreportage från bilsalongen i Geneve: Länk

Bild 54 - 62 visar den nya turbomotorn. Den har direkt bensininsprutning, vilket också visas på bilderna.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Är du helt säker på att den inte kommer att ersätta 540 motorn? Den känns helt onödig när en 535i kommer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.