|
|
|
|---|---|
|
Funkar oftast bra men ibland: Piper konstant trots fritt bakåt. Piper konstant i ~10 sekunder för att sen tysta helt. Piper och tystnar lite som den vill. När de strulat så har det oftast regnat eller varit fuktigt. Kan man kanske plocka av sensorerna och ta in dom för avfuktning och täta med silikon för att sen återmontera? | |
|
ravve: När Pdc:n pipper konstant trots fritt bakåt, så signalerar det att systemet är ut funktion. Oftast beroende på att en/eller flera Pdc-givare är trasiga eller på väg att gå sönder. Har själv bytt 4st Pdc-givare sen jag köpte bilen för c:a 1 och 1/2 år sedan. Själva pdc-givarnas kapsling är extrem och så vitt jag vet ska det ej kunna tränga in ngn fukt i dem. Det bästa du kan göra är att låta läsa av felminnet för pdc-givarna och pdc-modulerna. Sen är det bara att byta den/dem som är trasiga. Det kan också vara så att ngn anslutning har ärgat, men även denna koppling skall stå emot fukt så troligen är det inte det felet, men kan vara värt att kolla. En ny Pdc-givare kostar 580 sek + moms på Bmw. Lycka till:) Vh/Kermit |
|
|
Tack för tipsen. Ska slita av dom och kolla om man kan hitta en synlig defekt, annars är de väl köpa nya som gäller. Trist! |
|
| Har bytt 1st sensor på min och den var det fukt i som förstört den , du testar enkelt vilken/vilka sensorer som är ur funktion genom att slå på tändningen och lägga i backen så pdc:n går igång och sedan drar du handen framför en sensor i taget och lyssnar efter ett svagt tickande ljud , de sensorer som inte låter är trasiga.Det går inte att se på dom om dom är trasiga och har dem lagt av pga fukten så är de obrukbara. | |
|
Hewvi: Hur såg du att det var fukt som förstört den? När jag kontrollerade en av mina trasiga Pdc-givare, så var det oerhört svårt att dela på dem. Det var dock ej ngn fukt i den. Har i och för sig hört att man bör undvika att spola med högtryckstvätt på nära håll mot pdc-givarna, men när det regnar ute skall det ej kunna tränga in ngn fukt i dem. vh/ Kermit. |
|
| Hur får man loss listen som givarna sitter i. Har en trasig rackar ejag med. | |
|
Limpur: Om du tittar riktigt noga på listen så finns det en liten skåra där man kan sätta en liten spårmejsel. Sen är det bara att lossa listen försiktigt, dock kan den sitta fast ganska så bra pga, gammal smuts m.m. När du sedan skall ta loss själva givaren så sitter den fast med två klackar som klämmer åt den (det kommer du lätt att se) den kan också sitta ganska så ordentligt, så var försiktig när du lossar den så att plasten ej går sönder. Lycka till:) Vh/Kermit. |
|
| kermit: Jag delade den i skarven som har 3-4 hakar eller vad man kallar det sedan skar jag upp yttre hårda plasthöljet tills innanmätet lossnade och gick att pula ut och däri den orange/rosa gummit satt en platt bricka som är själva sensorn med en tunn kabel till sig och där i var det fukt+ att sensorn korroderat. | |
|
Hewi: Usch, det lät inte alls bra. Verkar som att fukt kan tränga in ialla fall. Undrar dock om det krävs högtryck eller om det räcker när det bara regnar/blir blött på dem. Finns det olika sensorer till E39:orna oavsett årsmodell/modell eller är alla av samma märke/typ? Vh/Kermit. |
|
|
Kostar iaf 725:- / styck, jag va och frågade idag. Ska kolla med datakabel först vilken eller vilka som är kass innan jag köper. Fanns tydligen olika om de va lackad eller inte. |
|
| Du behöver inte koppla upp dator utan slå på pdc:n och gå runt och lyssna: När du håller handen framför sensorn så skall det höras ett svagt knäppande/surrande ljud om sensorn annars är den ur funktion. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hewi, men min PDC är väl ur funktion när man får det långa pipet direkt man lägger i backen? funkar verkligen PDC:n då? mvh Johan |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
sorry, glöm det, jag skulle ha gått ut och provat direkt. naturligtvis var det precis som Hewi sa, ett svagt tickande hördes på alla utom en sensor. det var den jag gissade var trasig, pga ett fult stenskott mitt på det rödaktiga "ögat". än en gång blir man imponerad av hur bra forumet funkar! tackar! mvh johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.