AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.009

Nu ska ni få något att bita i, trodde inte det var sant!

Det här är ingen tillkonstlad situation utan real life.

Min kompis och hans sambo har köpt en saab 9-5 2.3T. Han pluggar fortfarande och hon jobbar som förskolelärare. De är sambos sedan 8år, skrivna på samma adress.
När de köpte bilen så ville banken att hon skulle stå som ägare på bilen eftersom hans inkomster var begränsade med tanke på att han studerade. Han är 28år, hon 30år. De fick en billig "start" försäkring, men nu 1 år senare har premien höjts. Hon har tidigare ståt för försäkringen trots att hon inte har något körkort, något som inte spelade någon roll enligt aktsam. Min kompis ringer och berättar att hans flickvän inte har något körkort och att han är den verkliga brukaren på bilen. Men försäkringsbolaget vägrar teckna försäkringen på honom eftersom flickvännen står som ägare(hon kan omöjligt köra bilen med tanke på avsaknaden av körkkort) Är inte detta en skenförsäkring av försäkringsbolaget?

Vad händer vid en eventuell krock, skada?
Vart fan är vårt samhäle på väg?

Ringde upp och talade med aktsam och påpekade deras ständiga tjat om att den verkliga brukaren skall stå för försäkringen, tydligen var detta inte relevant i denna situation

Det handlar tydligen bara om att dra in så MYCKET pengar som möjligt från alla håll för försäkringsbolagen nu för tiden.

Inga "har man inte råd att äga bilen ska man inte ha den" svar från gamla trötta stötar!

Situationen handlar inte om detta.

Vad tycker ni om detta?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Fantastiskt så det kan bli! Banken vill ha god säkerhet för lånet - föredrar henne som ägare. Att hon får ÄGA bilen utan körkort är ju inget problem. Och den som är ägare är skyldig att ha ett icke avregistrerat fordon försäkrat. Men jag tror försäkringsbolagen ser medlemmarna i hushållet som tillåtna brukare, därav frågan man får om nån under 25 år ska köra bilen eller inte (påverkar premiens storlek och självrisken om någon under 25 ÄNDÅ kör bilen). Så det är nog inte fråga om skenförsäkring eftersom dom bor ihop (till skillnad mot att vara 22 och försäkra på sin faster som bor 60 mil bort).

Lösningen är att den som KÖR ska ha en egen försäkring (typ trafik) som täcker det man som förare orsakar (sak- och personskador). Sen ska bilen ha sin försäkring, som täcker stöld, brand, maskin odyl.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Eftersom dom tillhör samma hushåll behöver dom inte byta. Kan kanske jämföras med att ena parten står för hemförsäkringen, vilket inte hindrar den andra från att bruka bostaden och dess utrustning.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Nej, de behöver inte byta. Men att pröjsa 4 tusen kronor mer i premie för att bilen står registrerad på en person som ALDRIG brukar bilen med tanke på avsaknaden av körkort kan inte bedömas som rimligt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Att skriva över bilen på honom är inget de tänker göra?

///BMW - Was sonst!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Blir väl inte så lyckat om bilen står som säkerhet för lånet....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ärligt talat tycker jag inte denna situation är så konstig. Det enda det handlar om är ju att han inte fick lån medan hon fick och således så måste bilen stå på henne. I och med att bilen står på henne så måste ju även försäkringen stå på henne. Då dom bor i samma hushåll så är det oväsentligt vem som brukar bilen mest.

Försäkringsbolagen brukar ju också se att den som har störst ekonomiskt intresse i bilen är den som ska äga och försäkra bilen vilket också stämmer in på ovanstående då hon står för lånet.

Jag står själv som ägare på båda våra bilar av just försäkringsskäl då min fru bara haft körkort i 5 år.

___
//Ulf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det spelar ingen roll vem som äger bilen om man är sambo eller make/maka. Det är en helt annan sak om det är förälder/barn.

___
Bilbloggen: Länk
Johan004
Man kan inte teckna en försäkring på någon annans bil, så det tycker jag är ganska förståligt. Det är flickvännens egendom och därför måste hon stå på försäkringen och Aktsam godkänner att det är han som kör den i och med att de är sambos. Däremot är Aktsams sätt att räkna premier på rätt sjukt.
Akstam går över huvudtaget inte på antal år man haft körkort eller om man ens har ett körkort, utan går i stället på ålder + ett flertal andra faktorer.
IF, Trygg-Hansa, Länsförsäkringar mfl går på körkortsår. Folksam och Salus-Ansvar går inte heller på körkortsår utan endast ålder/kön. IF kollar också om försäkringstagaren har betalningsanmärkning, om så är fallet så dubblas premien....

Johan
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Mej veterligen har aldrig nån som bor i samma hushåll torskat för skenförsäkring! Oavsett om bilen står på pappsen och 18 åriga sonen kör den mest eller som i detta fall. Så med andra ord så är det rätta att bilen står kvar på henne. Sen att hon gick i borgen för lånet kan ju disskuteras, är ju alltid en risk.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Tänk så här, om hon äger bilen, han försäkrar den... sen smäller han bilen. Ska han då ha ersättningen eller hon?

Tycker det är helt solklart att det endast är ägaren som ska kunna försäkra bilen.

//Stenback
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, den som äger bilen ska således försäkra den, inget konstigt. Hur skulle det se ut om man gick in o tog andras försäkringar. Nej, nåt annat går inte..

Sen kan jag hålla med om att försäkringsbolagen är ena riktiga utsugare och svin emellanåt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.