|
|
|
|---|---|
|
Var hos en kompis igårkväll o ställde bilen i 3 Tim..när jag skulle åka därifrån var batteriet helt tomt,fick dra igång bilen. Körde hem,ställde över natten,nu på morgonen samma sak HELT dött i hela Bilen,inget lyser alls. Har ej haft detta problem innan,o inga indikationer på att batteriet skulle varit dåligt förgånde dagar. Ngn som varit med om liknande fenomen o kan hjälpa till med ngn gissning? Tack på Förhand/Valle | |
|
en kortslutning i flera celler i batteriet kan vara en trolig orsak kan vara dålig kontakt på någon jordkabel...tändningslåset glappar... schnellfahrer baumvelt |
|
|
Ett batteri kan iofs klappa ihop ganska fort, så börja med att kolla det. Kabelstammen vid bakluckans gångjärn är en inte ovanlig bov, där avskavda ledningar kan ge upphov till tjuvströmmar som tömmer batteriet. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tre timmar skall batteriet klara med halvljuset på. Om batteriet är några år har du förmodligen fått kortis i någon/några celler. Du kan enkelt checka om det är batteriet: Ha någon förbrukare igång (tex radion) samtidigt som du provstartar bilen. "Dör" den förbrukaren när startmotorn går i är det slut i batteriet. Fortsätter förbrukaren att fungera och startmotorn ej snurrar har du något fel med startmotorn eller jordfel/kabelfel till startmotorn. |
|
|
Samma drabbade mig och då lärde jag mig på detta forum att min bil kräver underhållsladdning några gånger per år trots att jag oftast kör lite längre sträckor. Sedan dess har jag inga problem. Med lite tur kanske det inte är värre än så. Mvh Mikael |
|
|
Tog ett helt nytt batteri o satte i bilen den startade klockrent!,körde ner det gamla till en verstad för provning.han skulle behålla det för laddning o kontroll. Kom tbax hem med bilen.var hemma ca 3 timmar skulle åka iväg..nähhä..gick inte då var det nya batteriet 90% tomt oxxå!! Vad kan ha "pajat" sååå snabbt o drastiskt..har ju inte mekkat eller ngt med bilen..så att man kan tro de e ng sladd o såå... Kan de vara kolen i generatorn?..eller..Hmmm |
|
|
lyser din laddningslampa om du har tändningen påslagen utan att starta motorn.. schnellfahrer baumvelt |
|
|
Nånting drar mycket ström trots att bilen är avstängd. Du bör kolla upp detta snarast mht brandrisken bl.a. Lösa kablar eller kontakter ger ingen strömförbrukning, men känn runt på lite elprylar, det måste vara varmt nånstans med denna förbrukningen. Diodfel i generatorn skulle kunna vara en orsak, isf blir generatorn varm även med bilen avstängd och kall. Med mätinstrument (strömtång) går det bra att mäta på vilka kretsar och kabelstammar det går ut ström med bilen avstängd. FP |
|
|
""""börja med att kolla det. Kabelstammen vid bakluckans gångjärn är en inte ovanlig bov, där avskavda ledningar kan ge upphov till tjuvströmmar som tömmer batteriet."""" Tack "Villarosa" o till er andra..Checkade lite bättre kabeln undergångjärnet..vid bagageluckan.-O fy fasiken..allt hade smält ihop..15 styck småkablar..Hmm....-Va fa tänkte dom med BMW...värst dumma placeringen juee..usch! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.