|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack för alla svar! Givaren på 6:ans tändkabel är byt i samband med fördelarlock och kablar. Kamen är inte ny men jag har sett betydligt värre som haft bättre tomgång och vipparmarna såg helt ok ut när jag justerade ventilerna. Givar kontakter är ok, kan dock inte minnas att jag sett ngn 20-polig kontakt under insuget. anlima: kan du specificera lite närmare var, är den synlig eller får man känna sig fram till den? |
|
|
På 520 har du så det går att dela kabelstammen från toppen till bilen ,den kontakten sitter under insuget. På E32an sitter kontakten vid värmeventilerna så man kan lyfta toppen med kablage.Tror denna kontakt sitter nog på samma ställe på din bil som på min. Hoppas det löser sig för dig. /Mats |
|
|
Höll på med en merca för något år sedan med samma fel ,men där var det ett nytt stift som spökade tillsammans med lambdasonden som låg och kompenserade hela tiden. Då vandrade tomgången också!! /Mats |
|
|
jepps, har kollat den å tyvärr så var den ok. =/ Skall in på Custom och Styling i Sundsvall å kolla felkoder så fort jag får tid, verkar vara bra ställe och han ville bara ha 150kr får å testa..=) / Tomas |
|
|
Kan tyvärr va ventilstyrningarna som är helt slut. Hur långt har bilen gått? Har precis renoverat en Alpina B10 3,5 topp för att den hade samma symptom som du beskriver o de va ventiltätningarna. De är samma motor som din 535:a. Eller lika motor kanske man ska säga. Nu går då polaren Alpina som en dröm. ///Micke M5:an Länk |
|
|
Tojo, din kompis heter Murphy, eller hur?? /Mats |
|
|
Hej, Jag har haft ett liknande problem på min 535:a, och jag har gått igenom ungefär samma felsöknings procedur som dig! Felet visade sig vara en insugspackning på ettans cylinder som spruckit och krympt eller om den var dåligt åtdragen, men delarna hade nästan ramlat bort iaf (svårt att förklara!) . Jag upptäckte detta när jag skulle byta spridare. När jag sedan rinde till BMW, så hade dom till min förvåning nya packningar på hyllan och det var enligt meken som jag pratade med ett ganska vanligt fel. Man kan tycka att man skulle upptäcka detta med startgas men inte i mitt fall, varför vet jag inte. Så mitt tips är att du provar att byta packningarna, dom kostade 100kr(6st) så det var inte dyrt och dom sitter inte så illa till (några timmars jobb) och med tanke på vad du bytt tidigare så kan det nog vara värt ett försök! /Tommy. |
|
|
Micke: Ja styrningarna kan ju bara dåliga men tycker den borde puffa lite blått om den stått varm en stund å man startar igen då, blir det kambyte så skall jag oxå kolla styrningarna. Mats: Nae känner ingen Murphy, dock en Jens som e lång å säkert sitter å glor på detta inlägg nu..=) Tommy: Ja kan vara värt att kolla innan man river topp å allt. Menar du packningarna mellan insug och topp? eller oringarna mellan spridare och insug? / Tomas |
|
|
Murphy är mitt andra namn.... Klassiskt när styrningarna är dåliga är ju annars blårök vid motorbroms eftersom det höga vacuumet då drar vevhusgas/olja genom tätningarna/styrningarna. Kan inte tänka mej att dom är så otäta att bilen beter sej så här. Man kanske kan tänka sej någon styrning helt i och för sej, så att den drar tjuvluft på den cylindern, fast det borde vara något missljud då tycker man..... Är styrningarna så kassa så att ventiltallrikarna inte prickar rätt på ventilsätena, då kan jag tänka mej detta fenomen. Jag har satt ihop en 2002 motor för många år sen som hade så dåliga styrningar att ventilerna inte vill pricka sätena alls när fjädrarna inte satt där :-) Den gick faktiskt riktigt skapligt men drog fruktansvärt med olja... Jag tror (och hoppas) på insugspackningarna |
|
|
Oj, det var alltså jag som skrev ovanstående... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Det är packningarna mellan topp och insug som jag menade. /Tommy |
|
|
Oki, bra bra då skall jag kolla upp dessa. Tack / Tomas |
|
|
Lånar en gammal tråd. Har likartade problem med min 535'a. HAr kollat med startgas runt insuget och när man sprayar runt 1'ans insprutningsventil så går ökar tomgången. Är det vanligt att den drar tjuvluft där (torkad o-ring?), eller är det insugspackningen som är boven? |
|
|
venilspelet ska vara 0,30 kall som en annan nämde här. Ser att du gjort komp prov och att två cylindrar var pytte lite sämre. Inte mycket alls faktiskt, men jag fick problem med att topp packningen blev utmattad av åldern och gav upptåg till att den gick mellan cylinderfodren. det räcker med ett pytte litet spricka i topp packningen för att få bilen att missa på cylindern eller som i mitt fall att kompen gick över mellan cylindrarna.Det skulle nog ha varit något sämre komp i så fall? i mitt fall var en ganska stor bit borta så jag fick väldigt dåligt på komp provet. M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.