|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har själv slut på ideer om vad som e fel på min 535i -88. Symtom: Den missar på ngn cylinder över hela registret, vilket även medför en väldigt rullande tomgång. Pendlar runt 700-800 varv skulle jag tro, som en gamal diesel buss..=) Detta har jag testat: (Grejor som är byt är lånade från en polare bil som går som den skall) Komp 11-11-12-12-12-12 Bränsle tryck helt ok ~3bar Byt tempgivare Byt förderlare, kablar och nya stift Byt alla spridare Byt tändspole Byt luftmängdsmätare Byt puls givaren på svänghjulet Byt databox Mät lambda ~0.5-1.0v, så helt ok Justerat ventilerna till 0.25 kall Tömt en burk startgas på motorn, dvs ingen tjuvluft Är det ngn som har fler ideer på vad som kan ställa till detta problem? Mvh Tomas | |
|
Hmm, jag är ju ingen expert men det låter lite som min innan jag bytte bränslefiltret. Ser att du mätt trycket, men man kan nog få rätt tryck i vissa lägen även om flödet är dåligt. |
|
| Oki, då skall filtret bytas ikväll. Tack för d tipset! | |
|
Det är mina delar från en 735 -87 som har använts, bränsletrycket kontrollerades bara på tomgång ochh uppvarvning. Men man tycker ju att om bränsletrycket är stabilt och rätt på tomgången så ska ju motorn få rätt mängd bensin då iaf. Kan ju vara värt att byta för säkerhets skull iofs. Trycksatte även vacumanslutningen till regulatorn för att "feta på" bränsleblandningen. Hände just ingenting.... Kammen är kollad att den är rätt inställd. Bör kanske tilläggas att bilen köptes med två knäckta vipp-armar som nu är bytta. Vet inte om problemet med ojämn gång uppstått succesivt eller bara dykt upp "över en natt". Går det att läsa av felkoder på något smidigt sätt utan att åka till BMW? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
en sliten kamm kan göra så att tommgången rullar..har jag hört schnellfahrer baumvelt |
|
|
Tomgångsmotorn är bytt också. Vevhusventilationen verkar fungera då varvet går ner en aning då man lossar oljepåfyllningslocket. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Mika, vi har varit inne på det. kammen är lite sliten men samtidigt så har jag sett kammar som knappt haft några nockar kvar som ändå gått bättre än den här. Sen kanske man förtränger att det är kammen också då det är jobbigare att byta än någon givare.... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
jag komm att tänka på min gammla ford v6a den hadde lite rullande tom mgång den böt vi fördelaren på då blev det bra den var tydligen sliten i dreven. vet ej riktigt om det finns fördelare på din motor... schnellfahrer baumvelt |
|
| ventilspelet ska ju va 0,30 kall och 0,35 varm. det brukar ju kunna påveka åtminstone tomgången en hel del... | |
| har för mig att det sitter nåt speciellt svänghjul på dessa bilarna som kan ge liknande symptom när det går sönder! | |
|
Kan det vara så kinkigt på ventilspelet, skall prova å justera om iaf. Går svänghjulet sönder så borde väl en större del metal lossna för att skapa sådan obalans, vilket borde medföra mycket missljud eller ett stort hål i svängkåpan..=) Men som sagt jag har aldrig haft lös ett svänghjul på en M30 så allt e ju möjligt. Tack för tipsen! |
|
| hehe typo... sprängkåpan skall d ju vara | |
|
Jag skulle göra så här..... Ställ alla ventiler 0,30 med kall motor.... Går bilen fortfarande likadant så skulle jag göra en komptest på den motorn.... Det stod det ju att den var köpt med 2 knäcka vipparmar , vilket kan betyda att den har ngn mer motorskada ! För att tomgången skall rulla så krävs det en mycket nerkörd kamm.....Och ändå om kammen är totalslut så skall den INTE missa på ngn cyl.... Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Äh fan jag såg ju nu att du redan gjort komptest... Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
Paap Reeder |
1) ... min M30 går knappast alls med oljestickan uppe. I a f ligger den väldigt nära självstopp och pendlar på tomg mellan 700/800 till 200 rpm os v 2) ... en M30 88 motronic har väl ingen givar epå sprängkåpan utan man mäter på 6:an samt på främre sv.dämparen. Skulle 6:ans tändfunktion risa sig "letar" den väl efter varje varv vilket läge veven egentligen är i och det skulle då kunna ge upphov till detta fenomen. 3) ... skulle LLM kärva kan det väl även bli dylika symptom. MVH /// Paap R |
| sitter ett speciellt svänghul med nån sorts dämpare eller nåt, finns säkert nån som vet bättre- | |
|
Ojoj att denna uttjatade fråga fått sån respons..=) Bränslefiltret är nu bytt utan framgång. Så ännu en misslyckad dag, med närmare efterforskning så är det faktiskt så att motorn missar på ngn cylinder. Troligen är det detta som ställer till allt elände..=/ Need more input Mvh Tomas |
|
|
finns ju inte så mycket mer som ska kunna strula än de saker du testat tycker man. det som Paap nämner om givaren på 6:ans tändkabel låter ju som en trolig felorsak. testa koppla bort den eller byt mot en annan å se om det blir nån skillnad! |
|
|
Hur såg kammen ut när du lyfte på ventilkåpan? såg den frisk ut? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Sitter alla stift åt ordentligt? Låter som något tändrelaterat fel.. Det skulle nog vara värt att läsa av felminnet hos bmw, kostar 300-500 spänn. Med tanke på så mkt som du gjort/lagt ut pengar på så är det överkomligt. Det kan inte vara så att någon vipparm, ventil eller något i toppen har blivit krokigt? 2 vipparmar var ju redan knäckta, har du kollat upp allt annat däomkring? |
|
|
Jag höll på en gång med en 520 -90 som hade liknande symtom med rullande tomgång. Där visades sig att ventilerna var ej justerade en och en utan sex åt gången. Justering gjordes (var för sig) och nu började motorn gå jämnare men inte bra. Kontroll av kablar och kontakter gjordes och då uppdagades oxid i stora kontakten under insuget (ca 20polig). Elektronikrengörning och tryckluft och simsalabim, nu gick motorn som den skulle. Kan detta vara något att fundera på? /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.