AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.566

När mäts lambda vid bilprovningen?

Hej!

Har precis kommit igenom en mycket trevlig genomgång av bilprovningen. Hade dock lite bekymmer med tomgången, men B8'an brukar strula lite vid tomgång efter avställningarna, känns som databoxarna skapar lite nya mätvärden eller ngt (den kan dö på tomgång).

Jag fick ett ganska högt lambdavärde men funderar, när mäts lamda?
Är det vid tomgång?
Jag hoppas det är så, det skulle förklara det höga lamdavärdet i och med att bilen generellt strular vid just 5-700 varv (fick ganska höga HC värden vid dessa varv, över 800 varv dock var HC < 50)

/Marcus
Ingen som vet?
Här börjar man ju bli orolig över att bilen går för fett eller snålt även på högre varv ;) (Näe, det oroar jag mig egentligen inte för, men skulle vilja veta om jag kan skylla på dålig tomgång även vad det gäller lamdavärdena)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Var bilen varmkörd då? Har nämligen fått varmköra mina bmw för att få ner värdet på besiktningen. En ordentlig 5-minutersrepa har gjort susen 3 gånger för mig.

Bilen var hyfsat varm, alltså, HC osv var kanon vid allt annat än tomgång (alltså, 25-50), dock vid tomgång skyhögt.
Lamdan däremot har ju ingenting med huruvida katarna är varma eller inte, det påverkar ju bara reningen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lambdavärdet mäts vid 2500 rpm. HC mäts endast på tomgång, och CO både på tomgång och vid 2500 rpm.
Lambdavärdet påverkas i lika stor utsträckning som de andra värdena av om motorn och katalysatorn är ordentligt varma...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Tack Jeppe!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.