|
|
|
|---|---|
|
Kylare bytt men nu problem med avluftning: 1. Expansionskärlet är fullt till toppen men inte en droppe har kommit ut genom avluftningsnipplarna. Jag har tändningen på, temperaturen står på 32°C och fläkten har jag provat på steg 1, 2, 3 och 4. Ska man dra på den ännu mer? Spelar det någon roll om kliman står på circulation eller ej? 2. När avluftningsventilerna är stängda och jag klämmer på slangarna pyser det från locket till expansionskärlet och vatten rinner ut. Är det normalt? 3. Om jag startar motorn trycks vattnet ut genom locket. Fortfarande kommer varken luft eller vatten ut genom avluftningsventilerna med motorn avstängd. Är det normalt? 4. Jag läste Hassos mektips där han fyller på i hålet för avluftning (längst ifrån expansionskärlet). Nu har jag ingen tratt som är så liten. Måste jag skaffa en sådan? | |
| Ingen som kan hjälpa till? | |
|
Motorn måste vara varm så att termostaten öppnar. Sen ställer du in full värme & fläckten på 75%. Nu bör det komma vatten ur avlufningshålen, du behöver ingen tratt, utan häll hela tiden lite vatten i hålet så att luftbubblorna kan komma ut utan att ny luft kommer in genom lufthålet. Det underlättar om bilen står i backe så att fronten kommer upp en bit. |
|
|
Du ska ha motorn varm och igång. Med avstängd motor händer ingenting. Vattnet måste cirkulera och "ta med sig" luftbubblorna så de pyser ut. Och som Hasso skriver: det tar tid. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| OK, tack. Ska prova det på en gång. (Undrar varför det inte står så i Haynes?) | |
|
Ett tips är att använda restvärmens cirkulationspump vid luftning. När du startar restvärmen så cirkulerar vattnet och luften försvinner utan att du behöver köra motorn. Det är bara att ta en kopp kaffe medans motorn luftar sig själv:-) Motorn måste dock vara genomvarm för att restvärmen skall gå igång. Fungerade ypperligt för mig efter sedvanliga termostatbytet. |
|
|
Problem: Jag körde den varm på tomgång ca 10 minuter tills tempmätaren stod på mitten (lätt uppförsbacke). Ingen värme alls i undre slangen. Och vatten rann från kylarlocket. Sedan körde jag ytterligare ca 5-10 minuter på tomgång utan att någonting förändrades. Jag kände på tempgivaren och den var ca 20°C = inget vatten där givaren sitter. Kan jag ha sabbat toppen nu??? Uppenbarligen har jag ju ingen cirkulation och jag vet inte hur mycket vatten som fattas i systemet. Kylarlocket sluter inte ens nästan tätt. Den gamla kylaren var BMW original men den nya är Nissens (Mekonomen). Ska inte det gamla locket passa? För det ska väl vara tätt? |
|
| Mats: Ska prova det vid nästa attack! | |
|
Jag fick köra motorn ca 20-30 minuter. Då bubblade det plötsligt till kraftigt i expansionskärlet och jag kunde fylla på ett par liter. Men lik förbannat kom inget ut ur avluftningshålen. Så jag satt på locket och körde en runda. Efter 3 minuters körning stannade jag motorn, satte på rest-värmen och öppnade avluftningsskruven närmast termostaten. Och DÅ kom det både luft och vätska. Och undre slangen var nu fylld och lite halv-varm. Så jag antar att det är OK nu. Jag köpte nytt kylarlock på Mekonomen eftersom originalet inte passade bra alls (dock samma art. nummer) och det passade betydligt bättre och håller tätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.