|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har köpt en E34 525 TiA. Den fungerade fel fritt under 2 dar men nu har den börjat läcka transmissionsolja. Jag hissade upp bilen och torkade bort en del smuts o så samt all olja som fanns på undersidan. Väntade ett tag och såg då att det kom från hålet på undersidan av lådan. Frågan är ju nu vad kan det vara som är trasigt? Vilken olja ska jag ha? Läste om Dextron III samt II? Hur fyller jag på olja i lådan? Vart sitter påfyllningen så att säga. Försökte hitta den men lyckades inte. //mvh Gustav | |
|
Har ett par bilder tagna med mobil kameran men kommer inte på hur man bifogar dem så jag länkar in dem istället. www.va-dumt.se/temp/låda1.jpg www.va-dumt.se/temp/låda2.jpg Skulle uppskatta ideer samt lösningar som man kan göra sjölv som inte involverar att byta låda osv om det nu finns. Vore ju förbannat skönt om det bara är en mutter eller liknande som sitter löst. (Man kan ju alltid hoppas) //Gustav |
|
| Ingen som har en aning?? | |
rsarits |
Det är svårt att se, men såvitt jag vet så är det samma låda i min 530/M60. Du fyller olja genom ett hål i botten av lådan, det skall vara dextronIII. Det sitter ett plastlock, ovanför detta är påfyllnings/nivåpluggen, den har 17mm insexgrepp. Du skall ha motorn igång, varm, väljaren i läge "N", sedan är det bara att fylla tills det rinner över, det gör du enklast med en äldre sportdrycksflaska med slang. Det tar lite tid innan oljan hinner runt i lådan. När det börjar rinna ur olja, vänta tills det slutar rinna innan du skruvar tillbaka pluggen. |
|
Var under blen idag igen. Kollade på markeringen på lådan. På denna står det ID nummer typ: 1056000075 Samt det står tryckt 5hp18 Om det kan hjälpa nån. Fick upp en varning idag oxå det stog Getriebeprogram eller liknande samt Befriebsantleitg. Nån osm vet vad detta kan betyda? Har det med detta att göra kanske? Skulle jättegärna uppskatta en del hjälp men jag gissar på att man kanske åker på att lämna in den på service av lådan alternativt skrota/sälja bilen. Finns det nån som kan rekommendera nån som är bra på dessa grejer i sthlms området som inte tar hutlöst med pengar för att felsöka lite samt då laga om det är ett hyffsat enkelt fel. |
|
| det där med Getriebeprogram har jag hört att det är något med batteriet.. | |
rsarits |
Nejdå, man får även upp "getreibeprogram" om det är för lite olja i lådan. Fyll olja, och förresten, ett förtydligande på mitt förra inlägg, den pluggen du fyller lådan genom, sitter 7 - 10 cm upp i ett rör. På min låda saknas plastskyddet under, men ditt kanske sitter på plats. Som sagt, fyll olja i lådan, så kommer den troligtvis att fungera utmärkt! Räkna med att det går i 1½-2 liter om "Getreibeprogram" har kommit upp i displayen. |
|
Aha Jag hittade nåt som såg ut som en otorligt stor insex större än 17. Det kasnke var det som var plastskyddet då? Får kolla om jag får bort det o sen leta upp 17insex. |
|
|
Har fyllt på olja nu så får vi se. Rent spontant så har den ju slutat med att slira o hålla på. Tycker nog att den läcker mindre oxå men det kanske har med något annat att göra? Återkommer när jag kört mer. :) |
|
| Jo den läcker defenetivt mindre nu än vad den gjorde förut nån som har nån tanke om varför kanske? Är ju helt klart ett intressant fenomen. | |
| Lite dum är jag,men om jag öppnar pluggen,rinner inte oljan ut direkt då?Sitter den i botten av lådan? | |
|
Finns 2 pluggar dels en liten som sitter i framkant på tråget. Det är en 5 (?) insex denna används för att tömma lådan gissar jag på. Sen finns det en till i bakkant som är 17" som sitter en bit inne i tråget dvs det är en inbuktnig. Denna skall tydligen vara skyddad med en plast plupp men den var borta på min bil iaf. I detta hål så fyller man på ATF. Du har fyllt på tillräckligt när det rinner ut typ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.