|
|
|
|---|---|
|
Har en E46, 318, 1998… Bilens kylsystems lampa på instrumentbrädan tänds när jag kör på högvarv. (Och då menar jag en liten orange/gul lampa som ser ut som en kylare.) T ex. kör jag på stan så funkar bilen bra och temperaturen är som den ska. (Tempvisaren ligger i mitten) Men när jag kör på motorväg på högvarv (ca 4000 varv) så tänds kyllampa men temperaturen ökar inte alls utan håller sig normal. Stannar jag bilen eller frikopplar i en liten stund så släcks lampan. Jag har testat att byta givare som sitter till vänster om kylaren, men det hjälpte inte. Mer info: jag kan köra bilen i stan hur längre som helst utan att lampan tänds, Kör jag på landsväg/ motorväg så tänds lampan, Frikopplar jag eller stannar och stänger av bilen och startar igen, släcks lampan. Motorn kokar inte alls Vatten nivå är helt OK Bytt vattenpump förra året Har luftat systemet Det som jag mest blir fundersam och förvånad är att temperaturen ökar inte alls, oavsett om lampan lyser eller ej. snälla, är det någon som har något tips så är ni hjärtligt välkomna. //samme | |
|
Har en E46 318 -99 som började sådär. Efter ett tag började den lysa av och till även under normal körning. Som du säger ändrades inga värden i början men när den började lysa av och till under vanlig drift kollade jag runt lite och kylarvätskenivån var lägre än normal. Efter lite funderingar och läcksökning hittade jag en läcka på termostathuset. Där pös det ut lite då och då. Sagt och gjort bytte jag den, och kollade den gamla...helt porös, gick sönder när jag började undersöka den. Inte för att skrämmas, men några månader senare var jag tvungen att byta kylvätskekärlet oxå pga att det sprack, samma sak där, plasten var helt porös. Ramlade loss små bitar när jag började trycka på det. Men båda sakerna är någorlunda lätta att byta. Summa summarum...plasten blir dålig efter ett par år vad jag vet. En del håller, en del håller inte. |
|
|
Hej MrKoldMan! Tack för tipset! Var sitter termostathuset och är det svårt att komma åt den? Hur mycket kostade för att byta allt det där? /samme |
|
| Det är ett vinklat svart rör i mitten fram på motorn, ungefär rakt nedanför oljelocket, det sitter även en sladd kopplad på den, antagligen till tempgivaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.