AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
19.172

Chippa bilen?

Sida 4 av 4
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Unichip hittar du här (om du bara googlar lite)
Länk

En finsk sida som faktiskt ger MYCKET mer info än den Svenska, fast på Svenska.. typ.
Länk

Exempel från Finsk tuningfirma med Unichip tuning på en BMW 325i (171hk)
Länk
171hk orginal -> 177 hk med Unichip
222nm orginal -> 233 nm med Unichip

Deras hemsida: Länk

//amullo
---
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
mmmm... läser med intresse och här kommer domen :

Det finns några som försöker resonera och dessutom hålla sig på en - skall vi säga - experimentellt fysikalisk nivå. Sedan finns det en massa tomtar som märker ord, gör semantiska självmål och aldrig skulle förmås att begripa ett dyft av termodynamik (men det är kanske de pajsarna som gör livet på ett forum värt att leva¹... ähe förresten ;-).

Tack amullo för dina strukturerade och belysande kommentarer, och tack alaska1 för din ambition att bringa reda och tack Qvarnis för ditt tålmodiga och sakliga sätt att förklara vad du/ni gör.
amullo slår nog huvudet på spiken när han säger att - något i stil med - "gattrimning klarar sig fint med chip om man åxå ändrar andningsvägarna för det sista en mer detaljerad mappning gör blir dyrt". En mappning blir naturligtvis bäst, men det är för det tillfället ja... en fuktig höstmorgon, en solstekt sommardag, friska tändstift, soppa från firma X...?
Mappning å mappning förresten - skall förbränningsomständigheterna Optimeras (med stort O) så krävse det måååånga parametrar och inte minst tillförlitligt sätt att mäta dessa... å de e svårt de vill jag lova (ja, ja vet vad jag snackar om och nej, jag ids inte förklara)

Jag lutar åt Qvarnis' chip och en del annat (finns ju 2500 å leka med mellan mappning å chip)... men detta andra är ju inte direkt gratis och nog verkar det vara ungefär lika mycket dekaltrimning på de delarna som chipen (även om jag tycker Qvarnis är klädsamt ödmjuk).
Äh, va f-n jag kanske super upp pengarna istället :-))))

Kul å lyssna in på er.

MVHåkan

¹ Kanske en å annan av dessa juveler som nu hugger på att jag har en 323ti Compact jag vill skojja till :-)
al
499
alaska1
118dA-13
Testa innan och efter chipning! Jag är övertygad om att du får ett gott bemötande hos Q, de är inte stora BARA för att de är billigast!

Skulle vara kul om du inte bara söp upp resten utan använde dem till att byta insug- och avgassystem och avslutar med mappning! Jag har en känsla av att en lätt bil som en compact blir rätt giftig då och vi andra får lite att jämnföra med!
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Testa innan och efter chipning! "
Jorå, hade nog funderat på det och isåfall köra 30-130 på trean å klocka... borde täcka drygt 1200rpm till nästan 5500rpm och jag har redan snackat med Qvaris om det.
Kruxet är nu att mäta tillförlitligt. Ett tag funderade jag på att logga ett antal accellerometrar (piezoelektriska grunkemojjer som mäter "a" i den lilla ekvationen F = m·a)...

Men men, jag är på väg å bli farbror och har barn i puberteten och ett tufft jobb så jag ids inte längre några stora arrangemang. Lite tabellvärden och placebo kanske ger mig lugn och ro - prisvärt ;-)
Fast, den går riktigt bra redan nu *horn i pannan*.

Men jag ser TVÅ poänger :
1) lite bättre gångkultur och körbarhet (plocka bort en del BMW-optimeringar).
2) komma med lite "oberoende" siffror till detta forum.

MVHåkan

PS. Kan du tipsa om hur jag eventuellt skulle få tag på insug och avgasattiraljer (har väl funderat på 325'ans insugsrör... om man hittar ett beggat). När du ändå är i farten kan du kanske berätta var i hålen man köper coiloverkit's som INTE sänker bilen.
al
499
alaska1
118dA-13
Bättre vrid ska du inte räkna med! Det brukar vara så obetydligt tillskott av vrid och hästar under 3500 varv att det inte känns! Dina resultat är bättre än inga eftersom det i princip ser ut så idag!

Har själv funderat på mappning bara för att bringa in lite info i forumet, men 7 hk till ..... det blir ju nästan löjligt att komma med när man har 193 std!

Coilovers utan sänkning? Varför - är det inte poängen med coilovers? Varför inte std fjädrar och dämpare för M3!

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Idag körde jag frejdigt efter en genomgånende putsomgång - fan va blank den blev å Sonax kan jag förbehållslöst rekommendera er alla - å jeklar va den gick. Kommer att byta ut fjädrarna i dagarna och de blir standrad utan sänkning... kanske kommer sänkningen senare...
Snart är tanken tom och jag kan testa 98-oktan.
Innan dess - jag lovar alaska1 - skall jag dock köra ett acc-test.

Farbror Håkan
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
...har börjat köra på 98 oktan eftersom många rekommenderade det. Jag kommer nog att fortsätta eftersom jag upplever att bilen går "finare" - i brist på bättre ord - och snålare som det förefaller...

Jag har dock utfört acctester med 95-oktan och 98-oktan. Med hjälp av ett stoppur och full gas på 3'an från 20 klockade jag från 30 till 140. Jag åkte samma sträcka åt båda håll två gånger och konstaterar.

§ Spridningen i mina klockningar gör det svårt
§ Jag behöver kompensera för temperatur, riktning, tid och vikt och det är gjort på enklaste vis med allmänna gaslagen, samt F=m·a i olika derivat... dvs. lite rörelseekvationer.
§ Jag har en slutlig konfidens på mätningarna med ungefär 3%
§ Jag har en tidsaspekt på sådär 1% eftersom fjärde körningen gäller en motor som är en aning varmare (1% slöare alltså)

Vad jag kan "se" är :

# mellan 2500 och 3500 har jag sådär 1% mer fjong i maskinen
# mellan 4500 och 5500 är det kanske 2% upp för 98 oktan
# dessa förbättringar ligger inom den statistiska marginalen och är inte helt statistiskt säkerställda... som SIFO skulle uttryckt saken
# den statistiska osäkerheten är dock inte sämre än att man bör kunna lösa upp vad ett chip gör...

MEN, vi får se om det bli något chip eftersom mappninggrabbarna här i Västerås är tveksamma inför att sälja sin produkt (!?!). De säger som amullo och alaska1 nämligen skall det bli något som märks så må man göra mer än att bara chippa... insug, utblås, kammar etc.
Sedan förefaller ju en syremättad kall oktobermorgon göra mer för prestanda är ovan nämnda åtgärder.

Har i alla fall skaffat ärtiga fälgar :-)
TS
31
TS
BMW 318d -10
AudiA4 1,8T Quattro -07
Hade en 328i E36 som var chippad, den gjorde 0-100 på 6,7 sek
och 0-200 på 27,5 sek, det är ju rätt hyfsat, eller??

Min 330i går inte bättre i alla fall.....

Den chippades av JWR i Tyresö och det kostade 2500 kr
robert pentén
klart du ska chippa bilen =) dom som säger annat är fegisar som inte vågar eller bara inte har pengar till det, eller såna som inte vågar åka fort ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.