AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
19.173

Chippa bilen?

Sida 3 av 4
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
1000kr per hästkraft är ju en gammal och väl beprövad metod att räkna på. Sanningen är dock att de första hästarna är bra mycket billigare än de sista.

Kan ett chip öka effekten?
Det tror jag nog att de kan, annars hade inte chipindustrin överlevt

Lika mycket som mappning?
Chippning ÄR mappning, dock inte lika precis OM man nu förutsäger att mapparen gör ett bra jobb.

Jamen vridet då?
Enkelt. har man brytarlösa tändsystem så kan du ställa tändkurvan olika på olika varv för att tjäna vrid.

Jamen det är ju MIN motor, inte grannens!
Visst. köper du speciella tändstift till din motor också? eller tändmoduler? Ber BMW ladda upp programvara JUST för din motor?
Du har redan en generell mapp i bilen. Det du köper är en "bättre" generell mapp som inte tar lika mycket hänsyn till miljön. Bland annat.

Skall man börja trimma så är en förutsättning att bilen är i övrigt BRA skick och att tändsystem/bränslesystem fungerar klanderfritt och har bra stift mm mm. Innan man gjort detta så kastas ju alla pengar i sjön.

//amullo
---
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
så ni menar att de e lika bra att skita i de!? vill bara ha med bottendrag
Visa användare
2.407
amullo
Mer bottendrag och mellanregister brukar man ju kunna ordna genom att backa tändning och slå på mer soppa (typ). Man förlorar dock på högre varv OM man inte har ett brytarlöst tändssystem där du kan styra över tändkurvan i alla varvtals områden.

Min rekommendation blir att ringa o kolla med de olika tillverkarna/mapparna/chipparna om vad de kan erbjuda vad gäller just låg och mellanvarven. Ring Unichip, it´sfun, trimchip och Motornord (bland andra) och fråga vad DE tycker.

Personligen skulle jag chippa bilen och lägga lite pengar på ett öppnare luftfilter och byta till ett sport/flödes avgassystem när det dör, men det än mina 2C. Ferrita brukar göra bra grejer, men jag är osäker på om de har till din bil.

//amullo
---
Visa användare
6
Hans-Otto Nilsson
528iA Touring -98
Såvitt jag förstått så hämtar t ex Powerchip sina chip från en tysk firma; TM Chiptuning. Dessa redovisar tydligt förmodade effekt- och vridmomentsökningar på sin hemsida (se länk). Min 528:a skulle t ex bara få 12 extra kameler, varför jag avstår!

Länk

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hans.Otto:

12 hk är ganska bra på en sugmotor. Avstår man för att det är för lite har man orealistiska förväntningar på chip.
al
499
alaska1
118dA-13
Jag tror du gör rätt i att avstå om du tycker att 12 hk är för lite! Om Unichip tror sig kunna leverera runt 7 hk till en 328 ska du inte förvänta dig mer av ett chip än runt 7 hk eftersom mappning ger ngt mer än ett chip!
Visa användare
6
Hans-Otto Nilsson
528iA Touring -98
När jag skickade ett mail till Powerchip och frågade efter just den förmodade effektökningen så svarade de "...ger ca 20 hk och 25 Nm...". Då undrar man varifrån de själva krämar ur de påstådda extra 8 hk jmfr med de 12 hk som deras egen tyska chipleverantör uppger?

Visa användare
2.407
amullo
Hans-Otto.. Man kanske skulle kunna ställa frågan till dem..
förmodligen kommer det något svar om att de är bättre än dem osv.

Fråga också om de lovar pengarna tillbaka om en körning på rulande landsväg inte visar minst en ökning av 16 hästar och 20Nm jämfört med "grundvärde" innan chippning.

Jag tycker fortfarande chip är ett alternativ för gatåkare, men man blir ju rätt less på leverantörer som kommer med fantasi siffror. Jag pratade med en ungdom häromdagen som hävdade att en NOS sats på hans Opel Kadett GSI 16V skulle ge 80 hästar extra. Då snackar vi alltså dryshot utan extra bränsle eller annat.

Mitt svar var något i stil med "in your dreams.."

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Det är nog fler som är lite optimistiska eller blev det en 1 för mycket *s*!

Det rör sig snarare om 6 hk än 16 hk ! Vilket ju är rätt lite men fortfarande under 1000 kr per hk!
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
finns de 2 olika motorer på 325 e36?
länken ovan säger 125kw på 325, medan 328 har 141kw, båda e36
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
"Mer bottendrag och mellanregister brukar man ju kunna ordna genom att backa tändning och slå på mer soppa (typ). Man förlorar dock på högre varv OM man inte har ett brytarlöst tändssystem där du kan styra över tändkurvan i alla varvtals områden." Hur görs detta? var? kostnad?
al
499
alaska1
118dA-13
Kolla upp Unichip! De optimerar efter dina önskemål! Kostar ca 5500
Visa användare
2.407
amullo
Problemet är att bilen MÅSTE ha ett brytarlöst OCH ställbart tändsystem om du skall kunna göra skillnader i tändkurvan (åtminstone ändra kurvan som du vill i olika områden). Då jag inte har en aning om hur det ser ut på just din bil så skulle jag rekommendera en kontakt med ett tuningföretag som kan BMW. Mitt råd blir alltså återigen, RING och prata med dem.

Chippning är billigare än mappning. Personligen skulle jag hellre lägga pengarna på bättre flöde in och ut + ett chip än att gå på mappning med en orginalmotor. Det är inte värt pengarna att mappa om man inte gjort andra ändringar i motorn också.

Sportluftfilter istället för standard, chiptrim och öppet avgassystem är ett normalt "steg1" trim och väl beprövat. Vill du fortsätta trimma med portad topp och andra spridare osv, så blir mappning nödvändig.

Ta en kontakt med Itsfun, unichip, trimchip och de övriga och fråga lite om mellanregistret. Var tydlig med VAR du vill ha mer kraft i registret.

Hoppas det funkar för dig.

//amullo
---
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var hittar man unichip?
Cruser: Han/dom går under namnet "alaska1" här på forumet. :))
Ja just det! Det är han som kritiserar chiptrimning i ena tråden och i en annan tråd rekommenderar han Unichip mappning som utlovar noll men kanske runt 6-7 hk på en 328 (eller pengar tillbaka om du inte är nöjd?) för 5500kr och DET är tydligen rekommenderbart! Vilken skämtare va?
Mitt tips för dig är spar dina pengar! Detta trots att jag själv varit nöjd med ett chip till min gamla 540-93. Men i min fantasi tror jag att det är lättare att få chipet att märkas i en 540 än i 325. Detta är helt taget ur luften men det är vad jag TROR.
al
499
alaska1
118dA-13
BMW - chips hurra - Lelle! Jag tror nog forumet känner till din partiskhet till endast en leverantör vid det här laget, skämtet är snarare hur man kan verifiera de utlovade hästarna! Unichip levererar - gör de andra det?
Ehhhh... Alaska1: Läste du mitt inlägg? Tröttmössa
Sen förstår jag inte din uppfattning om att jag skulle vara partisk. Vilken leverantör menar du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.