AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
19.171

Chippa bilen?

Sida 2 av 4
Cruser:

Itsfun.nu har lägsta prisgaranti vilket innebär att vi är beredda sälja trimchip för 1:- om det finns ett likvärdigt alternativ från en svensk tuningfirma som vill priskriga. När vi gjorde våra prislistor våren -05 fanns ingen som låg under oss i pris, efter detta har några nya aktörer varav någon elr några är utlandsbaserade företag dykt upp och vi har helt enkelt inte hunnit justera våra priser. Kunderna får därför förlita sig på lägsta prisgarantin. Något som heller inte är helt ovanligt är att man uppger sig ha ett chip för ett väldigt lågt pris som sedan helt enkelt inte existerar.

Det förekommer även ett "effektkrig" mellan många av aktörerna på den svenska marknaden i dag och det har eskalerat i att många redovisar fantasisiffror i kampen om kunderna. Vi har valt att redovisa effekter som vi kan stå för. Att som ex Powerchip uppge 15-20hk och 20Nm på en vanlig sugmotorbeemer är - menar jag - helt utan verklighetsförankring. Men sådant är inte helt lätt att värja sig mot när Svenne Svensson jmfr priser och effekter.

MVH/ Qvarnis
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hehe ok, massa ord ja inte fatta men men....effektökning spelar ingen roll för mig, bara bilen inte är som en strandad val under 3000rpm
al
499
alaska1
118dA-13
Hmmm! När man tar kontakt med firmorna hävdar de att siffrorna stämmer och ofta att konkurrenterna inte har lika bra kunskap/programmerare!

Vem ska man tro på? Alla leverantörer hävdar sina siffror ..... vem har rätt?

Är det inte dags att leverantörerna samlar ihop chip i en påse och så testar på samma bil - gärna hos Rototest! Bjud in Unichip också - de vore kul att få en bild av pris kontra effekt!
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
alaska1: Hur kunde chippet påverka ljudet men inte prestandan, förklara det så en lekman förstår?

Z MMM Coupe I

Z MMM Coupe
al
499
alaska1
118dA-13
Anders - chips hurra - jag tror Ni brukar beskriva det som att bilen svarar bättre på gasen!
An
779
Anders Olsson
Ser vad du skriver men förstår iaf inte? Din bil lät bättre, svarade på gasen bättre men prestandan förändrades inte?
Du gjorde händelsevis ingen annan justering i samband med chippbytet (handbromswirer?, större fälgar) om inte så är det väl naturlagarna som ändrades?

Z MMM Coupe
al
499
alaska1
118dA-13
Anders - chips hurra - Du såg händelsevis inte inläggen som gjorts av en som mätt före och efter mappning - som ju ger mer än chipning - 10 hk!

Jag är övertygad om att det inte märktes för att det gav så lite! Ett oberoende test av en påse chips från olika leverantörer visar ju om det finns ngt att vinna (åtminstone på den provade bilen)!

Jag lovar att jag omgående chipar med det chip som ger det den lovar - undantaget Unichip som inget lovar annat än att det ger mer än chip!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
aaska1 har tydligen fått för sig att chiptrimmning inte är samma som mappning och att mappning är OTROLIGT överlägsen chipning.

Skillnaden mellan det som normalt kallas Mappning och chiptrimmning har jag försökt att förklara flertalet gånger, men det är uppenbarligen VÄLDIGT svårt att förstå för vissa.

Såhär ÄR det.
En motor byggd på samma sätt och med samma komponenter med samma styrprogram används för att bygga en mapp. Bilen körs på rullande landsväg och man använder en rad instrument för att mäta värden som Hästkrafter, vakuum, Lambda, insugstemperatur, tändinställning, OSV.

Efter detta så ändrar man mot kända värden för att få en ökning av vrid/hästkrafter eller rättare sagt optimera både bränsle och tändkurva för att få maximal verkningsgrad ur motorn för just det varvtalet och belastning (throttel). Man kanske gör 3-6 olika tändkurvor och en 2-3 olika bränslekurvor. Tillbaka på dyno och testa alla dessa kombinationer.

När man har fakta så kombinerer man de bästa hos varje "test" mapp till en komplett mapp för just DEN motorn. Tillbaka på dyno för att testa och se att man får effekten på väntat sätt.

Denna ändring i styrprogram för bränsleinsprutning och tändkurva är nu specifik för denna motor.

Vad kan andra motorer ha annorlunda då? Eftersom att mappning är specifik för just DEN motorn och inte andra motorer som är av samma model?

Det som kan skilja mellan motorer varierar, men låt oss ta ett exempel.
En hyfsat modern BMW rova. Kalla det en volymbil som BMW 320i. Jag har två bilar. den ena tillverkad en månad efter den andra och de har gått snarlika mil. Styrprogrammet i båda bilarna stämmer överens.

Om jag då mappar den ena så kan jag inte förvänta mig NÅGOT resultat på den andra?

Sanningen är att individuella motorer i bruksbilar har skillnader mellan sig, men variationen är inte så stor att mappning är nödvändig på en gatbil. För den ökade kostnaden så får man för lite förändring.

Det alaska1 gör gällande är att det enbart finns 2 alternativ. Antingen kör man HELT orginal styrprogram, oavsett vad man har för insug/avgassystem, eller så mappar man sin individuella motor.

Det jag menar är att chippning (eller uppladdning av en färdig mapp som det egentligen handlar om) räcker gott och väl om man inte har den värsta motorn i familjen, ex. M3 el. M5.

Mina 2C

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Om jag ger mig till att tolka dig Amullo så har du inget förstått på mattelektionen i skolan!

En mappning GER mer än chips - eller påstår du att det ger mindre??! En mappning med Unichip på en 328 kan förväntas ge ca 7 hk enligt en av Unichips representanter!

Jag har ALDRIG skrivit hur mycket mer mappning ger, bara att det ger mer!

Amullo - om mappning ger ca 7 hk vad ger ett chip då 6,9?? 6,99 ?? Ger det mer än 7??

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
En individuell mappning av en standardmotor anser jag är onödiga pengar då skillnaden mellan mappning & montering av ett "färdigt" chip troligtvis inte skiljer särskilt mycket i förhållande till vad det kostar.
Varför?....Jo skillnaden mellan 2 lika standardmotorer är minimal.
Naturligtvis ger en mappning alltid mer än ett chip men låt oss säga att mappningen ger 7 hk & kostar 6000 Kr, då ger kanske chippet 6 hk för 2000 Kr.
Men däremot om motorn är modifierad i övrigt så bör man naturligtvis kosta på sig en mappning.

al
499
alaska1
118dA-13
Är 6 hk värt 2000 ?? Lättar man bilen på 50 kg så motsvarar det ca 6 hk ! Känns det skillnad i acc mellan full tank och kvarts tank - det är ca 50 kg?

Kör man på 98 oktan så ger det ca 2 hk ! Känns 2 hk? Nja .....

An
779
Anders Olsson
Är en (1) hästkraft värd 4000kr?
Ju mer du skriver alaska1, desto svårare blir det att förstå hur du tänker?

Z MMM Coupe
al
499
alaska1
118dA-13
Anders - chips hurra - vad får du 1 hästkraft från? Ditt resonemang är minst sagt förvirrad! Jag är inte lika förvånad som du är över att du inte förstår andras resonemang!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
alaska1 - Itsfun motståndare och även matematiskt geni - om du vill veta vad han får 1hk ifrån så är det bara att kolla Jonteps inlägg. 7hk för 6000kr vs 6hk för 4000kr ger en skillnad på 1hk och 4000kr.

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
rättelse, 6hk för 2000kr skulle det stå.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Poängen springer förbi dig alaska1.
Läs mitt inlägg igen, speciellt sista meningen.

JAG VET att en mappning ger en mer anpassad inställning än uppladdning av en färdig mapp/chippning. Jag har inte sagt att mappning skulle ge mindre än chippning. Dock så säger du ofta att chippning alltid ger mindre än mappning, vilket jag delvis kan hävda inte är fallet.

Vad gäller lättad bil eller liknande så kan vi ta det i en annan tråd. Vi diskuterar ju inte lättning eller soppaval här, utan chippning eller mappning och körning under normala förhållanden. Skall vi blanda in flerra delar så säger jag följande. En turbokonvertering ger mycket mer än mappning. Det är ju iofs mycket dyrare, men det ger MYCKET mer effekt. Därför bör man inte mappa, utan turbokonvertera istället. Mappning SUGER jämfört med turbokonvertering!

Förstår du var jag försöker komma?
Vi håller oss till argument runt CHIPTRIMMNING och MAPPNING.
Inte lättning, turbo, lustgas, E85, 98 eller 99 oktan osv.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Så ett chip kan ge mer än mappning? Tja tror du det Amullo så får det stå för dig, jag håller det för otroligt att det stämmer! Stämmer Unichips siffror så undrar jag var chipsleverantörerna fått sina siffror eftersom de hävdar effekter över 7 hk!

Ett oberoende test av en påse chips från olika leverantörer visar ju om det finns ngt att vinna (åtminstone på den provade bilen)! Dessutom visar det vilken leverantör som presterat bäst!

Braxen - chips hurra - du får hitta någon annan som orkar svara dig!

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Man ska inte stirra sig blind på effekt & vridmoment, Chipning & framför allt mappning handlar om så mycket mer, bla. vilken karaktär du vill ha på motorn.
Alaska1. Du skriver hela tiden om Unichip´s mappning av 328:an som tydligen gav 7 hk. det betyder inte att mappning av en annan BMW motor inte kan ge mer.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
alaska1
Orkar svara på vad?
Jag förklarade bara var han fick 1hk för 4000kr ifrån.

Är i Stockholm i veckan, så om du har tid kan vi ta en "chips hurra"diskussion över ett par öl eller kaffe!?

al
499
alaska1
118dA-13
J - du har så rätt! Jag har hela tiden sagt att det är orealistiskt att ange ett antal hk eftersom det skiljer något mellan olika motorer! Oftast bara mindre skilnader men emellanåt mer!

Unichip trodde att det nog kunde ge ca 7 hk på min motor och när jag frågade om 10-12 hk var möjligt sa han nej! Så om det varierar lika mycket nedåt som uppåt så ger mappning mellan 4 och 10 hk!

Den gamla "sanningen" om ca 1000 kr per hk verkar stämma än en gång!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.