|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Skall nu byta tändstift. En kort fråga bara! Är det nån som prova med tex NGK BCPR6ET?? Det som skiljer från bokens rekomendation (BKR6EK) är att BCP-stiftet har utskjutande isolatorfot... Är det så mkt att den träffar kolven månne?? Motorn det gäller är M50b20. Mvh Anton | |
|
Om det går vet jag inte, men varför chansa? Stiften kostar väl ca 70kr/st ordinarie pris.... EK-stiften har dessutom dubbla elektroder och större nyckelvidd! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ET-stiften har trippla elektroder...=P Större nyckelvidd, vad menar du nu? Hur mkt skillnad gör det här med antal elektroder? Räcker det med en elektrod, eller blir motorns effektivitet försämrad? Mvh Anton |
|
|
Sorry, MINDRE nyckelvidd skall det vara på EK-stiften! Risken är stor att du inte kommer åt stiftens nyckelfattning i de trånga tändstiftbrunnar som BMW har på M52, om du inte har BK-stift. Här kan du läsa ut typbeteckningarna: Länk Hur många elektroder ett stift skall ha, tvistar de lärde om, men generellt håller ett flerelektrodstift längre än ett med bara en elektrod och kan i teorin skapa fler vägar för gnistan att gå. Om du vill ha fler elektroder är det bättre att använda det alternativa stift som BMW anger: NGK BKR6EQUP, fyra elektroder och mittelektrod i platina - håller 10 000 mil och rensar sig bättre från föroreningar! BMW:s motorer brukar generellt vara tjuriga för fel typ av stift så jag skulle definitivt inte chansa, framförallt inte med ett stift som har mer utskjutande isolatorfot som i sin tur kan leda till otrevligheter... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok! Angående din länk har jag studerat den sida en stund vid det här laget. Förvånar mig att du inte sett att BCPR och BKR har samma nyckelvidd :-) Ska nog fundera en stund till på det där angående elektrodernas vara eller icke vara... Vad tror Du om värmetalet då? Ska ju vara 6 std. Jag har nu tänkt köra min bil på e85 vilket "brinner" svalare än ren bensin. Ska jag fortfarande ha 6 i värmetal eller ska jag byta till högre eller lägre?? Mvh Anton |
|
|
Johan! Du har genomgående djuplodade kommentarer! Vad är din bild av stiften avsedda för 10 000 mil! Jag har erfarenhet av dem på Toyota och där gick de utan vidare över 15 000 mil - låt vara mest i motorväg men ändå!!! Är det lönt att ta dem vid nästa byte och hjar de som de tdigare platinumstiften ett bredare värmetal? |
|
|
Sir Anton, det är korrekt, jag fick ett hjärnsläpp - det är samma nyckelvidd. Jag tror inte att du får på tändspolarna riktigt över BC-stiften med tanke på hur den tekniska lösningen är i M52. Vilka stift du skall ha till E85, vet jag inte - dylika experiment överlåter jag med varm hand åt andra... ;o) Alaska1, jag har bytt stiften i E46:an efter 10 000 mil och då såg stiften inte utslitna ut. Skulle tro att de klarat ett antal tusen mil till utan problem. Värmetalet är säkert detsamma i platinastiften, men EQUP-stiften är av semiytgnistgap-typ, vilket gör att gnistan "glider" över porslinsdelen vid elektroden och därmed bränns föroreningar bort bättre. Stiftets självrensning är helt enkelt mer effektiv. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men varför skulle jag inte få på tändhatten på BCPR-stiftet? Det ända som fysiskt skiljer det från BKR-stiftet är väl just isolatorfoten? Motorn är en m50... Mvh Anton |
|
|
Eftersom tändspolarna i både m50 och m52 skruvas mot godset i ventilkåpan. Skulle misstänka att hela tändspolen hamnar för högt upp helt enkelt... Varför vill du använda dessa stift? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, jag förstår vad du menar men är BPCR-stiftet högre än BKR-stiftet? Jag tänkte att tre elektroder är bättre än två plus att de är billigare än BKR. Bara därför.. Mvh |
|
|
BK(R=resistor) är 2,5mm kortare i porslinet än BC(P= utskjutande fot, R =resistor) det är enda skillnaden!! BKR HAR utskjutande islolatorfot. Utöver resten av siffrorna som ju talar om resten. Så har man spolarna ovanför stiften så ska man nog välja rätt! M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.