AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.462

illaluktande acc och lite fler små fix :(

Hej, sökte på acc besväret men hittade en tråd från 2003 som inte sa mig mycket.
Problemet är att vid låg temp inställd på acc'n typ 16-18 grader så luktar det illa som tusan, undrar vad det kan vara? har paketet börjat läcka? bilen är en 97 så det är väl freon eller nåt annat skojj i den?
tips vore tacksamt.

Sedan så har vajern bak på handtaget inne i bilen till huvlåste gått av, nåt bra knep för att dyrka upp huven och byta vajer?

Tacksam för svar.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
När jag stod i kön på BMW förra veckan så läste jag på en skylt på disken om en tjänst där man tar bort bakterier i AC kanaler för att ta bort illaluktande, inkommande luft. 495 kronor skulle det kosta. Det var inte mycket annat som de skyltade för så jag antar att det är ett vanligt problem. Även om det var nytt för mig.

PeO.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Sök på ordet Virkon så får du mera träffar. Ett bakteriedödande medel.

Håkan
Finns på Granngården vad jag förstår, och används av bland andra svinfarmare. ;)
tackar för svar
På jobb-bilen så räckte det med att byta microfiltret.

Keep Your Distance!
åk till närmsta auktoriserade BMW verkstad och fixa det , du får en riktigt fräsch lukt sen i bilen, medlet gorde min bil luktlös från den unkna luften bara fräsch doft nu. rekomenderas varmt
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fungerar precis lika bra med Klorin och en pumpsprayflaska blanda med lite vatten och spraya i luftintaget..Klorin kostar dessutom bara 15 kr för en hel liter
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Virkon S (säljs av Granngården) alternativt Virkon (säljs av Apoteket) fungerar!

Flera behandlingar kan dock behövas om systemet aldrig har rengjorts förut. Själv har jag noterat att även dräneringen av kondensvattnet förbättras efter en behandling. Medlet är dock något korrosivt mot mjukmetaller så man bör göra flera mindre behandlingar med ett par dagars mellanrum tills odören är borta. Men Virkon – inte enbart vattenlösningen, utan även själva pulvret – har begränsad livslängd! Gammalt Virkon har ingen verkan alls och tyvärr hinner det bli oanvändbart innan man har hunnit utnyttja hela mängden i påsen.

Själv tänker jag testa CRC Airco Cleaner den här säsongen. Den kostar betydligt mindre än den som säljs av BMW.

//Ellinas
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur gör man den här behandlingen?

Var häller/använder man liksom de här medlet ni pratar om?
Man sprayar in lösningen genom kupéfläkten intag. Sök på Virkon osv så får du detaljerade uppgifter

FP
vart sitter intagen man sprayar in i, då alla hål inne i bilen är utblås.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kanske ska man spraya från utsidan där microfiltret sitter?
Så här ser det ut på en E46. Länk

Det brukar inte skilja jättemycket när det gäller placering av filter osv.

/Anton
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej igen

Det finns två boxar i E39:ans motorrum, en på var sin sida baktill mot kupén, där mikrofiltren ligger gömda! Öppna locken på dessa och ni ser direkt var ni skall spraya.

Som nämnts, det finns en hel del skrivet om detta ämne på forumet så sök efter ”Virkon”, ”Klorin”, eller uttryck som ”AC:n luktar illa” och alla andra tänkbara varianter som kan förekomma, så får ni tips om hur man bör göra denna behandling. Skaffa er dessutom en behändig 0,5 liters sprutflaska och följ anvisningen på förpackningen. Beräkna dock om mängden pulver till att gälla en halv liter lösning bara.

Lycka till

Ellinas
På E39 sitter det två filter på var sin sida av motorutrymmet vid torpedväggen. Alltså vid bägge sidorna där E46 har sitt filter i exemplet ovan. Två fyrkantiga svarta plastbyngar som man lyfter lite lätt på...
Jaha då hann du före... :)
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Men på e-34,vart sitter dom där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.