AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.568

obalans i framvagnen

någon som vet varför det skakar i ratten vid ca:80 km? har ballanserat hjulen flera gånger har ej hjälpt. lika både sommar & vinter däck..
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Gissningsvis dåliga bussningar. På min skakar det rejälr i baken istället på.... jag blir så trött på det.

//Magnus

Har du kollat stabilisatorstagen? Märks kanske oftast vid inbromsning.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Kryp under bilen med ett bräck järn eller nåt och känn på bussningar och leder.
Var försiktig med skyddsgummina på lederna..
Jag gissar på de övre bärarms bussningarna.

Eller avsaknad av centreringsringar till fälgarna...
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Sneda fälgar, dåliga dämpare, toe in (ja facktiskt), och så bussningar mm..
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Detta fel är otroligt vanligt på nästan alla 5 och 7 serie med några år på nacken. Svårt att lokalisera då det ofta är en serie av lätt slitna bussningar och leder som samverkar till symptomet. Kolla även hjäpstyrarmens bussning, (armen ska inte nämnvärt gå att rubba upp och ner), är den sliten får bilen mer toe out än lämpligt med lite fart.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Powertoy.. Intressant.
Även jag har obalans vid 80 knyck, har bytt de flesta bussningar och stag, men vet inte vad du menar med hjälpstyrarm? Mina däck nöts betydligt mer på utsidan än annars trots att jag har gjort hjulinställning varje år, så därför reagerar jag över att du säger att det kan leda till mer toe out (som väl kan leda till slitna däck på utsidan?) Har dock inte balanserat hjulen på ett par år så det kan ju bero på dom..

Kan även känna av ett lätt glapp vid upp/ner-körning på/från trotoarkanter.. Tänker att det kanske också beror på denna hjälpstyrarm iom att du nämner att den inte ska glappa upp/ner.
Jag har precis bytt mittre styrstag och en yttre styrled, innan kunde hjulen flexa in/ut typ 1 cm.. NU är alla problem borta.. Innan kunde bilen börja studsa/vibrera vid ca 80-90 samt skaka ordenligt vid inbromsning, det som var lite konstigt att vid högre farter så märktes inte problemet av alls.. gick på ca 1120 kr att åtgärda..
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Johan, Hjälpstyrarmen, (i länken "idler arm") är högersidans motsvarighet till armen som sitter på styrsnäckan, ("pittman arm"). Länk
Är hjälpstyrarmens bussning dålig får högerhjulet en större frihetsgrad att kunna vrida sig i förhållande till vänsterhjulet.
Har haft liknande problem med elakartade vibrationer i ratt ocframvagn. Bilen idet närmaste okörbar. Fixades lätt för 900:- på Mjölb Gummiverkstad som tycks vara den enda som kan åtgärda detta vanliga fel på 7serbilar. Har du nån möjlighet att öämna in bilen där så gör det! och bekymren är som bortblåsta. Har ingen större koll på vad som gjordes, trots att jag fick ett antal datablad med uppgifter som varken jag eller någon annan i min bilintresserade vänkrets lyckats tyda, skit samma den fungerar perfekt och det är väl huvudsaken. Men sätter jag på vinterhjulen är eländet tillbaka, eftersom mirakelkuren utfördes med sommarhjulen på.Lycka till !

mrMPOWER
Skall givetvis stå Mjölby Gummiverkstad i Mjölby. / TP.
Fa
9
Farstorp
750iA -95
750iAL -88
Min 750 -95 har också skakningar runt 80 km/h men det försvinner efter
4-5 kilometer. Jag tror det är "parkeringsplattor". Däcket är inte runt.
När däcken blir lite varma försvinner fenomenet.
I lumpen märktes det tydligt på terrängbilarna.

/Håkan

Geld regierts die Welt
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Samma fenomen som Farstorp, ibland har jag vibrationer de första km - ibland inte. Man aldrig efter ett par km.
Kan det vara så att mjölbyverkstaden har den häringa speciella balanseringsmaskinen "hunter" eller vad den nu hette.

Tomas paav du får gärna specificera lite bättre vad du iallafall TROR dom gjort

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.