AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
990

Dovt duns vid frikoppling, normalt?

pl
18
play_nice
BMW 330Ci -01
Hej,

Får ibland ett dovt "duns" (ej klonk) ljud från bakvagnen då jag frikopplar. Hörs tydligast när man t.ex. kör på treans växel i en uppförsbacke och sedan frikopplar. Ljudet uppkommer aldrig då jag släpper upp kopplingen eller vid gaspådrag, det verkar också mindre påtagligt efter en tids körning. Någon som har nån idé om vad det kan vara? Bilen det rör sig om är en 330Ci -01.

/Thomas
silentblocken eller bussningarna är slut...

kolla det..

0ver and out
pl
18
play_nice
BMW 330Ci -01
Ok, tack. Hmm..är ju skumt att det endast hörs vid frikoppling, men ska lämna in den hos BMW i nästa vecka. Ska bli intressant att veta vad det är...
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
play_nice, hur gick det fick du reda på vad det var?

pl
18
play_nice
BMW 330Ci -01
Ja, det var gummibussningarna i bakvagnen som var lite slitna (silentblocken?). De tog ca en minut efter det att dem hissat upp bilen till att dem hittade felet, så antar att detta är en vanlig orsak till (dova) missljud från bakvagnen.
Hardyskivan ska väl ge samma symptom?
alex_328
kostar att byta ?
Hardyskiva kostar 600kr på mekonomen vet jag. Är väl inte så stort jobb vad jag vet,
Hardyskivan är väl en gummibussning som sitter mellan kardanen om jag fattat det rätt?

Hardyskiva dia 135mm 30mm 06-60811 600kr

Om hardyskivan är sleten så blir det ett durrande ljud i bilen (obalans på kardan)
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
play_nice:
Hur mycket fick du betala för byte av silentblocken hos BMW?
Mina har också rasat ihop.

//Peter
pl
18
play_nice
BMW 330Ci -01
Tror det rörde sig om 1500-2000 kr för båda sidor, men ska kolla upp det nogrannare. Ska in med den i nästa vecka och få det fixat då de inte hade tid när den var inne på felsökning.
Ska byta bussningarna inne på bmw i karlskrona om 2 veckor kostar 1400 kr
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Snackade precis med BMW i Danderyd och dom ville ha ca 3500 för byte på båda sidorna.

Någon som har tips på billigare ställen i Stockholm, gärna norrort eller city?

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.