|
|
|
|---|---|
|
Min 535 e28 laddar inte laddningslampan tänds aldrig Ifall det vore ett vanligt generator haveri skulle väl laddningslampan tändas för att sen aldrig släckas eller? Hur fungerar igentligen växelströmsgeneratorer behöver dom impuls för att att ladda eller laddar dom så fort dom snurrar? tacksam för svar | |
|
Jag blev stående en dag när jag var ute och körde. Det började med att ABS-lampan tändes och slutade med att bilen dog. Nå'n laddlampa tändes aldrig. Det visade sig vid renovering av generatorn att sladden som skulle ge signal till laddlampan hade gått av. Därav lös inte laddlampan. Han som fixade generatorn sa att det händer... Cheers /Dag |
|
|
Ok exakt de symtomen har jag o generatorn laddar nada ladd lampan ska väl ha +12v eller hur? o sen när den desutom får +12 från generatorn så släcks den det är väl bara att fusk dra en + kabel till lamp fan? :) det borde väl funka ? |
|
|
Är osäker på HUR det funkar men felet med att laddlampan inte tändes satt nå'nstans i generatorn. Ledsen om jag var lite otydlig, felet satt inte i bilens kablar utan det var nå'n kabel i generatorn som hade lossat/gått av. |
|
rsarits |
Växelströmsgeneratorn MÅSTE ha batterispänning för att kunna börja ladda, den har inte några magneter som ex cyckeldynamo. En av lindningarna i generatorn är "magnet" det kan den bara bli om den får likspänning inkopplad. Det betyder alltså att om batteriet är helt slut så går det inte att bogsera igång bilen heller, samma sak utan batteri. Jag antar att du kollat att lampan är hel. Micke |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dåliga kol ger ingen lampindikering när det inte laddar. På en äldre bil så måste laddningslampan fungera när tändningen är påslagen annars får generatorn ingen fältström och kan inte ladda. En bil med "inbyggt"laddrelå är detta löst på ett annat sätt. MVH Hasso |
Hello Nasty |
Kan vara så enkelt att jordkabeln från generatorn är dålig, räcker för att den inte ska ladda redigt. För att lampan ska lysa så tror jag generatorn inte ska ladda över huvud taget. /Henrik Kör tills det rasar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.