AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
670

Funderar på en Z3 Coupe 2.8, köptips tack.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hejs!

Nu har jag fastnat för bilen jag egentligen tycker är ful.. :-O

Men siktet är inställt på en Z3 Coupé med 2.8 motorn.
Har sökt en del, men skulle gärna vilja ha lite bra tips & tankar inför köp!

Tekniska problem?
Barnsjukdomar?
Dyra försäkringar?

Tack! :-)
K
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Detaljkvaliteten är inte samma som de tyskbyggda bilarna så lite knirr och lösa paneler är bara att acceptera.

Annars är tekniken samma som i e36 / e36 compact.

Vi hade en Z3 3.0 Coupé i familjen innan, den köptes ny och klonkade i drivlinan. BMW bytade växellåda och slutväxeln men det blev inte särskilt mycket bättre. Funktionen var det dock inga fel på under de 3000 mil vi hade bilen.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

tryggve:
Om de inte är tyskbyggda, är de USA-byggda då?

//Stenback
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Stenback:
Stämmer. De byggs i USA.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ok, man får alltså räkna med lite tuggtobak & nån flaska Budweiser under stolarna... :-O
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det märks bla på att karosseridelar är chimsade exempelvis (distansbrickor). Relativt hög monteringskvalitet överlag ändå tycker jag. Inte särskilt mycket plastgnek och lösa attiraljer tycker jag personligen.
Det knarrar inte mer än i vilken E36a som helst, speciellt kopplingen är nästan obligatoriskt knarrig.

Vad gäller tekniska problem så kan jag bara komma på fönsterhissar. Fönstren körs lite upp/ner varje gång man öppnar dörren så med tiden slits dom och måste bytas. Det är f.ö. minst lika vanligt på E36 coupe.

Ser i annonser att servopump och koppling är bytt på vissa bilar. Ska väl inte kalla det ett vanligt fel men över medel.

Blästrade bakskärmar och trösklar är inte helt ovanligt, karossen är "kurvig" och bilarn har ofta breda däck, stänklappar är inte att tänka på.

Försäkringen uppfattar jag som ovanligt billig för att vara så pass busig bil. Men snart blir Z3 coupe 2,8 nog billig för att förstabilsägarna ska ha råd, det brukar betyda dyrare försäkring. Betalar ca 8,000kr/år helförsäkrat, 26år.

Se till att ta en ordentlig provtur innan du köper om du inte åkt Z3 coupe förut. Jämför med t.ex. en 328 coupe är det stora skillnader i komfort, vägbuller och sikt. Man ska nog vara lite förälskad i modellen för att trivas i längden.

Styling och sånt är dyrt, så köp en bil med vita blinkers eller M-front monterad om du tvunget ska ha vita blinkers eller M-front.

Slutligen skulle jag rekomendera en 3,0 till den som tycker det är viktigt att köra ifrån sina polare, och 2,8an till den som vill roa sig själv på kurviga vägar. M-coupe är såklart snabbast men blir dyr som bruksbil.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Lysande info grabbar!
Ska kika på ett par i helgen så får vi se.

/Hejs!
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Vad ligger prisbilden ungefär på en 2.8 coupé? Min kära fru börjar mumla om att hon gärna vill ha en z3c igen och lite bmw-intresse måste man ju uppmuntra :)

mvh
Anders
från 150" ungefär för en fin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.