|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! håller på att skruva med bmwn och har funnit en rundad mutter som jag ej får upp. har ni några tips på hur jag ska få upp muttern? Mvh //tomas | |
|
Mutterspräckare: Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
ok, hur funkar den där grejjen? //Tomas |
|
|
Börja med rostlösare, sen beror det litet på var den sitter och hur stor den är. Stor mutter+gott om plats=rörtång eller svetsa på ytterligare en mutter. Mindre mutter=försök slå på en hylsa som är ett nummer för liten. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
mutterspräckarens "hål" (till vänsster på bilden) sätter du runt muttern. Sen skruvar du (till höger på bilden) så att spräckaren (sitter i hålet) tränger in i mutterns sida och så småningom klyver den. Om nu detta blev begripligt... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
J.Dredd: Den där mutterspräckaren funkar möjligtvis bra på större muttrar typ 17mm och uppåt. Är muttern mindre än så kommer det bli knepigt då den har en förmåga att "glida" av...Den är rätt klumpig, tro mig:-) Mitt tips är att testa o lossa med rörtång/muttertång eller vad man nu kommer åt med. Ett sista alternativ är att borra av själva bulten (förutsatt att man kan byta "bulten" efteråt förståss...) |
|
| ok, muttern jag har problem med är en 10mm mutter. | |
| Fila på sidorna så att muttern blir fyrkantig. Sen kan du få grepp med en skiftnyckel eller polygrip. | |
|
Är detta nåt nytt och revolutionerande? Fick nämligen själv borrat sönder 2 av mina vinterfälgar pga det inte gick att få av bultarna... verkar märkligt om det skulle gå att av så enkelt med en liten manick för 40 spänn när min verkstad fick plocka fram borr och vinkelslip :) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
olof; En bult kan du inte använda mutterspräckare till. Sen handlar det om att komma åt också om man ska använda en mutterspräckare. En mutter som är försänkt kan vara svår att komma åt både med spräckare, fil, polgrip. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ah, mutter - bult... alla BMWs har visst inte samma lösning där nej ;) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
| Dawwe: Mutterspräckare finns i olika storlekar, det blir naturligtvis knepigare med små muttrar, men mindre än 17 mm går att spräcka. | |
| Olof: Hände detta på en gummiverkstad?? Isåfall byt gummigubbe! Varje seriös däckverkstad har verktyg för detta, man kan tom få lös div låsmuttrar med rätt verktyg! Just för vanliga hjulmuttrar/bultar finns en spiralgängad (vänstergäng) hylsa som dras på muttern, funkar som en omvänd grispitt helt enkelt | |
|
556, stor polygrip och en jä#la massa spö. I den ordningen och med lite blodiga knogar går det. |
|
|
värme.. typ gassvets om det går.. inte så bra om det är mycket plast i närheten.. Hade problem med min A-traktor (en hjul mutter som inte släppte) värmde den röd å slog på en strolek mindre hylsa.. funkade bra.. //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
E36: Det provade de också. Har aldrig varit med om bultar som sitter så sjukt. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Fick upp den rundade 10mm muttern idag. Det jag gjorde var att spraya på 5-56 sedan filade jag tills jag fick fina kanter och tvingade på en 9mm nyckel. Efter nån timme lossnade den till slut. //Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.