AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.648

Byta motor i sextrettitrean?

Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jaha, vad tycker ni. Toppen på min 633 har sett sina bästa dagar och bör därför renoveras. Eller? Jag är lite sugen på att sätta in en lite modernare 3.5 från en -86 535 och samtitigt byta låda till den femväxlade. Det jag då hoppas få ut av det är, förutom en fräsch topp, bättre prestanda/bränsleekonomi. Vad säger då kolegiatet, renovera eller byta?

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
får du fatt i en motor som är i bra skick till en hyfsad peng, så byt direkt! inte lönt att renovera isåfall! byt vxl, bara du hittar en med uttag till vajern, det går kanske att bygga om den nyare lådan till vajer?
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag har fått tag på en fräsch motor/låda för ett bra pris. Tvivlar på att den har uttag för vajern, men jag har förstått det som att man kan bygga om lådan..

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har för mig det med! hoppas du behåller l-jetronicen.
Det är ett hyfsat meck att byta från L-Jetronic till Motronic och ett hyfsat meck att byta styrsystem på motorn från L-Jetronic till Motronic. Och säg mig, varför i hela världen skulle man vilja behålla L-Jetronicen? Det är väsentligt mycket enklare att skruva dit en ny topp...

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Tanken var att lyfta i motorn "som den är", med motronic och hela härligheten.

Ja just det. Och då har du ett skönt meck framför dig med att byta till Motronic i bilen. Om du inte har gott om tid så skulle jag langa på en ny originaltopp.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Det här kommer att hända i vinter nån gång, och i år har jag inga fälgar att renovera, men egentligen så har man ju aldrig tid till nåt.......

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
l-jetronic är betydligt enklare att serva, driftssäkrare och billigare att reparera! senare motronic är väl bättre, men tidiga var lite felkonstruerade.
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Det där har jag ingen aning om, dd. Jag har förstått det som att motronic ska vara bättre än l-jetronic, rent allmänt. Med senare, ungefär från vilket år menar du då? Jag ser att du har en -86 528. Jag har haft en -85, och den tyckte jag var kanon i motorn, riktigt pigg och ganska snål på soppa, och får jag 633'an att gå lite billigare så blir jag väldigt nöjd. Men hur som helst. Det skulle kosta mycket pengar att renovera originalmotorn. Som bäst så får jag då en ganska törstig fräsch motor. Med detta allternativ så blir det billigare plus att bränsleekonomin kanske blir bättre.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tidiga motronic hade ibland effektsteget inne i styrenheten, alltså det fanns färre lösa delar spridda i motorrummet med följd att det blev för varmt inne i boxen= sönder. efter alla mina bmw 30st+ så har jag haft en där styrenheten varit sönder(528 78) enda problemet jag haft med systemet! mycket enklare i tillförlitligare. självklart är ju motronic ett modernare system som har sina fördelar med! sen har man färre givare, billigare lock och lite mer möjligheter att justera l-jetronicen-. har också en 635 80 med l-jetronic ståendes, speciellt på en så gammal bil är jag glad att det är l-jet på!
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Ok, dd. Du tycker inte att jag ska byta till motronic, om jag förstår dig rätt. Då känns det lite avigt att köpa en komplett, fungerande motor med motronic. I så fall måste det ju nästan vara smartare att bara renovera alternativt köpa en ny topp. Fan vet, mer åsikter, någon?

Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Han som ska hjälpa mig med ett eventuellt motorbyte har hittat det här:

Länk
Länk
Länk

Lite hjälp på traven...

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vet ej riktigt hur det ser ut, om det går att flytta över din fördelare på den nya motorn? med tanke på drivningen på kammen?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inga problem att byta till Motronic i din bil!
I stort sett det enda problemet är att du måste veta vilken kabel i motorkabelhärvan som skall kopplas till vilken kabel i karosskabelhärvan!

Jag har i min 630 först bytt från förgasare till L-jetronic och sedan till Motronic!
Fast jag gjorde det enkelt för mig och behöll gamla växellådan!

Per L
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det borde inte vara något problem alls.
Jag lade i en motor från en 520-89 i en 520-73. alla färgerna på kablarna stämde rakt av i kabelhärvan in i säkringsboxen.jag klippte rakt av och använde den gamla kontakten tillhörande -73 till -89 motorhärvan. bara soppapumpskabel+relä "blev över". Funkar kalas.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 630 -76 var det andra färger på nästan alla kablar jämfört med 84:ans motorkabelhärva!

Det är dock inte något jättestort problem bara man har kopplingsschemat både för bilen och den nya motorn. Sedan behöver man såklart kunna läsa dessa scheman. För det kan bli dyrt om man kopplar fel!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.