AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.838

parkeringsljus i helljus E34

Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Kan man få parkeringsljus i helljusen?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det går om du inte ska ha angeleyes.
Isf måste du plocka bort dom o borra en hål för lamphållare o då finns det högre risk att få rost i reflektorn. Har gjort det på E28 jag hade o jag tror att det är något större lampor än E34 o mer plats.
Enligt lagen är det förbjudet att ha parkeringsljus som finns är längre in än 40cm inåt från yterkanten.
Vet inte hur många cm är på E34 kanske klarar sig men annars är det 600kr i böter per lampa o ombesiktning om snuten är på dåligt humör...

MVH Peter
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
okej.. Jag vet inte heller hur många cm in dom sitter.. Hur stor skillnad är det på halvljusreflektorn o helljusreflektorn? Skulle man kunna använda sånna?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Är det verkligen förbjudet att ha p-pljus som sitter längre in än 40 cm? Är det inte så att det mäste finnas minst en uppsättning längre ut?
Annars kör ju merparten av långtradarna med illegal belysning eftersom de ofta har lampor i alla extraljus mm.
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Jo jag har sett det.. Det finns även personbilar med parkeringsljus i x-traljusen.. så är det verkligen olagligt?

//Fredde
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det stämmer! Jag kör lastbil o fick spela dum ett par gånger. Jag tycker att det ser snyggare ut med parkeringsljus i xtra ljus o det borde vara trafiksäkrare än vad polisen, vägverket o bilprovningen påstår.
Tänk om man möter på natten en äldre lastbil på en mindre väg med trasigt belysning på vänster sida. Då tror många att det är en motorcyker eller liknande o då smäller det! Med några ljus i mitten syns det att det är nåt annat.
Tyvär får vi inte allt vi vill ha....

MVH Peter
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Vad jag fått för mig är att positionsljus är en sak, extra belysning som inte är störande är helt ok.

Dvs extra belysning i helljusen är ok, om man inte ersätter och tar bort dom i halvljusen.

Mvh Jonas
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
okej.. Men hur är det med reflektorerna då? Är det stor skillnad mellan hel- o halvljus?

//Fredde
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag blev stoppad ifjol med "glödare" i extraljusen, och det gillades inte av poppo. Han gav mig dock inte böter för detta...däremot hade jag vid tillfället 8 extraljus i fronten på min förra e34 och därmed syntes inte regskylten så där blev det 300:-. ;) Nå hursomhelst så får inte heller lastbilarna ha små ljus i extraljusen, men det är nog få som blir bötfällda...det kan ju inte på nåt vis vara mer trafikfarligt att synas bättre? Eller? Så länge man ser till att lysena är rätt färg och styrka.

Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Okej.. Men fortfaranade inget svar om reflektorerna.

//Fredde
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Halvlus o heljus reflektorer skiljer sig bra mycket.
Halvjlus har en lins o helljus har bara vanligt reflektor o glaset har "räflorna/formen" anpassad till respektive lampa.
Har sett att 3 serien E36 har parkeringsljus i helljuset så det borde vara laglit på E34 oxå.
Det enklaste vore att besöka Biltema o köpa 2 st billigaste sidoblinkers av vilken model som helst o använda bara sockel o glödlampan.
Sen om du tar ut bilens lampa eller borra ett håll uppifrån är up till dig o koppla ihopp med ordinarie parkeringsljus.

Annat alternativ är att köpa på skroten E36:ans helljus o montera på din men jag är inte säker om det är samma mått på dom.

Mvh Peter
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Okej.. tack så mkt för svaren.. ;)

//Fredde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.