|
|
|
|---|---|
|
hejsan, de är så att kylvarvätskan kokar och rinner ut under min 525i, i ganska stora mängder efter att jag har kört. termostaten inne i bilen ligger på mitten, eller lite åt det röda hållet. behöver hjälp med vad felet är! mvh Olof | |
|
Var rinner det ut? Hål i ngn slang, eller kylaren kanske? Hur mycket över kl 12 står nålen? *BAWORAK* |
|
|
tack för svar! det rinner ut rakt under själva kylarvätske tanken.nålen står väldigt lite över kl 12, låt säga 12.01 alltså inte mycket. oljan ser normal ut, inte grå.. tror inte riktigt på hål i någon slang. |
|
|
Skulle tro (utan att ha sett) att det nog är ett hål i kylaren. Händder det varje gång??? Måste du fylla på varje vätska varje dag? *BAWORAK* |
|
|
har bara haft bilen en vecka. hände första dagarna. antog att det var för att jag hällt på för mycket vatten då. sen hände det idag efter att jag kört 2 mil. men de rinner ju inte ut något nu när den bara står still och är kall. allt rinner inte ut på en gång, men nu är där inget kvar. |
|
|
låter som läckage nånstans. Termometernoch kylningen verkar ju inte vara nåt problem. Inte problem med kokning heller som det låter. Fyll upp med vatten, starta motorn och kolla var det rinner/läcker. Kan vara slangar, själva kylaren, nån packning eller anslutning. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
okej tack! förre ägaren berättade att den kokat två gånger för honom. sen körde han inte den på ett halvår ca. efter att den kokat så luftade dom den ordentligt.. |
|
| tyvärr så brukar det vara så att när denna mycket känsliga motor kokat så spricker toppen! ta ett kompprov först innan du kör med bilen mer! kolla även kylvätskan angående avgaser där! | |
|
oke om jag tar ett kompprov får jag då emd säkerhet reda på ifall toppen är sprucken? hur kolar man avgaser i kylvätskan? |
|
| som jag sa så är ju oljan okej, och kylatvattnet rinner ju ner under bilen.. | |
|
men KOKAR verkligen motorn? Är det inte bara hett vatten som rinner? Om tempmätaren står på 12.01 som du skriver, kokar knappast motorn. Men när vattnet rinner ut och det blir för litet kvar i systemet, börjar det säkert koka. Det är troligen läckaget som orsakar kokning och inte tvärtom. Så ta reda på varifrån det rinner. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| inte med 100% säkerhet! men tar du det och det är bra och testet för avgaser i vattnet är negativt så kan du utesluta det! det kan ju vara andra grejor med, men eftersom dessa motorer är SUPERKÄNSLIGA för överhettning så kan vad som helst hända när den blir för varm, men visst du behöver ju inte ha världens otur! | |
|
okej. nej tror somsagt inte det är motorn i sej som kokar. ska försöka ta reda på exakt var det läcker. det är precis som om det kokar över ur kylarvattenbehållaren. så det rinner över och rakt ner längs sidorna på kylarbehållaren.. |
|
| det låter som om du har tryck i systemet, då kan det vara komp som letar sig ut. om du varvar motorn, trycker det mer då? | |
| dd, ja det gör det nog, står den bara still eller körs en liten bit kokar det inte över. drar man den snabbare och längre kokar det över. | |
| om du startar den kall, hur länge dröjer det innan det trycker ut? kommer det direkt så är det nog komp, dröjer det ett tag så kan det vara för att den blir för varm. | |
| okej, det dröjer.. så den blir för varm..? vad gör jag åt det då? | |
| Jag skulle satsa på att göra en ordentlig avluftning av systemet. Luft kan vara väldigt bökigt och tidsödande att få ut. Jag fick hålla på mer än en timme för att få ur all luft ur min gamla 750 som uppträdde precis på det sätt du beskriver. Det är värt ett försök tycker jag...dessutom gratis | |
|
det är så att jag har haft det en vecka typ. fyllde på vatten i kylarvätsketanken, bara skruvade av locket och hällde i. han sa att man samtidigt måste lufta av lite.. stämmer det att det kan vara därför som det kokar? mvh |
|
|
Om du öppnar expansionskärlet och/eller kylaren och startar bilen (den måste vara kall) och det börjar välla ut vatten när du startar den har du antingen en luftficka eller en sprucken topp. Vet du hur du ska göra för att avlufta systemet på din BMW? Varje gång du måste fylla på kylarvätska bör du avlufta systemet tills det blir tomt på luft, ganska tidskrävande som Astroboy säger. Finns det ett problem så finns det en lösning, som jag brukar säga. |
|
|
ja okej, kan ju somsagt vara en luftficka då eftersom jag inte luftat när jag fyllt på.. ska ut och få hjälp med att lufta den nu. sprucken topp,, finns det inga andra symptom på sprucken topp jag kan kolla? det hade ju inte varit kul.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.