AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.642

320 vinglig/spårkänsligt

We
7
Wettex
320d -03
Hej,

Blev nyligen ägare till en 320d -03 som jag verkligen gillar. Däremot har jag upptäckt ett problem. I farter runt 120-130 blir bilen ganska vinglig och rejält spårkänslig. Ingen jättekatastrof men lite fundersam blir man ju. Har sommardäck 205/55 r16 däck och har kollat att däckstrycket är rätt.

Är det någon som förslag på vad man kan göra åt det eller är det så att bilen är sån?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Har du nya däck i bak och slitna i fram?
Jag vet inte men det finns kanske nånting klappt i framvagnen typ spindelled?
We
7
Wettex
320d -03
Har kollat och däcken är rellativ fräsha runt om. Letade lite på detta forum och såg att andra har haft liknande erfarenheter.

Får väl åka till bmw service och kolla med dem.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Lämna gärna en rapport när det är fixat.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
dom främre bakre länkarmarna böts på min pga spårkänslighet i samma hastigheter som dig.. hade dock gjort en miss att köpa 225s michelin x-ice north dubbdäck.. köp ej sådana vinterdäck.
st
3
staffan_svedin
320d Touring -00
Hade samma problem när jag köpte bilen förra sommaren (en 320d T -00).
Efter byte till nya vinterdäck och framvagnsinställning försvann problemet.
Efter återmontering av sommardäcken kom det tillbaks varför jag misstänker
att antingen så beror det på däcken eller också på en olycklig kombination av hjuldimensioner/framvagnsinställning.
/s
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Hade samma problem med mina sommardäck (sportcontinental 225-45-17). Försvann med vinterdäcken (pirelli). Mina sommarfälgar var ganska rejält kantstötta och jag misstänkte att det kunde ha med detta att göra. Har nu köpt nya sommarhjul (pirelli pzero, samma dim som tidigare, och m3-evolution fälgar). Nu går den som på räls...
We
7
Wettex
320d -03
Har inte hunnit till en verkstad än men mistänker att det är som staffan säger, en olycklig kombination av hjuldimensioner/framvagnsinställning. Återkommer när jag varit hos verkstad.
We
7
Wettex
320d -03
Åkte till en däcksfirma som kunde mäta upp bilen, bmw service hade inte tid förräns om två veckor. Mätningen visa att det var lite fel på toe in i fram vagnen och en camber bak så de fixa till det. Tyvärr märks justeringen bara marginellt.

Nu lutar det åt att byta bäck, men man vill ju helst prova innan man köper nya.
st
3
staffan_svedin
320d Touring -00
Du är välkommen att pröva med mina vintersulor, fast du verkar ha en bit till Nora så det kanske inte är så aktuellt.(?)
We
7
Wettex
320d -03
Jätte snällt, men som du gissade är inte Nora nästgårds direkt. Men jag blev ju påmind att jag faktiskt fick med vinterdäck, minnet är kort men dimmigt. :)

Ska prova med dem.

We
7
Wettex
320d -03
Tänkte att jag skulle återkomma med en rapport.
Fick fyra helt nya Nokian NHR 2 däck av firman som sålde mig bilen och resultatet är helt otroligt. Bilen känns inte som samma bil. Nu är den helt stabil, spårar inte det minsta och är helt odramatisk när man kör om.

Om jag inte hade upplevt det själv skulle inte kunna tro att bara däcken kan göra så stor skillnad. Eftersom jag har sett fler inlägg om vingliga bilar kan jag bara rekommendera att kolla med andra däck.

PS. Måste säga att jag blev glatt förvånad att bilfirman fixa helt nya däck, inget tjafs eller gnäll. De beställde tid hos en däcksfirma och jag behövde bara ta bilen dit.
Wettex;
Låter riktigt skönt!

Har upplevt att min 330 är extremt spårkänslig och vill gärna kränga lite i farter upp mot 150->. Jag har nya 19" med nya däck(235 runt om) så jag tror att det hjuldimension och framvagninställning som gör detta..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.