AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618

Vibrationer, däcken eller bakvagnen?

Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Hej
Har köpt nya puckar nu till sommarföret. Det är NokianNRV. Efter köpet så skakade det kraftigt i hela bilen så då åkte jag tillbaka och fick de ombalanserade. Enligt honom så var de ganska så mycket obalans i alla fyra däcken.
Då tror man ju att det ska vara frid och fröjd då...? Han sa förresten att det kan vara omöjligt att få bort viss skakning som kommer från bakvagnen på E39:orna. Har jag svårt att förstå då jag inte har hört eller läst något sådant. Är det så???
Nu har jag fortfarande obalans, inte lika mycket, men klart kännbart och irriterande. Det känns lite gnälligt att åka tillbaka ytterligare en gång, speciellt då det var ägaren själv som balanserade nu sist.
Vill inte stöta mig alltför mycket med honom då han har stans klart bästa priser.
Mina förra sommarsulor var det inga som helst problem med. Därför har jag svårt att köpa hans påstående om att bakvagnen skulle vara problemet.

// Mats
Märkligt att det poppar upp bara, jag menar att du inte haft tendenser tidigare så det verkar ju onekligen vara ngt med hjulen

Se här om egenskaper på E39, det står en del:
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Däcken är orunda vilket inte går att balansera bort, eller så har han inte balanserat hjul till 0 utan lämnat typ 5 gr som OK ,vilket det inte är på E39.
Det räcker att en sten fastnar i däcket så känns det i en för övrigt felfri E39.
Har du fått däck som man får hänga dit mycket vikter så är det fel däck till en E39. Du är nog inte den första som har problem med nya Nokia däck vad har erfarit.
BMW specar max 1 mm i orundhet/höjdslag och det är inte många däck som klarar denna spec.

///MVH Hasso
Länk
Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
OK. Tack för svaren.
Blir kanske så att jag får skicka frugan. Jag kan ju förstå att han har brådis när det jämt står folk och trampar honom på tårna där. Men faktum var att när jag var där och fick mina ombalaserade så var det även annan som kom in med obalans....men det var ju en Saab ;-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.