|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Det har råkat bli så att jag kommer att köra till Italien den 10:e Juni, och åter till Sverige en vecka senare. Följaktligen måste jag köra tvärs genom hela tyskland - mitt i det värsta kaoset kring VM-fotbollen. Hur stort kaos på Autobahn kan jag räkna med? Är det vansinne att försöka köra på "vanliga" tider på dygnet (dagstid), eller bör man förlägga all körning till natten? Vill ju ogärna spendera ett halvt dygn i köer bara för att man inte planerat ordentligt. Har kört Autobahn flera gånger förr helt utan problem med trafiken, men aldrig i samband med något sådant här gigantiskt jippo... Med somriga hälsningar, Kalle | |
|
Är också intresserad av att veta då jag också eventuellt ska åka till italien under denna tid. Mvh Alf |
|
|
Nätter är ju alltid bättre. Men annars om man är orolig (tror inte vm kommer påverka sååå mycket, mer än möjligen just runt städerna) så välj väg efter dagarna. De vägar Ni två har att välja på realistiskt är ju 7an eller 9an. 7an har Hannover och Hamburg, 9an har München, Nürnberg, Leipzig och Berlin som VM-städer. Så här spontant kanske det är 7an som lönar sig då, men det beror ju på vilka dagar det är matcher. Lycka till o trevlig resa. *BAWORAK* |
|
kilroy |
Som SvanteE säger...en koll på spelschemat underlättar nog. Misstänker att trafiksituationen kommer att påverkas negativt p g a fotbolls-VM. Det kommer att vara betydligt mer folk i rörelse på vägarna än vanligt. Att köra på nätterna blir säkert betydligt lugnare, förutsatt att det passar ens övriga planer. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag står inför samma "problem" . Avresa från Peschiera del Garda (södra Gardasjön) 19/6. Verkar dock att vara ett uppehåll i matcherna vid mitt första övernattningsområde i närheten av Würzburg. Om du inte har kollat in när matcherna går så titta här: Länk Vi syns efter vägen ;) Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Nattetid, kvällstid, dagtid eller morgon. Jag tror att det kommer att förflytta sig lika mycket folk hela tiden. Bäst vore väl kvällstid när matcherna spelas? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Kalle Hansen: Tror inte att Wm kommer att ställa till så mkt mera oreda i trafiken det viktigaste kanske är att hålla till höger:)) Är det M5 som ska få smaka på riktiga vägar? |
|
Scheckheft |
Hej Instämmer med starre: de flesta supportrarna åker nog buss eller tåg. Rastplatserna däremot kan vara mer utsatta. Läste en artikel i en tysk tidning som handlade om polisen som övade just att att avstyra huliganbråk på rastställen. Det som framför allt förorsakar "Stau" är de olika delstaternas semestertider. Här en länk till deras olika semesterperioder: Länk De som bor i söder åker då norrut för att komma till havet och de som bor i norr åker i en del fall söderut. Värst är det när Nordrhein Westfalen med hela Ruhrområdet sätter sig i rörelse... Mvh Scheckheft |
| Jag kör "alltid" på kvällar tidiga morgnar och nattetid på autobahn. Allt annat är nästan otänkbart nuförtiden. Det vill säg om man vill ha en angenäm upplevelse bakom ratten. ;) | |
|
Jag har biljetter till Trinidadmatchen. Måste förflytta oss från Berlin där vi bor till Dortmund. 50 mil. Jag är redan lite stissig.. Vore surt att bomma sin första och kanske enda VM-match i sitt liv p g a nån j-vla stau. Så jag lär bre på med breeeed marginal. Typ 18-20 timmars marginal för 50 mils åkning eller liknande. Törs inte åka på morgonen när matchen börjar kl 19... Så det blir väl extremt tidig morgon antagligen. mvh |
|
| Tror inte det kommer bli särskild stor skillnad. Själv åker jag ner den 11 juni för att titta på Sverige den 15:e i Berlin. | |
|
Har tänkt att ta en övernattning riktigt långt ned i tyskland, så långt söderut jag nu hinner på en dag. Rykten har sagt mig att det är HELT omöjligt att få tag på någon som helst boende över huvudtaget i HELA Tyskland i och med VM. Jag vägrar att tro på dessa rykten, och tänker i vanlig ordning, med "Links und rechts der Autobahn" i högsta hugg åka obokat, och kallt räkna med att man hittar något privatboende eller liknande. Är detta idioti, eller är ryktena gravt överdrivna? Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle: Det man har hört är att alla HOTELL i VM-städerna är fullbokade. Däremot tror jag inte att mindre privatboenden ute på landsbygden är särskilt mer uppbokade än vanligt. Hade jag varit du hade jag lugnt åkt utan att förboka något. I värsta fall finns ju camping? ;) |
|
|
Att alla rum i hela tyskland skulle vara uppbokade låter väl något överdrivet. Men i områden kring själva evenemanget så är det HELT uppbokat. Jag vet, eftersom jag själv ringt ner för att få tag i boende. Men något litet motell, 30 mil från närmsta VM-match bör vara helt ok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.