AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.560

M3 E36 eller M5 E39?

Ja som rubriken säger, vad ska man köpa en m3 e36 eller en m5 E39... en nyare m3 e36 ser man ut att få ge mellan 130 till 170 tusen för. och ja en m5a kostar väl kring 200 tusen.

Vad skulle ni välja? Har ej familj eller så utan vill ha en rolig bil som går duktigt bra.
Antar att m3an är betydligt billigare att äga?
Har haft en 325i E36 med gula koni och den var jag väldigt nöjd med. Frågan är bara om de skiljer så mkt mellan den å en nyare m3a?

Tror att man kan få en ganska bra M3 3,2 för runt 100-130 000:-, och det är mycket skoj för pengarna, absolut!

Men det går inte riktigt att jämföra med M5 E39, som är en helt brutal prestansalimousine som egentligen saknar motstycke från sin tid och genre. M5 E39 är mycket med BIL än M3 E36, mycket tystare, komfortablare och mer gedigen.

Kostar, som du misstänker, mer att äga, drar betydligt mer bränsle, dyrare komponenter - men för min del vore valet enkelt: M5 E39.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Som du själv säger så kan du räkna med att ägandet blir något dyarare med M5:an. Den drar betydligt mer soppa men går oxå betydligt bättre än M3:an. Tippar även på att servicarna är något dyrare på M5:an. Försäkringen behöver inte skilja så mycket.

Personligen skulle jag välja en M5:a. De ligger så pass lågt i pris att det är svårt att se något som ger mer bil för pengarna i dagen läge. Smakar det så kostar det.

Dock så är nog M3 lite mer busig i sitt uppförande och kanske den roligare bilen rent körmässigt.
men en m5a för ca 200 tusen frågan är i vilket skick den är i?
Som ni på forumet sagt tidigare bilar som e billiga bör man passa sig för. Vilket nog ofta stämmer. För pga av nån orsak e ju bilen så pass billig.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

En M5 för 200, så får man en 99:a....Man får vad man betalar för,heter det ju....

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om man söker runt på blocket och andra ställen hittar man många M5:or som ligger runt 170k och däröver. Skicket varierar säkert men jag är övertygad om att många är i fint skick utséendemässigt. Tänk på att de flesta som ägt M5:orna är direktörer och liknande. Det är statusvagnar som fram tills nu "ungdomen" inte har haft råd med. Sönderkörda ex är nog mycket ovanliga.

Dock bör man passa sig för nyimporterade ex (mätarfiffel?) och ex med dålig historik.

kilroy
Att prisnivån rent generellt sjunkit på M5 E39 betyder ju inte per automatik att bilarna blivit sämre. Däremot blir ju dokumentationskontrollen viktigare eftersom det smyger sig in en och annan sunkig M5 bland de billigaste exemplaren.

Nyimporterade ex med heltäckande dokumentation är helt OK att satsa pengarna på om bilen är i bra skick. Bilar med dålig historik bör man alltid vara skeptisk till, oavsett ursprung och skick.

Ursprungsfrågan....M5 är mer bil än M3 enligt min uppfattning vilket inte betyder att den är "bättre".

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Varför inte köpa båda?

Några jag känner till i området där sommarstugan ligger har en E36M3 och en E39M5 och båda vita!!

Damen kör M3an och mannen M5an, rätt maffigt :-)
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
River upp denna tråd igen eftersom jag går i samma tankar.
M5:an har ju gått ner rätt rejält i pris nu.
Kan tänka mig ge runt 150 000 för en m3 e36 i riktigt superskick. Men ser då att m5an gått ner bra i pris och ligger runt det priset med. Frågan är hur mycket mer m5an kommer sjunka. Låt säga att jag köper en m3 e36 för 150, hur pass mycket sjunker den på 2 år om man håller den samma skick. Och hur mycket m5an kommer stå i om 2 år. Vill som sagt inte förlora allt för mycket om jag väljer att sälja nån gång. Och vilken av dessa bilar har bäst hållbarhet tro? Ös på med massa svar bara, så jag nån gång kan bestämma mig om det blir m3 eller m5 :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hållbarhet vinner nog M3e36. 150´tycker jag låter som en väl tilltagen budget, då bör du få en riktigt fin bil med relativt låga mil.
Ska du köra bana eller mer inspirerat är nog detta ett bra val.
En fin M3e36 i originalskick har nog nått botten om den vårdas väl.

M5e39 är betydligt brutalare. För 150' ska du få fin M5e39, helst en faceliftad -01 eller senare. Den blir dyrare i drift än e36, men det är mer bil för pengarna. Du får betydligt bättre komfort och klart bättre prestanda.

För mig ligger det närmare tillhands att jämföra M3e36 med M5e34.
Ett alternativ vore en fin M5e34 -95 som jag tror står sig bra i värde.
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
BjörnB: Tack för mycket nyttig info.

Jo ska jag ha en m3 e36 ska den vara i verkligen bra skick med få mil på mätaren, och från årsm 96-98. Och sköter man den och håller den i samma skick, får jag för mig att den inte ska sjunka mycket i värdet. Nå bankörning är inget jag planerat iaf, men kanske kommer det med om man köper en rolig bil.

Kan tänka mig att m5an är en riktigt brutal bil, frågan är om den håller. Du tror alltså att m3an håller bättre? Tänkte vilken bil har mest vanliga fel?

Och hur står sig m3an med 321hk mot en m5 med 400 hk? Hur åker dom från 0 till 200? Efter 200 förstår man ju direkt att m5an drar iväg utan problem. Men kanske den gör hela vägen med? Men efter en kurvig väg måste ju m3an vara överlägsen?

Jävla svårt val det här, känns som m5an kommer bli dyrare, och inte håller lika bra. Av mina 1,5 år här på AP så tycker jag mig läst mer om strulande m5 e39 än m3 e36. Men det stämmer kanske inte alls.

Bara ös på med så mycket ni kan, alltid kul att höra vad andra tycker.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror absolut det är en större risk för allvarliga/dyra fel på M5:an. Dessutom sliter den dyra 18" däck. Kopplingen har en begränsad livslängd speciellt om man kör den på fel sätt och gasar innan den riktigt greppar.

Jag har inte siffrorna i huvet men jag har ägt båda modellerna och det känns tydligt i ryggstödet att M3:an inte hänger med i några farter.

Är inte helt säker på att M5:an skulle bli avhängd på en kurvig väg heller den har absolut inte dålig väghållning men den väger ju en del.
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Men andra ord hade ditt val helt klart vart m5an?
Det låter helt klart som en rolig bil.
Men roliga saker brukar ofta gå sönder lätt :)

Och frågan är hur prisklassen på m5 e39 ser ut om sådär 2 år.
Känner att jag skulle vilja ha nåt som inte sjunker så mycket i värde, med tanke på att den bara ska stå i garage halva året.
Både M5 E39 och M3 E36 har nog stabiliserat sig prismässigt om man håller bilen i bra skick så för den delen är det ingen fara.

/Micke

Länk
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Stabiliserat sig tror jag knappast M3 E36 eller M5 E39 har gjort, inte ännu. Om vi kollar på M5 E34 så finns det exemplar för 50000:- idag. Om 3-4 år kommer vi säkert se ett flertal M3 E36 i den prisklassen oxå, och säkert även M5 E39 om 10 år. Allt sjunker i värde, mer eller mindre. Så man ska nog inte ha några förhoppningar om att en M5a för 160k i dagens läge, är värd över 100k om 5 år.. tyvärr =/ Själv är jag oxå väldigt sugen på en M5 E39, men det får vänta ett tag då min ekonomi är botten just nu. ^^

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.