AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.745

biltemas fördelarlock

T3
400
T34
525i-07
är det någon som prövat biltemas fördelarlock
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Till vilken bil? Dom som dom har till m30b34-b35 är värdelösa. Håller kanske ett år på sin höjd enligt min erfarenhet. Dock så är dom ju betydligt billigare än orginal.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kompisen har köpt till sin m5a, håller defenitivt inte måttet!!
Paap Reeder
... om avståndet mellan rotor och stiften i locket inte håller måttet kommer tändspänningen att öka med ökat HC som följd ... och efter en viss tid kommer tändspolen att faktiskt "explodera" i höljet.
När den väl gjort det kommer den att kortsluta ECM-boxen vars slutsteg kommer att "ryka iväg".
Ngn som vill lukta på en bränd box är han välkommen.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
konstaterade förra veckan hur bra biltemalocket fungerade på min...
efter mycket felsökande pga att motorn inte gick på alla burkar så plockade jag till slut av locket och kollade...å det var ingen vacker syn!
rotorn hade tryckts in i locket så den hade fräst av stora delar av innehållet. måste oxå ha blivit väldigt varmt för locket var alldeles skevt.
verkligen ingen vacker syn!
T3
400
T34
525i-07
någon som prövat biltemas tändkablar
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har testat biltemas tändkablar. Köpte till min gamla Merca och de funkar klockrent. Tror jag betalade 179 för hela satsen, 5 kablar.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>dd

Har verkligen Biltema fördelarlock till M5?

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
le
234
leszek
BMW 535 -88
Jag har kört med Biltemas fördelarlock i två år nu. Funkar fint och har gått igenom två besiktningar utan några "värde" problem.

Nästa gång ni har böjligheten att jämföra två lock, Biltema samt BOSCH tex - lägg märke till det indentiska gjutskägget samt märkningarna från formverktyget - Överraskning!!!

PS.Jag slår vad om att man kan köpa Biltemas samt Mekonomens lock - byta förpackningar och då lämna tillbaka Biltemaslock till Mekonomen. Då har du kvalitet och lågt pris!
fyllecaj
precis vad jag trott
dom handlar av samma underlev. som fordonstillverkarna
det är nog inte bara fördelarlock
så mycket för orginal
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
mitt biltemalock ser definitivt inte ut som bosch-locket! en skillnad är att utgångarna inte är numrerade. sen ser man på det att inte är gjort med samma noggrannhet.
men så är det ju med biltema, ibland är det bra grejer och ibland skit.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ang m30 motronic locket, biltemas har sämmre passform och är betydligt billigare uppbyggt, sketen passform och hållbarheten är ljusår i från orginal prylarna. Jag har inte mätt upp hur avståndet mellan roto-fördelarlocket blir med feltema prylarna. Men min trimmade alpina spis gick sämmre, och miss tände med feltema lock. Så det hamnade på soptippen för min del.
Tex deras tändstift funkar jävligt bra i så där 100 mil innan dom börjar trilskas.

Precis som inom allt annat kvalite kostar pengar.

s38b36 och motornic m30 har samma fördelarlock
Conan999
Jag har provat biltemas tändkablar till min gamla Sierra. Dom funkade utan problem hela vintern.

Conan999
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag handlade ett fördelarlock+rotor till min M535.a på motor Nord en gång i tiden,det höll ca 2år sedan började det jäv*as,köpte originallprylar därefter har det hållit 6-7år...och sitter i ännu..

Så åtminstone viktiga tänddetaljer + motorattiraljer/mekanik tycker JAG man ska handla hos originalhandeln om man känner en viss oro inför kvaliteten..

Har faktiskt köpt ett par pendelstag till min M535 från Biltema,där for tätningen till gummidamaskerna omg,men visst,det har kanske skett förbättringar på det planet, men säker på 100% kvalité kan man ju aldrig vara hos div biltillbehörsfirmor..

Tejp och stripes köper man på Biltema,det torde väl hålla hyffsat ;)

Men diskussioner av detta slag har vi haft här på forumet till förbannel*en och det finns ju "flera läger" huruvida Biltema är "godtagbart" att handla hos eller ej..
Visst,billigt,men hur driftsäkert dylika prylar är, är ju skrivet i det blå..

Jag vet iaf vad jag tycker :)

Mvh Janne.
Köpte Eltejp på biltema tror att ett gammalt tuggummi fäster bättre som isolering än deras tejp, men ibland har jag det för syns skulle så jag brukar köpa ett par rullar.
Hur kan fördelarlock och rotor hålla i 6-7 år? Det måste vara rekord alltså. Jag byter en gång om året. Längre tid än så vågar jag inte lita på att det fungerar som det skall.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Jag skulle byta tändstift på min ford.Det satt biltema tändkablar och på forden så sitter tändstiften en bit ner i toppen.
Och gummitätningen som sitter längst fram på tändkablarna lossade på 3 av kablarna och själva tändhatten lossade på 2. Så jag hade ett jäkla jobb med att få bort stiften för hylsan passade inte pga gummihatten.
Så aldrig biltema tändkablar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

J.Lindgren>>>Jag kör inte så långa sträckor med vagnen så den "lilla osäkerheten" tar jag ;)
Sedan vet jag symptomen idag för när det börjar gå åt pipan med dessa prylar..

Köper man kvalité så håller dessa bevisligen "ett tag"...Jag vägrar byta detta om det fungerar när de dessutom kostar i runda slängar ca 1500kr,har inte blivit stående med bilen hitintills iaf..

Mvh Janne
le
234
leszek
BMW 535 -88
jonaz_6
Det var bra att du skrev detta. Det bekräftar Biltemas varierande kvalitet.

Pelle Persson
Att sätta Biltema grejer på en Alpina borde vara förbjudet.

Som vanligt sätter man reservdelspriserna i relation till bilens kostnad. Jag köpte min för 15K - då lägger jag knappast en förmögenhet på bilen!!!
Stekaren
Overkill att byta detta varje år enligt mig.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag vet :-)....men det var grejor som jag hade liggande på hyllan och jag var tvungen att prova det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.