AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.655

Kompressionstest på kall M30

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänkte att utföra ett enklare komp-test på min 35000-mils M30 motor. Detta kommer då att göras på en kall motor som inte varit igång på några månader (samt att startmotor inte kommer att användas - jag får stå och veva runt vevaxeln för hand).

Kan jag förvänta mig några användbara resultat överhuvudtaget med ovanstående förutsättningar?
Något speciellt man bör tänka på vid mätningen?

Förstår att det "absoluta" värdet jag får inte är fullt så användbart - jag är väl mer ute efter att se efter grova uppenbara fel såsom att en cylinder skiljer sig rejält från övriga osv.

Några av mina anledningarna till att göra ett komp-test är:
- M30 motorn har gått 35000 mil (har dock inte upplevt några konkreta problem) och är intresserad av motorns kondition.
- Praktiskt att göra någonting nu då hela motorn är utlyft och demonterad.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Nej det resultatet skulle jag inte gå efter. Man mäter ju med varm motor och "full gas" för sen avgöra om det är fel på kolvringar eller ventiler beroende på hur resultatet blir efter lite ipyttsning av olja i cylindern.

Håkan

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Nej komptest utan att använda startmotorn är inte att tänka på! Du kommer förmodligen inte att för hand kunna vrida runt motorn ett enda varv. Och gör du det så är det först då komptrycket sakta pyst ut genom kolvringarna.

Däremot kan du fortfarande använda startmotorn trots att motorn inte sitter i bilen. Har du bara svänghjulet på motorn kan du ju motera startmotorn och och koppla den till ett batteri och på så sätt köra runt motorn.

Dock kan du inte fullt ut lita på ett kompressionstryck framtaget på sådant sätt om motorn ej körts på länge. Dels har mycket olja runnit bort från kolvar och ringar och kan därmed ge ett osäkert värde. Dessutom är det inte ovanligt att småskräp lägger sig mellan venil och säte så att ventilen inte tätar. Enda sättet att få bort sådant skräp är att köra motorn ett tag!

Per L
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
brukar inte vara några problem med kompet på dom milen, men du bör byta ventiltätningarna om det inte är gjort!! dom är garanterat borta vid dom milen!
Paap Reeder
... i ditt läge skulle jag göra ett leak-down-test istället men även det är ganska missvisande iom att den stått så länge.
Blir det bra värden - 1-3% - då vet man att den är OK men skulle ngn eller några cyl visa 10% behöver inte det betyda att motorn är kass utan efter att den fått gå några mil så kommer cylinderväggarnas ytor och ventilernas ytor att "putsa till sig" och allt blir bra.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar för alla svar! Nej, svänghjul o dyl är borta (pågående byte av bakre packbox) annars kunde man, som sades tidigare, bara slänga dit startmotorn och koppla ström direkt. För att summera all respons känns det inte som det är såvärst meingsfullt - chansen är ganska stor att man får ett result som egentligen inte säger någonting.

Men ventiltätningarna var en bra ide - om jag minns rätt så brukar de vara bland de första som ger upp (jag har iallafall ingen notering av att dessa byts på den här bilen) och jag har för mig att de inte kostar särskilt mycket heller.
Toppen skall ändåså av och in för diverse tändstiftsgängerenovering och kan då samtidigt be dem byta ventiltätningarna.
Något annat man bör överväga att göra när ändåså toppen är "frilagd"? (Rengöring och "säkring" dvs nya skruvar av oljespridarröret ovanför kammen är redan på listan. Kammen såg dock fin ut - tyckte jag iallafall.)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har den gått långt bör du byta avgasstyrningarna, eftersom dom slits mest, slitna styrningar sliter upp ventiltätningarna snabbare med!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.