|
|
|
|---|---|
|
Kollat runt lite men inte hittat det jag sökt efter. Om man monterar m3 3.0 Bromsar på en 325 e36 som ska vara bult on (?) måste man har okhållare från m3 bromsarna då också, om i sånna fall vart kan hitta billiga, antar att det inte är särskilt billiga på bmw eller? //Salis | |
|
OKhållare? OKen till en M3 3,0 e36, kostar iaf ca 3700/st + en stom kostnad på 400kr/st hos Bmw. |
|
|
Stom = okhållare? Den man monterar ok:et i? Tack för priserna iaf, kan vara bra att veta =) Sen fråga nummer två, passar ok:en från en m3a rakt på eller måste man ha något mer förutom oken + skivor + beläggen från m3an? //Salis |
|
|
du måste ha en annan "knut" som amn fäster "okhållaren" i. knuten från m3.. denna passar rakt av mvh |
|
|
vart får man tag på denna knut? Fått erbjudande om att köpa OK, skivor och belägg från en m3 3.0L. Vad mer behövs för att få dem att passa på en e36 325a? Bara de där "knutarna" och "okhållare" lr något mer? För det är väll om man tar bromsarna från en m3 3.2L som man måste ta med hela spindeln på? //Salis |
|
|
Tjena! jag vet exakt vad du måste ha, byggde precis om min 328:a till m3 bromsar runtom. fram behöver du: Ok, hjulspindlar och hjullager, belägg, skivor det är inga problem att byta, av och på .. bak behöver du: Ok, skivor, belägg, handbromsbackar M3 och handbromsbackar 325/328. bak är jobbigt, du måste kapa i dammskyddet så skivan går fritt, du måste svetsa om fästena på m3 backarna så de passar mot hålet i bärarmen. eller så byter du bärarmar och drivaxlar till m3. undrar du ngt mer så fråga! jag sökte själv som attan när jag skulle ge mig på det! :) mvh Padde |
|
|
Tack padde då vet jag, tror jag =P Men trodde man enbart behövde spindlarna när man tog bromsarna från en m3 3.2L 321hk (typ 96-) men inte när man tog dem från en m3 3.0L 286hk (typ -95)?? Men nu kanske jag har blandat ihop ett och annat.. Vad kostar spindlar och hjullager på ett ungefär mellan tummen och pekfingret, nytt vs beg? //Salis |
|
|
Tjena Igen! :) nä du måste ha spindlarna för båda versioner, annars kommer inte ok och skiva passa .. hjulspindlarna komplett med lager och givare gav jag 2500:- på skroten för .. har för mig att nakna spindlar går på 1700:- styck på bmw .. annars har du komplett ombyggnadssats fram hos turnermotorsport i usa .. Länk |
|
|
okey då e jag med =) Lite för dyrt det från staterna.. nästan billigare att samla delar och trixa här hemma.. //Salis |
|
|
Bättre bromsar alltså, det första jag skulle göra på min 320 (320/323/325/328 har samma bromsar) är att köra slitsade/borrade runt om med BETYDLIGT bättre belägg, minst greenstuff (mitt problem är fading p.g.a värme när man bromsar länge) Om nu det inte räcker så tycker jag man ska slå på stort, inte bara byta till M3 som är snäppet bättre, näe, då äre ju big brake kit som gäller, minst 4 kolvs ok, gärna ännu mer :) Stålomspunna slangar och hela rasket. Visst, avsevärt dyrare än m3 , MEN, det blir bättre så det dånar om det :) Jag anser att bef broms med racing skivor/belägg duger minst lika bra som att byta till m3 istället. Men å andra sidan, vem bromsar? man ska ju gasa :D |
|
|
magican: Det låter ganska så vettigt, och du har en bra inställning till att använda bromsarna iaf =D Men anledningen till att jag frågar är att jag fått erbjudande om att köpa biliga m3 grejjer.. som jag tänkte samla på mig för ett sätta på en e36a som eventuellt kommer att införskaffas. Eller så funderar jag på att sätta e36 fjäderben fram på min e30 touring och om de inte är kompletta så har jag m3 bromsarna och det blir billigare =) Men som sagt om man ska sattsa på riktigt så kan man lika gärna köpa riktiga bromsar, men det kostar ju där efter. Men du kanske har något bra bromsalternativ till e30 också?? =) finns ju brembokit för 9000:- vad är mest värt, e36 ben med m3 bromsar eller brembo på orginalben? //Salis |
|
|
Lyfter gammal tråd.. Har inte M3 3.0/3.2 samma skivor? 315x28 alltså. Är inte spindlarna samma då också? Menar, ska man ha m3 på typ 328, måste spindeln va från 3 liters eller passar 3.2'an också? |
|
|
magican: jag har hört att 3.2 skivorna ska passa utmärkt på 3.0. Dock vet jag inte om det är samma spindel. Bytt till m3 3.0 bromsar på min e36 325a nu och ska byta till 3.2 skivor då de är bättre, "flytande på alucentrum" heter d så?? :P //Salis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.