AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.413

Problem med aktiv baslåda

Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Installerade en aktiv basåda i min 330Ci cab -02. Närmare bestämt en Pioneer TS-WX22A
Länk
Tänkte att ja skulle ha lite mer tryck, inte överdrivet dunk, utan bara lite fylligare ljud men det blev rent ut sagt skit.
Där finns högnivåingång så jag tog signalerna från bakre högtalarna. Får typ ingen baston överhuvudtaget.
Är dem låga frekvenserna till högtalarna bortfiltrerade och i så fall var och vad kan man göra åt det?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
det går inte ställa in något på subben då?
Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Jag kan ställa in volym, frekvensdelning och ändra faserna. Men frekvensdelningen gör ju ingen nytta om dem lågafrekvenserna redan är borta.
Vet inte om detta hjälper men i min bil tog man signalen från den främre högtalaren eftersom det av någon anledning inte funkade att ta den från bakre ht.

Lycka till!
Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Ok. Tror nog att högtalarna fram är större och har lite mer bastoner än dem bak så de kan nog stämma. Får prova det också.
Ingen som vet nåt om delningsfilter, var dem sitter elr om dem är inbyggda i huvudenheten?

Tack för svar
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det beror lite på vad du har för ljud pkt i bilen
Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Aha...öhhh....var ser man de....vet inte riktigt vad det är för nåt. De e inte H/K iaf. Vet inte om ni får ut nåt av detta:
Länk

Sen ett gammalt problem men ni kan kanske se vad det är för nåt.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Enligt en "bilradiokille" jag snackade med igår, sitter förmodligen delninsfilterna i eller intill diskanterna. Alltså, dina woofers bak i hatthyllan samt woofers i framdörrarna kör "fullrange", men de andra har egna delningsfilter.

Har själv precis installerat baslåda och slutsteg, och tog de högnivå som ska gå till hatthyllan. Tyckte det var märkligt, för jag trodde att där skulle vara nåt delningsfilter så bakhögtalarna endast körde låga frekvenser, men det var där inte. Därför kan jag om jag vill få ut fullrange i baslådan. Men, jag kan ju filtrera bort det med hjälp av slutstegets egna crossover/delningsfilter eller vad det kan kallas..

Jag har samma huvudenhet som dig, vet inte om hela systemet är samma.. Växlare och navi där bak. Tre högtalare i framdörr, en i bakdörr samt bak i hatthyllan..
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Ruzzbug:

Jag har exakt samma problem som dig, jag har också en aktiv pioneer subb... Inte samma modell som dig dock, utan den med de två rören som sticker ur lådan.

De på som monterade subben (CDR i GBG) tog också signalerna från hatthyllan men konstigt nog så verkar det som att de är taget från de främre för om man panorerar på stereon så bara de främre högtalarna hörs så hör man subben, och inte tvärtom.

Jag får ut en märkbar mängd bas ur subben, men inte mycket.
Vet inte riktigt vad man kan göra åt det.

Känns som hela H/K ljudsystemet i BMW är ett jävla pissystem, jag blir så jävla less på skiten så jag vet inte vart jag skall ta vägen...
Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Jag ska prova att taa signalerna från dem främre högtalarna. Har cab så ja har ingen hatthylla. Men dem största högtalarna i bilen sitter i dörren fram så förhoppningsvis så är där lite mer av dem låga frekvenserna.

De e tydligen inte så lätt o få ett bra o fyllligt ljud i bmw utan o göra allt för stor åverkan.
Hör av mig om de hjälper
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Ruzzbug:

Du kan försöka men jag tror inte du kommer få ut mycket mer kräm.
Jag har som sagt helt tappat hoppet om att kunna lösa detta... Liksom när firmor som håller på med ljudinstallationer varje dag inte vet vad man kan göra åt saken förutom att byta HELA ljudsystemet så känns det ganska hopplöst.
Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Idag drog jag fram signalkablarna hela vägen till huvudenheten o det blev klart mycket bättre. Kopplade in på framhögtalarna bakomhuvudenheten men provade även koppla in på bakhögtalarna och de var inte alls som innan.

Slutsats: Delningsfilter finns nånstans i bilen =)
Hoppas ni förstod va ja menade.....inte bäst på att förklara

Tack för alla svar
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag är inte så insatt i just H/K systemen men jag är rätt så säker på att de har ett separat slutsteg till högtalarna där delningen troligtvis sker i steget så det gäller att ta signalen från "rätt" högtalar utgång på original steget så man får det registret man behöver , Ruzzbug:Du har troligen hittat signalerna som går ut från radion till original steget och de är ju givetvis fullregister men om man vill slippa dra kablar ända fram så bör original steget sitta i bagaget någonstanns innanför någon panel.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Där finns en bra "DIY" inne på e46fanatics.com för alla er med H/K-system!

Länk
Ru
12
Ruzzbug
330Ci cab -02
Men jag har inte H/K. Skrev ju det innan =)

Men jag tog signalerna precis bakom radion. Men det kunde ju ha varit så att delningsfiltret satt inne i radion. Men tydligen inte som tur var
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.