AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
906

ACC/Klimat, håller din måttet?

Njuren
Hej! Har kört på 21*celsius hela vintern men nu när sommaren kom helt plötsligt så svettas jag. Måste därför gå ner till 18* vilket jag egentligen inte ska behöva?

Vill ja ha 21 så ska klimaten reglera detta automatiskt. Upplevde samma sak på E39:an... Nån annan som måste pilla på sin klima pga väderlek? 18*, blått vred, 21* blått/rött, 18* lite rött osv osv. Man hade lika bra kunnat ha manuell ac juh...

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har jag förståt dig rätt så har du vred istället gör knappar eller?
Oftast när man har vred så har man ingen acc eller sk klimatanläg. utan då är det vanlig ac!
Eller har jag fel?
När du har på 21 i grader så borde du defintivt inte svettas i bilen.
Jag kör nästan alltid på 21 någon gång går man ner til 20 grader men det är när man vill ha ännu kallare. Sänker jag min till 18 så fryser jag!

MvH Bmw 4-ever
Håller med. Inte mycket till automatik där inte.

Klimasystemen i kompisarnas Volvo och Audi är däremot verkligen helautomatiska. Ingen mening att ändra på nånting, utan systemet fixar inställd temp av sig själv, oavsett om det är varmt eller kallt.

/Micke
Jag ställer snarare upp temperaturen nu. Kör med 18-20 på vintern och 20-22 på sommaren. Man har ju mindre kläder på sig nu. Mina erfarenheter gäller E36 och E46, de har väldigt liknande egenskaper på klimatanläggningen.
Fast en av fördelarna med röd/blå reglaget ovanför de centrala ventilationsgallren är just att man kan få kallare luft mot huvudet och varmare kring benen, vilket ju egentligen är det optimala för bilkörning för att motverka dåsighet.

Ett annat exempel är att en hel del inte vet att "Auto" inte innebär att kliman är automatiskt är igång utan att även snöflingan måste aktiveras för full kyla. En fördel med detta på BMW är att man kan rikta AC-kyld luft mot fuktiga/immiga fönster och på så sätt få bort imman på ett snabbt och effektivt sätt. På Audi, Volvo, VW mfl stängs AC:n av om väljer en specifik ventilations riktning, annan än "Auto".
Volvo och Audi har visserligen lättskötta anläggningar men samtidigt har jag saknat denna funktion vid fuktig väderlek på de bilar jag kört.

Så kontentan är att BMWs klimatanläggning visst är automatisk men har manuella regleringar för att få personliga valmöjligheter. Omständig lyx kanske man skulle kunna sammanfatta det med :-)
Jag tycker att den manuella ac:n med vred har viss automatik.

Jag har den runt 20 grader, sommar som vinter. Och den kyler ner bilen snabbt på sommar ifall bilen stått i solen hela dagen, och blir fort varm på vintern.

Även detta värmesystem använder tempsensorer för att känna av värmen i kupén och justera den värme/kyla som blåser in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.