|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en en 320 -88 e30. spännrullen har lossnat och remmen har hoppat. motorn har låst sig. Motorn var inte igång när den låste sig, kördes bara på startmotorn, sen tog det tvärstopp. Jag undrar om ventilerna och kolvarna kan ta stryk av detta. i och med att motorn inte var igång. Om ej. är det svårt att ställa in motorn rätt igen? Tacksam för all hjälp. | |
|
Min gissning är att iaf en ventil böjt sig något...Men bilen är säkerligen körbar o det kommer inte märkas...Jaf vet av erfarenhet att det kan vara så då jag hade tidigare en E30 jag köpte med toksliten kamaxel, körde den tills en vippa gick av, därefter renovera jag toppen. Först då upptäckte jag att en ventil var något "krokig", dvs den täta ej mot sätet utan "vobbla" tydligt när man snurra på den, uppskattar att "vobblingen" var ca 2mm...Så det var garanterat dålig komp på den cylindern. Dock var bilen pigg o mäktade med 200 på mätaren med den slitna kammen o krokiga ventilen. Bilen hade säkerligen råkat ut för ett kamremsbrott tidigare under livet då man kunde se märken efter ventilerna i flera kolvar, förmodligen hade den som renovera motorn "bråttom" o slipade ej in ventilerna utan bytte endast de som klart o tydligt var krokiga...Efter min renovering av toppen o inslipning av ventilerna så klarade bilen av 210 på mätaren med 17" fälgar, en förbättring iaf. Så mitt tips till dig: Sätt tillbaka kamremmen igen o fixera spännrullen så remmen har korrekt spänning. Starta sedan bilen o håll tummarna. Går den "som vanligt" så räkna med att ventilerna klarat sig eller att det endast är en som är något lite krokig...Sen är det upp till dig om du nöjer dig med att bilen går bra eller om du vill gå till botten med det hela o ta kompprov för att få svart på vitt om någon ventil verkligen böjt sig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.