AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.354

Köpråd/prissättning 750 E32

Hejsan.

Jag är spekulant på en 750 just nu, och jag ville kolla om jag kunde få lite hjälp med att hitta en lämplig köpsumma för bilen.

Årsmodellen är -89, och den har gått 27000 mil. Den har nu i princip stått still i 7 år, men besiktades nyss med 9 fel. Dom allvarliga av dessa är:
Parkeringsbroms, otillräcklig bromsverkan.
Spricka i vindruta.
En styrled yttre glapp.
Oljeläckage från motor.
Bromsrör båda sidor bak rostskadade.

Vidare så fungerar inte AC:n, farthållaren hoppar ur ibland och skivorna fram är skeva då det ibland uppstår ganska stora skakningar vid inbromsning. Orginal hjulen är borta och ersatta med plåtfälgar med navkapslar. Däremot så ser bilen ganska bra ut att titta på, helt OK i lacken och inte mycket rost alls.

Jag har kikat på på blocket och här på AP efter priser på denna bil, och sett att man kan hitta besiktade bilar från ca 20000:- Vad tror ni att denna bil kan tänkas vara värd, och har ni ytterligare råd så mottages dessa hjärtligt..

Tack på förhand.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag skulle överge "vraket" och leta vidare. Det finns fina E32 utan fel att köpa för vrakpriser, då är det ganska onödigt att köpa en bil som kostar mer än sitt inköpspris att få körbar.

Dessutom gör det ont varje gång man ser en skruttig 7:a på vägarna :(

Wilhelm Svenselius
Jag tänkte precis samma sak på väg hem från besiktningen, men känner att det kanske skulle vara värt att lägga lite skruvtimmar på att få den ok om man nu fick köpa den för ett skapligt pris. Som jag sa tidigare så är bilen i övrigt i fint skick, och bör inte klassas som skruttig, utan det är nog dess långa dvala som tärt på många delar.
Om du har en massa tid över och tycker det är kul att skruva så visst kan du köpa den, men inte annars. Räkna med att felen kostar rätt så mycket bara i delar att fixa. Jag skulle tro att de flesta skulle välja att sälja bilen i delar istället. 5-6000 kr kanske den kan vara värd trots allt.

Mvh Johan
Låter som att du borde få betalt för att ta över den bilen (bejlen, östgötska). Har du 40-50KSEK går det säkert att få tag i en hygglig tidig e38 istället. En underbar bil!

Vibrationerna vid inbromsning behöver inte komma från skivorna, utan kan bero på den glappande styrleden, och/eller andra framvagnsdetaljer (bussningar, leder).
De fel du räknar upp kostar knappast under 10´ att fixa, och då du idag kan få en hygglig E32:a för 20 så bör du alltså inte bjuda mer än 10´ för denna. Och då har du inga stora marginaler om felen blir dyrare än 10´att fixa...
Jag håller med Wilhelm; hade letat vidare efter ett ex med bättre status.

Mvh. /Kjell
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
runbag: Det är VERKLIGEN köparens marknad på E32:or så det är bara att rumla runt bland exemplaren och fynda! Går bensinen upp drar folk öronen åt sig än mer än idag.

Köpte min för 16000 i våras... och jag tycker redan att de har sjunkit ytterligare. Skulle vara intressant att se om det ens går att sälja en E32 för över 40 000 oavsett skick. Det är ju en mycket smal kundkrets för E32or också..

mvh

Jaha, här ser man att åsikterna verkar vara ganska samlade. Jag ska/bör fundera genom alternativen lite...
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Mest skrämmande är nog att den stått i många år och olje läckaget.
Packningar har en tendens att vittra sönder om de står "torra". Sedan när man börjar köra på nytt går de sönder.
Får räkna med en massa packningsbyten och diverse slangbyten på den bilen = oändligt med skruvtimmar och en massa pengar..

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad gäller anmärkningarna för besiktningen:
"Parkeringsbroms, otillräcklig bromsverkan.
Spricka i vindruta.
En styrled yttre glapp.
Oljeläckage från motor.
Bromsrör båda sidor bak rostskadade."
Så känns det som att få ny vindruta som det dyraste, kolla vad det kommer kosta, du kan ju knappast utnyttja en försäkring till det om bilen varit avställd. Dom andra felen är ju billiga. (oljeläckaget kanske är dyrt, beror på var det läcker, kanske räcker med en omgång med högtryckstvätt)
Kan man bara ordna framrutan så borde resten gå att fixa själv för en till två tusen.
Det som annars kan bli dyrt på en 750 är ju om avgasvärdena är dåliga, eftersom denna bil tydligen har ok avgasvärden så borde den vara intressant.
Vad gäller värde och framvagnsvibrationer håller jag med Kjell Svensson

/Mats J
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Får du den till ett bra pris så är det bara slå till. Oljeläckaget skulle jag kolla lite närmare på innan jag köpte den. Tänk ochså på att det kan vara massa kondensvatten i tanken för att den har stått länge, hade det på min cab förut och det var bara att ta ner tanken och hälla ut allt.

//Per
Paap Reeder
... klipp till vid 5 Kkr
... blir det 10 Kkr ... be att få återkomma ... och när du bestämt dig för hur mycket du vill hålla på med mek ... dubbla tidsåtgång. Bara att byta övre trågpackningen kan ta musten ur den ståndaktigaste.

Inget är sagt om avgsvärdena. Ligger dom "på nätten" kan det bli "otroligt jäkla" dyrt nästa år.

Själv skulle jag ge max 5 Kkr. Hade det varit en 88:a stiger priset på stört med 15 Kkr eftersom det bara är CO som skall testas.

88 har den 1:a generation av motronic
89-90 en nyare version
och efter 91 kom den senaste versionen av motronic 1.7

MVH /// Paap R
Såhär ser det ut för min del just nu.

Jag kommer att motortvätta ordentligt för att kontrollera var läckaget kommer från, och om det visar sig komma endast från undre delen av tråget så är jag fortfarande intresserad. Vidare så vill jag att säljaren ska lösa rutan på sin försäkring.

Om nu dessa två delar är till min favör så är jag villig att betala 8000 för bilen och känner att jag kan lägge pengar och tid på att fixa iordning det resterande.

Hur låter det?
jag tycker det låter bra, 100ggr bättre än mitt 750-köp. kör på!
Avgasvärdena ser ut som följer (gränsvärden i parentes):

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 050 (100)
LAMBDA 1,02 (1,03)

Verkar det ok?
ser ut som en vanlig bil. undrar dock om avgasvärden säger så mycket egentligen eftersom man har möjlighet att köra bilen hårt innan? fast det är klart har man läckage i insugspackningarna hjälper väl inte det..
lite högre hc än vanlig bil kanske men det är ju standardutrustning =)
Paap Reeder
... du skall veta att om motor och kattar är OK skall den släppa ut 0 i HC ... eller max 0-5.
Sedan måste man mera exakt ta reda på vad detta 50 PPM är? Ett "jävla dödsrace runt bilprovningen och så in med stickan" eller om det är ett stabilt värde över säg 10 min tomg.!!

... alkotestar du en uteliggare som är nersupen så får du också 0 i utslag när du mäter på honom utanför systemdörren ... men det blir ett annat värde senare!

Kan väl säga att jag personligen skulle inte köpa bilen till annat än donator av exvis EDC eller dylikt.

Med så många fel är den ett totallik vad gäller service. Hänger du upp en Rembrandt på utedasset kommer den också att angripas av mögel precis lika mycket som bilderna från fibban!

VH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.