|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 316i och ett litet problem, vid körning över 70 uppstår en viss skakning i ratten. Och problemet har inte försvunniit efter en balansering och fyrjulsinställning, vad kan problemet tänkas vara? Är tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Martin | |
|
Hej! Det bästa jag kan säga är "live with it" och glöm det. Har själv en 318i från 1992 och det är inte direkt nya bilar vi snackar om. Har inte ägnat någon tid åt problemet, men har nya fälgar och däck, men upplever fortfarande små skakningar vid vissa konstanta hastigheter. Du får ta mig med en nypa salt, är det riktigt allvarliga skakningar är det klart du skall gå till botten med dem. Innan jag bytte fälgar skakade min bil enormt på motorväg. Detta pga att fälgarna var skeva. De har ju ändå suttit där sedan 1992. Alla dessa enormt irriterande skakningar (skakningar och missljud av hela bilen) försvann vid fälgbyte, men rattproblemet består. Detta är dock så litet att det ej spelar någon roll för mig. Kontentan; skakningar i ratten kan bero på något av följande (och säkert mer): Fäljar Balansering av däck / hjulinställning Bromsklossar/skivor (som eventuellt ligger an, annars uppstår skakningar bara vid inbromsningar) |
|
|
dåliga bussningar och diverse stag som är slitet,sen kan väll styrservon vara en aning glapp,vet ej om det går att justera på e36 men på e34 går det, |
|
|
Några fler förslag: Min e46:a är väldigt känslig för smuts mellan fälg och bromsskiva (anliggningsytan). Varje gång jag skiftar från vinter till sommar Alu-fälgar får man se till att rengöra ordentligt genom att skrapa med stämjärn eller sandpapper så att det blir slätt igen. Viktigast runt centrumhålet på mina fälgar. Ett tecken på detta är om hjulen man tar lös sitter som bara den fast man lossat alla bultar. Glömde det senast och det var precis som att åka med rejält obalanserade hjul, tog av dem och rengjorde och finemang. En gång då jag lämnade in kärran för balansering så avslutade killen på verkstaden jobbet just med detta innan han monterade hjulen igen, då han sa att just BMW var visst känsliga för detta. / Micke |
|
E30 Beemah |
kolla bustningar lr kolla länkarms infastsättning E30 Beemah |
E30 Beemah |
kolla busstningar lr länkarms infästning E30 Beemah |
| Har du orginalfälgar till just din modell? Om inte kolla så att navhålet passar EXAKT på dina fälgar minsta mm för stort hål sabbar allt. | |
| Har du för stort navhål så måste du köpa plastringar runt navet. Annars så kan du aldrig få det bra. Det felade 2mm på mina fälgar och det gick knappt köra bilen över 110km/h. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan även vara kärvande kolv som ligger an mot bromsskiva alt skev bromsskiva på nått av hjulen! MVH Patrik |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Inte ligger väl kolven mot skivan men med belägget imellan iallafall ;-) MVH Patrik |
Taskiga bussningar leder sälla till dessa skakningar i ratten, men de förvärrar dock skakningarna efter andra felfaktorer! MVH Patrik |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Orunda däck är det vanligaste problemet. ///MVH Hasso Länk |
| Jag har samma problem, men bara upp till 65km/h därefter är det bra, men med vinterdäcken finns det inga vibrationer överhuvudtaget, mina belägg är totalt slut och bromsarna kärvar lite på ena sidan. | |
| Mitt problem var att däcket hade separerat, nu är det löst, så kolla nogggrant på däcken ifall små bulor kan beskådas! | |
| Balansera hjulen när de sitter på bilen. Obalansen kan sitta någon annanstans än i fälgen. Om du gör detta måste du göra märke på både bromskivan och fälgen så att fälgen alltid kommer i samma läge. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.