AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.250

Historian om Tändspolarna

Här är historien om mina tändspolar.

Lampa börjar lysa (motorlampan). Åker till en polare som kopplar in dator. Ser att det är Tändspole 2 som gett larm. Motorn går dock på alla sex cylindrar. Han släcker lampan och säger att den kanske håller på att ge upp. Det kan även vara en bug. Jag åker glatt vidare. Allt är bra. Sen stannar jag hos mina föräldrar en snabbis. Sen när jag startar den tänds motorlampan igen och helt plötsligt går motorn bara på fem cylindrar. Jahapp. Tändspole 2 har dött. Ringer Mekonomen. De säger att det är samma tändspole från årgång 96 och uppåt. Min är en 320 -03. Ska sätta i deras tändspole jag köpte för 700 kronor. Passar inte. Helt fel kontakt och fäste. Min kontakt är 2 pinnar bredvid varandra och en ovanför dessa. Mekonomens kontakt var tre pinnar på rad. Och som sagt, andra fästen. Lämnar tillbaks. Mekonomen förstår inte varför det passar. Ringer istället en polare som jobbar på skroten. Han hade ett gäng från en 320 -99. Han tar 400 spänn för dom. Visar sig vara exakt samma som Mekonomens. Fel alltså. Jag tröttnar och ringer till slut BMW och får därmed räkna med att lägga upp betydligt mer peng än vad jag har råd med.
Nu till det sjuka. BMW tog endast 300 spänn per tändspole! Och dom passade (förstås).

Är det inte konstigt? Jag skriver detta så ni med 03:or inte ska behöva gå igenom samma elände som jag hehe.. Eller elände och elände... Onödigt jobb i alla fall.
/Tommy
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns olika spolar Bremi o Bosch, en serie under -03 hade dåliga Bremispolar vilket medförde att alla skulle bytas om en gick sönder enligt ett servciemeddelande

///MVH Hasso
Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
BMW är ofta billigare än dyronomen och skrotarna ska vi inte bara tala om... Halva nypriset på begagnade delar utan garanti, vansinnigt!

Tänk på att man bör byta alla tändspolarna samtidigt (till nya) annars kan det föra med sig att en annan spole går sönder efter ett tag.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Jag var med om samma problem med tändspolarna för ett tag sen. Länk Min bil gick bara på två cylindrar och jag ringde BMW på en gång. Det tog en timme sen var den på väg med bärgare till verkstaden. Där byttes alla 6 spolarna och jag behövde inte betala en krona. Hyrbil, bärgning, reparation och tillbehör gick dels på vagnskadan och sen på s.k. förlängd garanti. Hade inte garanti längre på bilen, men felet med tändspolar på vissa e46 är tydligen vanligt. En av BMWs leverantörer hade helt enkelt levererat dåliga spolar och dessa byttes utan kostnad av BMW. Konstigt att de inte meddelade dig detta då du ringde?
Ja det enda dom sa på BMW var att det var ett vanligt fel. Garantin är slut på bilen men iom att det var billigare än skroten och Dyronomen (bra namn) så orkade jag inte bråka. Dock hade dom bara fem spolar så jag får åka in idag och handla den sista. Jag hade säkert de där Bremi-spolarna... Skönt att det funkar nu iaf. Ska bara släcka motorlampan hos en polare så är alla spår ur välrden hehe.
Min motorlampa började lysa efter försök med etanol 25% inblandning, bilen går som vanligt ingen skillnad i prestanda.
Orsaken till att lampan lyser är att avgasvärdena har ändrats.
Nu undrar jag om det finns nådon som vet om man kan släcka lampan själv och hur man gör detta?
Min lampa slocknade några timmar efter jag hade bytt mina tändspolar. Verkar som den får ett larm och tänder en lampa. Sen kollar den efter x antal timmar om felet kvarstår. I mitt fall hade jag bytt tändspolarna så dom rapporterade inga fel och därmed släcktes lampan. Det är bara en teori jag har dock. Jag har ej bekräftat att det actually funkar så. Men min lampa är släckt så jag är nöjd. ;)

Du borde dra till en verkstad och be dom koppla in datorn å se vad som larmat. Kanske är det som min tändspole där som gav larm - funkade ett tag och sen dog?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
B.Bengtsson. Ang Etanol felet. Vissa bilmodeller rapporterar motorfel då dom måste spätta på mera soppa för att behålla lambda 1.
Detta gäller senare Bilmodeller efter runt -01-03 och senare.

En del modeller släcker lampan efter några starter om dom inte behöver kompensera för den ökade insprutnings justeringen längre, alltså du har tankat bensin igen.

För att nolla lampan/ kolla felkoder själv finns kablar och program att införskaffa på nätet.
exempel på kabelsäljare:
www.obd2.se

Sök på obd II på nätet.

Mvh
PG
Många störningar och "fel" som innebär tänd motorlampa släcker denna igen efter ett visst antal körcykler (start, varmkörning, paus osv) om felet inte återkommer. I motorstyrningens minne lagras dock alltid uppgifter om störningen för utläsning senare, vid service osv.
tryggve: Lite skröna är det nog angående att en felaktig spole drar med sig de andra. De har ingen gemensam nämnare mer än att de har varsin effekttransistor inne i en och samma motorstyrning. Nån återverkning mellan dom finns knappast men det kan vara praktiskt att byta alla om det är ett känt seriefel när man ändå skruvar för att spara tid och slippa bli irriterad flera gånger i följd. Å andra sidan kan man ju ha tur och slippa undan med bara en spole.
En detalj som kan orsaka problem och som har viss gemensam nämnare är en jordning för samtliga spolar inne under kåpan, men då är det inte spolarna i sig som är dåliga.

FP
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Folke > Skröna vet jag inte, det jag syftade på var det servicemeddelandet (VAG gjorde likadant) som Hasso han skriva om inna jag han trycka på besvara...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
Jag kanske var lite otydlig. Det jag menar är att man helst byter alla när en har uppvisat fel, inte för att den felaktiga "drar de andra med sig" utan för att man inte vill att bilägaren skall riskera att drabbas av återkommande störningar osv. Detta givetvis under förutsättning att det finns ett känt seriefel osv, inte annars.

Att som lekman kunna påvisa att det verkligen föreligger nåt seriefel på t.ex tändspolar kan vara svårt, man får hoppas att tillverkaren tar sitt ansvar tillsammans med tillverkaren och då t.ex meddelar att alla spolar skall bytas vid fel osv.
Den lokale bilförsäljaren/verkstaden gör inte ett smack om han inte får full kostnadstäckning. Ett exempel är t.ex framvagnarna på en del bilar från VAG under 96-98, då länkarmarnas tätning torkade efter nåt år och fettet i kulledena därmed försvann. Mycket känt fel och följaktligen gick VAG ut med återkallelse och kontroll så sent som för nåt drygt år sedan, ett rejält goodwill kan man säga.
På en av mina bilar fanns två av alla åtta armarna som inte var bytta, och vid kontrollen hittades märkbart glapp i en av dessa som byttes. Här krävs ingen större hjärnkirurg för att begripa att den sista också skulle behövt bytas rent preventivt, men se det fanns det ingen kostnadstäckning för, ingen pardon hur mycket jag än försökte... Inget kännbart glapp, inget byte.. Ett år senare var det sånt glapp att man nästan kunde rycka isär kulleden med handkraft. Snacka om snålhet på en detalj som kunde göra att bilen säckat ihop i motorvägsfart...
Lång utvikning, ber om ursäkt...)

FP
Jag tankade 19 l 95 okt bensin, etenolblandningen blev nu ca. 20% och efter ca. 15 mil med denna blandning släcktes motorlampan igen.
Det är förvånande hur trögt systemet är, jag tycker det borde vara snabbare. I händelse av ett alvarligare fel i motorn kan denna rapporteringströghet ge upphov till en större skada, eller??

B.Bengtsson: Det gör väl ingen skada om det tar lite tid för det att sluta varna...? Det är ju när den ska börja varna som det är kritiskt, inte när felet inte existerar längre...
Troligen inget fel. Läs ovan igen, motorstyrningen skall vänta ett antal körcykler utan fel för att återställa t.ex tänd motorlampa osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.