|
|
|
|---|---|
|
Här kommer en riktig newbie-fråga som dock bekymrar mig lite. Tidigare så har min E39 (540, -98, man.) fungerat felfritt i växlingarna och utan ljud. På senare tid så har den börjat krångla lite. Vissa konstiga ljud vid nedväxlingar, nästan klonkande. Ettans växels är annars rätt svår att få i, tvåan och trean skrapar, fyran vibrerar något otroligt vid gaspådrag och femman och sexan går alldeles för enkelt i. Vet inte riktigt vad det kan bero på och har hört mig för lite utan att få svar. Vad kan det bero på? Bilen har gått 20000 mil men är annars i utmärkt skick. Vad skulle det ge att byta växellådsolja? Något annat man kan göra för att göra växlingarna smidigare och mer ljudfritt? | |
| Någon vänlig själ? | |
| Har du kollat att den frikopplar ordentligt? Kolla på slavcylindern till kopplingen vid växellådan så den inte läcker samt även huvudcylindern (uppe vid bromsvätske behållaren?) , annars så kan ju ett oljebyte ge en indikation på vad som är på gång t.ex om den gammla oljan är glittrig med metall spån i så är troligen ngt skadat i växellådan. | |
| Tack så mycket för svaret. | |
|
MLindquist: Dålig slavcylinder kan, som redan påpekats, vara orsaken till ditt problem, men det kan också vara så att du har fått luft i ledningen från vätskebehållaren ned till slavcylindern av andra orsaker. Problemet kan dock också bero på dåligt fungerande koppling i övrigt. Men efter 20000 mil borde du byta växellådsoljan i vilket fall som helst. Lifetime-oljan MTF-LT-2, som alla manuella BMW-växellådor är fyllda från fabriken sedan 2003, påstås vara mycket bättre än MTF-LT-1 som din växellåda förmodligen innehåller. Det kan dock behövas litet extra övertalning för att köpa bara just den mängd som går åt. Själv fick jag veta att BMW-verkstäderna ännu inte har haft något behov av att ha större mängder än enstaka 5-liters dunkar hemma. Castrol:s Transmax Z är annars ett likvärdigt alternativ. Förut rekommenderades den av Castrol som ersättare för MTF-LT-1, men deras samarbete BMW – det sägs att MTF-LT-2 tillverkas just av Castrol – förbjuder detta numera. Lycka till Ellinas |
|
|
På min gamla volvo var det likadant. Jag satte dit nya bussningar i lederna från spaken in i lådan som var mycket slitna och vipps så var det som att köra en "ny bil" kan vara värt att kolla. //Stefan |
|
| Tack för tipsen. Vad kostar det att sätta dit nya bussningar? | |
| Någon? | |
| Uppar efter en lång vila. Någon som vet kostnaden för byte av bussningar? | |
|
bussningarna på volvon kostade max 100 spänn, kan vara värt att kolla länkaget till lådan. Har du vibrationer i övrigt i bilen? Om främre knuten på kardan är dålig så kan växelspaken vibrera och klonk ljud kan komma om man gasar och släpper gasen. Ganska lätt att kolla. //Stefan |
|
| Jo, jag har vibrationer i bilen, vilket dock har lokaliserats till hardyskivan. Men det är mycket möjligt det du säger. Värt att titta på. Tack för det snabba svaret. | |
| Har en annan fråga som kanske inte rör det som tidigare skrivits i tråden. Det handlar om ett problem som funnits i liten utsträckning tidigare, men som nu är högaktuellt då det hände 4 ggr under senaste bilfärden. När man närmar sig ett rödljus eller liknande och börjar bromsa in samtidigt som man växlar ner så dör bilen. Alltså när man håller kopplingen nere vid inbromsning då dör den tvärt. Vad kan det bero på? Har varit nära en olycka tack vare det. | |
| Hej, jag hade ett liknande problem på min e34. Dock hade jag andra symptom som dålig accelleration osv. På den var det kamaxellägesgivaren som var kass. | |
|
Ang. död - > Kolla luftmassemätare / tomgångsmotor (läckor) samt lambdor. (funktion) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.