|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja, LMM är det jag tror mest på som felkälla (heter MAF i mina tabeller) eftersom det är väldigt vanligt att dom blir dåliga med tiden(gäller alla bilmärken). Men det vore kul att hitta en metod som klart visar att dom är på gé och det är det jag håller på med :) Det finns en metod som med hjälp av dom dolda service funktionerna mäta bränsle flödet vid fullgas som verkar vara bra, men eftersom mina pixlar har gömt sig kan jag inte använda den metoden. Länk till denna metod: Länk | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tydligen ganska vanligt att LMM går sönder på dessa! MVH Patrik |
|
Flåklypa: du är inte sugen på att dela med dig av ditt xls ark? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Patrik: ser att vi är grannar, jag huserar brevid Nicke hallen, vi kanske kan jämföra racerbilar nån dag? :) /Thomas |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tozzy! Absolut! Men i acc har jag inte en chans =-( Jag finns i Fullersta vid Kälbrink! MVH Patrik |
|
Min 540 suger i sig 837Kg luft/h som max enligt Carsoft, vad blir det för pollar enligt ditt ark Flåklypa? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tsaros: 282hk motsvarar det. Jag ska fundera på att lämna ut det....isåfall blir det på mailen. :-) Flåklypa |
|
|
Det går utmärkt :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Jag är intresserad av XL bladet oxå :) | |
|
Uppdatering: efter att ha badat LMM'erna i k-sprit över natten, efter det försiktigt penslat på trådarna med en modell pensel och avslutade med att spreja ordentligt med CRC Elektronik rengöring sååå. Nu går motorn Mycket renare vid kallstart, och det känns som kanske 50 hästar hittat hem igen. Körde en OBDII loggning igen och den här gången fick jag 230 g/s som max värde vid fullgas. Testade en ny metod, körde fullgas på 2:an och när varvet närma sig 7000 så reglerade jag med vänsterfoten på bromsen så varvstoppet inte slog in. Funderar på om detta påverkar g/s mätningen? i vilket fall så luktade det lite bränt efteråt, osäker på om det var kopplingen eller bromsen som luktade..... ska nog vara försiktig med denna metod |
|
|
Måste säga att PCMScan är det bästa OBD2 program jag sett så långt. Mycket snyggt och intiutivt. Lätt att anpassa bilderna som man vill ha dom. Har du kollat calculated load value (SAE.LOAD_PCT i PCMScan)? Misstänker att det skall upp i 100 % vid fullgas. Var precis ute med M5'an+PCMScan och fick som mest 250,14 g/s vid 100% throttle och runt 6000rpm. Calculated load value var upp på 98.4%. Samplade 22 olika värden vilket gav ca 4 sek mellan varje frame vilket är lite långt. Skall minska antal värden nästa gång för att få högre upplösning. Skulle vara intressant om du stoppar in nya luftfilter alt. renblåser dom för att se om du får upp luftflödet. Mina MAF's är bytta för 400 mil sedan vilket kanske också spelar roll. Vad är det högsta värde på luftflöde som någon mätt upp och vad borde max ligga på? Någon som vet? /Micke |
|
|
250g/s ? hmm, vill oxå ha ;) Min PCMScan säger att licensen har gått ut :( funkade några gånger sen la den av. du har ingen licens som ligger och skräpar? ja den är klart bra iallafall, inga program krascher och tappade kontakter med bilen som många andra drabbas av. Kollade på mina luftfilter häromdan och dom såg inte speciellt fräscha ut så jag ska nog se om jag kan få tag i nya i helgen och testa. hmm, undra om Inspection II är gjord på bilen? minns inte.. om inte så kanske det är dags att pilla i nya stift och diverse övriga filter o oljor.... |
|
Tozzy! Skadar aldrig att skämma bort Beemern imellanåt! ;-) MVH Patrik |
|
Nä det är sant, men man får va försiktig så bilen inte får en massa konstiga idéer :) Ska vi ta ett litet Huddinge meeting nu i helgen? Jag kan ju alltid stoltsera med nya filter så jag kan kalla mej renoverare oxå ;) |
|
|
Så nu har jag kört ett gäng repor med fru Tozzy som kartläsare(kolla datorn) :) Innan luftfilter bytet fick jag som mest: 228,75 g/s Efter luftfilterbytet fick jag som mest: 236,04 g/s Efter borttagning av trattarna i luftburkarna: 242,56 g/s Det tar sig sa mordbrännarn :) roligast var nog att fru Tozzy satt och tjoade g/s värden medans vi rejsade och sedan utropade "Rekord!" när 242 g/s värdet noterades :) man är lyckligt lottad med en så förstående tjej (mutade iof. med fika i Lissma men hon ville inte gå in när det var fullt med "raggare" där LOL ) Trattarna var ett litet bonus som jag snappade upp på M5Board och är super lätt att ta bort utan verktyg. Svårt att säga om det verkligen ger något(förutom g/s?) men än så länge känns det som bilen fått en liten extra styrketår och går lite jämnare. |
|
|
Vad blir 744 kg/h luftförbrukning i effekt (5100rpm) ? Lite lågt med tanke på 837 på 540in ovan :-( ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
En liten uppdatering av den här tråden nu när jag bytt LMM'er. Jag var ute och kollade tempsensorn i kväll (se annan tråd) och klickade i Luftflödet också när jag ändå mätte. och vid ett tillfälle loggades 290.48 g/s vid 6600 rpm!! Och då försökte jag inte ens pressa efter g/s utan små rejsade mest lite.. Så det verkar som att mäta g/s är en bra metod att kolla LMM'ers kondition med, bara man kan få tag i riktvärden som gäller för andra bilar än M5. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.