|
|
|
|---|---|
|
Övre slangfästet har gått av. Vem fan konstruerade detta i plast?!?!?! Man blir ju trött. Och jag ska köra 120 mil i helgen. Ny kylare går på 3030:- på BMW, 2843:- på Mekonomen. Är det någon skillnad i kvalitet mellan dem? Skillnad i garanti? Något särskilt att tänka på vid byte förutom att ha en 32mm nyckel till den "fel"gängade muttern till fläkten? | |
|
tror bmw har två år, MEN mekonomen har troligen 3 år... /Martin |
|
| Med den lilla pris skillnaden hade jag personligen köpt bmw original då jag tror att de kylarna kan vara förbättrade jämfört med dom som monterades på bilen som ny vilket jag inte tror att eftermarknads kylarna är samt att i vissa fall får man med vissa monterings detaljer när man köper original som inte är med på eftermarknads delarna dvs de brukar vara mer kompletta. | |
|
om du är medlem i BMW CS ger Förenade Bil i Malmö 10%, dvs 2727 netto om jag räknar rätt. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Orginalkylaren som satt i min bil när slangfästet gick av ser helt identisk ut som den jag köpte på Mekonomen, jag undrar vilka mer detaljer BMW skickar med som en av nämner, jag saknade inget när jag bytte den på min bil. Det var ju som sagt slangfästet(läs kylaren) som gått sönder och inte nåt fäste eller dylikt. M.v.h Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Behr levererar kylare till BMW och kvaliten på dessa är så här. Länk Kolla även så att motorfästena är OK så att inte motorn rör sig för mycket i sidled vid gaspådrag och drar sönder slangfästet. ///MVH Hasso Länk |
| Med andra ord så orsakar mycket effekt att kylarna både trycks sönder och vibrerar/utmattas av motoreffekten. Kanske är det därför som åkomman är vanligast i 540??? Gummikylare nästa. ;) | |
| Köpte en Nissens kylare i fjol när min gick, den var avsevärt kraftigare i konstruktionen än originalkylaren. | |
|
Om vi kollar in hasso´s länk så blir iallafall jag MER sugen på "piratkylare" än BMW:s förträfliga Orginal!!!! eller????? M.v.h Anders |
|
|
Tack för kommentarer & tips. Det får bli Mekonomen, får den imorgon. Mek-mannen sa att det ser ut som om slangklämman dragits åt för hårt och därför knäckt slangfästet. För några månader sedan bytte Need For Speed termostathuset. Hmmm... Jag skulle inte tro att de är villiga att ta på sig det här. Eller? Lite svårt att bevisa, menar jag. Är det ens värt att försöka? |
|
|
Nix inte alls värt att försöka, det är ju ett så pass vanligt på e39:an, dom skulle utan svårigheter kunna hävda att det händer på för många bilar så att det skulle vara just deras fel, vilket jag heller inte tror att det är tyvärr!!!!! M.v.h Anders |
|
| Nä, jag bara byter den. Jag verkar ju inte vara helt ensam om det här :) | |
| Det jag menar är att dom kylarna som bmw säljer idag som reservdel antagligen är mkt bättre än dom som monterades på bilarna 97-01 dvs att problemet med kylare som ser ut som på Hassos bild även är känt hos bmw. Min kylare såg också ut som den på Hassos bild dock utan läckage eller drift problem men de fick byta den vid service ändå , vet inte vad som sattes dit dock. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja den nya som jag monterade 04/05 var det ingen skillnad på, dvs lika som den gamla.(min var också tät) Länk Har sett detta även på E46. ///MVH Hasso Länk |
| Om dom t.ex har ökat material tjocklek eller material specifikation är nog svårt att se med ögat men det kan mkt väl vara så att de ignorerat problemet. | |
|
Hasso: Verkar som om Behr hade bättre kvalitet på "den gamla goda tiden":-), så här såg min förmodade fabriksmonterade originalkylare ut när jag bytte den i våras Länk , rak o fin o utan läckage, men plasten lär ju ha åldrats en hel del sen -94. Tror att den största "boven" med spruckna slangfästen är att man drar slangklämmorna för hårt. Märkte hur svårt det var att dra "lagom löst", hade själv problem med att få den övre slangen sluta helt tätt först (hjälpte ej att dra åt slangklämman), fick lossa den i båda ändarna o skjuta på den i det läge den önskade på kylaren o först därefter dra åt vid vattenpumpen, då blev det tätt även fast slangklämman är löst dragen (har läst nånstans att BMW drar futtiga 5-10Nm i moment eller så på dessa slangklämmor på kylaren) |
|
|
Tvivlar på att BMW insett att kylaren och slanginfästningen behöver förbättras! Då jag 2003 hämtade ut min 540, '97, från service på BMW i Solna så han jag köra 3 km, dvs nästan hela vägen hem innan kylarhalsen gick av! På forumen i Sverige, Tyskland och USA kunde jag läsa om återkommade problem med kylarhalsarna i plast som går sönder med 3-5 år mellanrum, både på E34 och E39. Jag ringde till kylarfabriken och kollade upp priser på kylare och där skrattade och sa att BMW-ägare är trogna kunder! Förvånad ringe jag till verkmästaren på BMW i Solna, troligen den största BMW-verkstaden i sverige, och undrade varför inte kylaren kontrollerades och att kylarbyte rekommenderades som förbyggande underåll. Svaret blev att man aldrig hört talas om problemet! Snacka om strutsmentalitet! Mvh, Steaman MB C32 AMG -02 L-R Discovery V8 -01 BMW 316 ti -02 |
|
|
Hej hopp. För ngn månad sen lyckades min övre kylslang "tryckas av" och all kylvätska sprutade ut i motorrummet. (gjorde en kickdown vid fintväder:) Det är ju snabbkopplingar nu för tiden men jag tog bort den helgjutna metallringen och trädde på gummislangenoch skruvade åt med en slangklämma. Jag skruvade sedan av luftningsventilen och satte på tändningen med kliman på högsta temp. Sedan fyllde jag på ny kylvätska tills jag inte kunde se att det kom ut annat en vatten från luftningsventilen. Jag skruvade åt ventilen och startade upp motorn. Dagen efter fick jag efterfylla med mer kylvätska. Bilen håller idag stadigt tempen på c:a 108 grader. Nu undrar jag följande: 1. Den övre kylslangen som jag satte dit blir väldigt varm samten anings stel vid varmmotor. Ska det vara så eller finns det en risk att kylvätskan inte pumpar runt som den ska? 2. Motorn håller sig väldigt varm (går ner ivärme oerhört långsamt) även efter flera timmar som bilen stått parkerad, är det normalt? 3. Hur kommer jag åt att känna på den undre kylslangen och skall den vara lika varm som den övre för att veta att allt skall funka? 4. Finns det ngt annat jag bör kontrollera eller byta efter detta missöde? Bör jag byta den övre kylslangen eller funkar det bra som jag gjorde? 5. Hur många slangar går in resp ut från kylaren till motorn? (en in och en ut eller?) Många frågor blev det, men jag hade tänkt avverka ngr mil i sommar och vill helst inte bli stående i ngn mörk skog eller förstöra motorn i pärlan.........:) vh/Kermit. |
|
|
Hittade billiga kylare på www.bildelsbasen. se Sök efter ny del. Till min 518 gjorde det över 400:- mot Mekonomen och det var ett Nissens. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.