AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.735

vinande ljud från motorn bmw 316i compact

kamelkungen
Tjenare alla bmw-ägare.

Har ett lite skumt ljud från motorn. Det vinande ljudet hörs ej om man varvar över ca 3000 varv. Det viner, helt klart är att det har med motorvarvet att göra. Bilen har gått 16'mil.
Misstänker någon spännrulle men det kan ju också vara lager ljud från generatorn, ac-kompressorn eller kanske vattenpunmpen ?

Allt fungerar, bilen går toppenbra, ska jag köra tills det blir värre eller fixa direkt ??

Någon som känner igen problemet ?

kamelkungen
Tjenare

Igne som har samma problem ?
Vattenpump ?? Spännrullar ?? hhmm..??
Spännrullarna tar slut och låter så. Dessutom så kan dom spängas i tusen bitar så man bör byta i tid. Se även över vattenpumpen. Leta efter glapp och läckage på pump, samt kolla upp om remmen har torrsprickor. Byt om du hittar fel. Det är inte lönt att chansa...
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

kamelkungen:
Båda spännrullarna är bytte på min. Det lät lite som om drivremmen slirade och det var endast på vissa varvtal.
Mitt tips är att du plockar bort drivremmen och känner på spännrullarna, på min märktes det väldigt lätt att det var en av dom som var kass.

//Stenback
kamelkungen
Hej !

Tack för hjälpen, ska kolla. En bmw mek. körde bilen förra veckan, han tyckte den lät normalt och sa att jag inte skulle bry mig.... remen är bytt för 5000 mil sedan så jag borde inte behöva byta den igen på ett tag.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

kamelkungen:
Om remsträckaren är kass kan det ju fortfarande vara så att remmen slirar trots 5000 mil sedan senaste bytet.

//Stenback
kamelkungen
Hej
Men ljudet låter väldigt kontant, remen slirar inte.
Det är precis som att en spännrulle eller likn. är lite dålig.
I sämsta fall är det väl lager i generatorn som låter.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

kamelkungen:
För mig var det som så att det gick bra när den var kall och man inte varade över 3000. När den blev varm så började den skrika runt 2500-3000 varv men avtog om man gick under det. När den blev helvarm så skrek den på alla varvtal förutom tomgång. Efter att jag bytte spännrulle så började istället remmen att slira men efter att jag bytte även den har jag kört 1100 mil utan problem.
kamelkungen
Stenback: Hur släpper man på spänningen i remmen ?
Det ända ljudet man hör när man kör i 90km/h är vviiiiii
bilen låter som en katt !!
Ska kolla rullarna idag, kan man snurra på skiten och på något sett avgöra vilken det kan vara ?

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

kamelkungen:
Man tar en skiftnyckel och sätter den på rätt ställe och vrider bedömt 40 grader så får man slack på remmen. Det finns ett specialverktyg för detta enligt TIS men det behövs inte. Jag bytte ute på gatan i snålblåst och +2 grader med en skiftnyckel så det går. Har dock för mig att nyckeln inte får vara speciellt bred, dvs tjockleken på det som ska gripa i.

När du plockat av remmen kan du snurra på rullarna och känna hur lagringen är. Jag var lat och köpte två nya rullar innan jag kollat de gamla. Den ena var kass och den andra var bra men jag bytte båda. Hittade senare ett kvitto från tidigare ägaren att den ena var bytt 2 mån tidigare =(.

//Stenback
Jag hade också ett vinade ljud från min som kom i hastigheter 70km/h+ och det var trumbromsarna bak som behövde tas isär och göras rent. Sen blev det tyst.

Säker på att det kommer från motorn?
kamelkungen
Hej

Stenback: precis, det var specialverktyget som jag undrade över.
Men det gick bra som du sa med en 13-nyckel. Hittade att om jag tar bort remmen mellan kompressor och vevaxel så försvann ljudet helt.
Vet ej om det verkligen är rullen eller kompressorn som låter, slappade lite på remmen och ljudet blev lite mindre. Men tycker att ljudet förändras när jag sätter på ac:n också under körning. Det blir mindre eller försvinner helt. skumt...lagret kändes ganska bra. Satte snurr på rullen med tryckluften men fick ej det där vinande ljudet. Kanske att rullen bara låter illa när det är belastad? Eller så är det ac-kompressorn = dyrt. Men den borde väl hålla
längre än 16' mil??

Kanske får köpa en sån rulle...verkar bara finans på bmw och mekonomen.
kamelkungen
otto_Ruben: har funderat över det där med att göra rent trummorna, nu när det blev tyst fram så hör jag över 70+ något liknande fast mycket lägre ljud från höger bak. Ska ta isär och göra rent någon dag. Annars är det säkert ett hjul-lager som låter.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

kamelkungen:
Vilken rulle syftar du på? en av spännrullarna nr 8 eller 13 på Länk ?

Som du kan se i mitt tidigare inlägg har jag en obetydligt använd sådan rulle om du är intresserad, ser att även du bor i Hufvudstaden...

På min kändes det verkligen vilken spännrulle som var kass.

Angående ljudet från höger bak, om du bromsar lite lätt ändrar ljudet karaktär då?

Bytte hjullager bak på min vid 22000 mil. Fäll baksätet eller lägg dig i skuffen och låt någon annan köra. För mig var ljudet värst vid runt 70 km/h.

//Stenback
kamelkungen
Spännrullen till ac-kompressor remmen.
Tyvärr är det inte samma som spännrullen till den stora remmen, annars hade jag mer än gärna köpt den av dig !

Nej, ludet ändrar inte karraktär...lutar åt hjullager? Ska testa att ligga i skuffen och lyssna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.